• Anonym (gravid)

När är sista veckan för abort?

Som det står, hur länge kan man vänta med abort. Jag är i vecka 9 och vet inte hur jag ska göra än.

• Svar på tråden När är sista veckan för abort?
  • vi två vill blir 3

det är väl den 18:e gravidites veckan efter det så måste man få tillstånd för att göra det. Har hört att det är 22´:a veckan men låter liiite för långt gånget för min del

• Anonym

stämmer bra med v 22, men då måste man ha socialstyrelsens tillstånd för att göra det.

• Anonym

min pappa och hans tjej gjorde abort i vecka 20 och för det behövdes det inget tillstånd men det var nog också på pricken.

en medicinska abort (enbart med tabletter) kan göras fram till v. 12
    en kirurgiska abort (man blir sövd och skrapad) görs efter det fram till vecka 20 och därefter behövs ett beslut. det senare alternativet är liute större och dom vill helst (om man har möjlighet) att man ska göra det första alternativet.

• Anonym (har gjort)

Råder dig att försöka fatta ett beslut så fort du kan, för en sen abort är INTE kul att göra.
    Man får föda fram barnet och det är så otroligt psykiskt påfrestande!

Dessutom så är det väntetid så det kan ta ett par veckor innan du får tid.

*Styrkekramar* och lycka till!

• Anonym

Nej, man behöver alltid tillstånd efter v 18

• Anonym (å nä)

måste tillrättavisa föregående skrivare
    tror att det är fram till vecka 5 som det är medecinsk abort
    efter det fram till vecka 10 kirurgisk abort ( det vill säga du blir sövd och om skrapar ut fostret)
    efter vecka 10 får man tabbletter som gör att fostret dör och kroppen förbereder sig för att stöta bort de.
    Jag gjorde en abort i v 14 och en i v 9
    första aborten i v 14 fick jag 3 piller på sjukhuset sen fick jag åka hem 3 dagar senare fick jag komma tillbaka efter att ha tagit fler piller hemma.
    Sen fick jag fler piller på sjukhuset fick värkar och fick föda fram barnet.
    I v9 blev jag sövd och vaknade efter skrapningen

• Neko

Jag trodde det var till v 8 som var medicinsk och sedan till v 10 eller 12 som är kirurgisk?

Jag har gjort en medicinsk efter ett MA där fostret hade dött i v 6 men jag hade gått 12 veckor, båda de är ju efter v 5... sedan har jag gjort en kirurgisk i v 10 pga medicinska orsaker och då verkade det bråttom så gränsen kanske går vid v 10?

• KickStart

Medicinskabort kan göras t.om vecka 9.
    Kirurgiskabort görs t.om vecka 12 och därefter är det en tvåstegsabort.
    Kort och gott en kombination av medicinsk och ibland kirurgisk abort.

Vi har friabort t.om vecka 17+6. Vilket innebär att kvinnan själv kan besluta om abort.
    Efter det och t.om vecka 21+6 behövs ett tillstånd av Socialstyrelsen. Vilket endast beviljas om det föreligger särskilda skäl och fostret INTE är livsdugligt.

• Anonym

från allmäna sjukhusets hemsida

Vad säger svensk lag om abort?
    I Sverige har man laglig rätt till abort t.o.m. 17:e graviditetsveckan. Under denna tid är det enbart kvinnan som bestämmer om hon vill ha abort eller inte. Efter 18:e veckan kan man även få abort om man har speciella skäl. Då måste man genomgå en kuratorsutredning och därefter få tillstånd av Socialstyrelsen.

Svar på tråden När är sista veckan för abort?