• Anonym (Ts)

Lergigan och amning?

Jag gick in i väggen lite i höstas kan man säga och fick Lergigan och Sertralin utskrivet. Har tagit båda förut (lergigan när jag var gravid mot illamående),

Läkaren som skrev ut sa att det var ok även om jag delammar.

Jag tar Lergigan 25 mg en gång om dagen (när jag ska sova) och Sertralin 50 mg en gång om dagen.

Det är mest Lergigan jag är orolig för , försöker vara utan när jag kan men jag är ganska stressad pga en massa olika saker så , så oftast måste jag ta en för att kunna somna.

Läkaren sa ju att det var ok men när jag googlar står det väldigt olika och att det inte finns forskning.

Nån mer som har tagit/tar det under amning? Eller som vet om det är ok eller inte?

Grejern är också att dottern är 2,5 år. Jag vet att jag kommer få en del skit för att jag fortfarande ammar men jag försöker verkligen minska ner och ska försöka sluta innan hon blir 3.

Läste att man kan ge Lergigan i små doser till barn över 2 år så det borde väl inte vara farligt när man ammar ett så stort barn eller vad tror ni? Har iallafall inte märkt nått på henne hittills men har dåligt samvete när jag tar det.

Förlåt om det blev lite långt men hoppas nån kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Lergigan och amning?
  • Anonym (Ms)

Googla på lergigan amning. Gå till sökträffen janusinfo. När du är inne på janusinfo, sök på lergigan i sökfältet. Då får du upp substansen/substanserna som finns i lergigan och du kan läsa själv vad som står där.

Läkare använder sig själva av denna sida. Språket är torftigt, du ska inte räkna med raka besked utan det är öppet för egen bedömning. Är man läkare har man en utbildning i grunden för att göra tolkningar utifrån denna information mem där kan du själv se vad din läkare grundar sin bedömnimg på. Din läkare har troligtvis fler källor för sin bedömning än janusinfo men den här är lätt för dig som patient att söka och läsa i själv.

• Anonym (Ts)
    Långbenopluto skrev 2019-03-01 06:05:16 följande:

Litar du inte på läkaren ska du byta. 

Tack!

Kollade där och där stod det ungefär att der inte finns så mycket forskning och att det är klass 2.

Läkaren kanske grundade det på att min dotter är så stor också?

Har iförsej läst om mammor med nyfödda som ammar son tar Lergigan också.

Det var en läkare på vårdcentralen som skrev ut det.
  • FtS70

Som sagt, forskning saknas. Vanlig ordination under amning, aldrig tvekat att skriva ut till min dotter.

• FtS70

Minns nu att jag själv skall ha fått det i tvåårsåldern, p g a stora sömnsvårigheter.

• Anonym (Ms)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-01 08:52:30 följande:

Tack!

Kollade där och där stod det ungefär att der inte finns så mycket forskning och att det är klass 2.

Läkaren kanske grundade det på att min dotter är så stor också?

Har iförsej läst om mammor med nyfödda som ammar son tar Lergigan också.

Det var en läkare på vårdcentralen som skrev ut det.

Bvc har väl en läkare också, som kan ge dig sitt omdöme. Så du har fler omdömen att grunda din egen uppfattning på.
  • Anonym (Ts)
    FtS70 skrev 2019-03-01 08:58:18 följande:

Minns nu att jag själv skall ha fått det i tvåårsåldern, p g a stora sömnsvårigheter.

Tack för svaret! Borde ju inte vara någon fara då när man ammar en 2,5 åring.
Svar på tråden Lergigan och amning?