• worrier27

    Vad bör en möhippa kosta?

    Hej

    Min syster ska gifta sig och jag är inte den som väljer budget eller planer utan det gör hennes närmsta vänner. De har kommit med förslag om en budget på ca 2500kr pp på möhippan... även om det är min syster så känns det som mycket pengar. Men jag vågar inte säga något då alla andra i gruppen verkar tycka att den summan är okej. Har helt tappt lusten att ens följa med för jag tycker det är för mycket pengar samt känner inte att de lyssnar på mina önskemål om aktiviteter. Vad gör man?

  • Svar på tråden Vad bör en möhippa kosta?
  • Anonym (Nejtack)

    Det skulle jag aldrig gå med på, vad har de för verklighetsförankring?

    Max 500, med tanke på att bröllop med utstyrsel o present kommer kosta också. Jösses!

  • Anonym (Dara)

    Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att du måste lägga ut så mycket pengar. Det beror på vad som ska göras. Du får väl fråga arrangörerna vad planen är och utgå från det. T ex när min syster hade möhippa var en (av flera) aktivitet bergsklättring. Jag var inte intresserad och betalade därför inget för det (deltog alltså inte), men fick snällt sitta och vänta tills de (äntligen) blev klara med det.

  • Anonym (v)

    Jagg skulle tacka nej till en möhippa som kostar 2500 kr.

  • Anonym (City)

    Jag skulle säga att det är för mycket. 1.000-1.500 har de möhippor som jag varit på kostat. Då är det hämtning av bruden med egenköpt champagne och tilltugg, aktivitet typ poledance, laserdoom etc och middag. Ibland kan spaentre eller liknande läggas till på eftermiddagen.

  • Anonym (mmm)

    Vad ska ni göra då? 
    Jag tänker typ 500 kr per person kan vara ok. Mer om man har råd men jag vet också folk som tycker 500 vore för dyrt. 

  • Anonym (mmm)

    Mitt tips är faktiskt att prata med din syster. Hon fattar väl antagligen att det är en hippa på gång så du förstör ju ingen överraskning. Du skulle kunna vara ärlig och säga att hennes vänner vill göra saker som är för dyrt för dig och du vill gärna vara med men de lyssnar inte på dig. Fråga henne vad hon tycker du ska göra. Kanske kan hon hinta till någon av de som planerar att "jag gillar inte den typen av akvitviteter- om det nu är så", så at tde kanske an avstyra något. De ska ju göra detta för bruden liksom. 

  • Anonym (B)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-02 07:26:56 följande:

    Mitt tips är faktiskt att prata med din syster. Hon fattar väl antagligen att det är en hippa på gång så du förstör ju ingen överraskning. Du skulle kunna vara ärlig och säga att hennes vänner vill göra saker som är för dyrt för dig och du vill gärna vara med men de lyssnar inte på dig. Fråga henne vad hon tycker du ska göra. Kanske kan hon hinta till någon av de som planerar att "jag gillar inte den typen av akvitviteter- om det nu är så", så at tde kanske an avstyra något. De ska ju göra detta för bruden liksom. 


    Jag tycker inte att möhippan ska vara brudens problem att styra upp vad gäller pengar eller något annat, inte ens hinta något. De som ska arrangera möhippan är vuxna människor och måste kunna prata med varandra.
  • Mandel

    Runt 1.000kr är nog ganska normalt att man hamnar på om man vill göra något lite extra. 

    Jag personligen anser dock att man ska kunna betala för det man är med på under dagen samt att man betalar sin del av brudens kostnader under hela dagen.

    Har själv ordnat möhippa där man som deltagare betalde brudens del och sedan sin egen del i det man var med på. Avvek man eller anslöt under dagen så behövde man så klart inte betala för hela dagen!

    Har själv betalat flera tusen för en hippa jag inte var med på mer än på middagen på kvällen där jag betalade min egen mat.
    Påpekade redan från början att jag inte skulle vara med under dagen och jag påpekade även att jag gärna så klart betalade min del för brudens kostnader under dagen, men det vore ju otroligt om brudens aktiviteter skulle ha landat på typ 30.000kr den dagen för några pengar fick jag inte tillbaka...
    Nu har inte min ekonomi fallit får dessa tusenlappar utan det är mer sättet. Varför ska jag sponsra de andra deltagarnas aktiviteter?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Aldrig i livet)

    Jag tycker att du rent ut ska säga att en budget på så mycket pengar inte ett alternativ för dig. Samla alla och tänk tillsammans ut aktiviteter som ni kan göra, utan att det ska behöva gå på så mycket pengar. Var tydlig med din budget! Jag hade valt att inte följa med, på min systers möhippa!!, om det hade varit så. Det är ju helt sjukt, att vänner ska utesluta syskon..

  • Anonym (N)

    Ta kontakta med personen som är in charge och tala om dina funderingar. Ni kanske kan komma fram till en lösning? Du kanske kan skippa en aktivitet så blir din del lite mindre? Eller så kanske hon hört samma från flera personer.

    Säg inte bara, att det är för dyrt utan kom med förslag på ändringar när du pratar med personen. Jag såg att du hade försökt komma med förslag men nu tänker jag lite att du pratar enskilt med en person.

    Din syster kanske har varit med och anordnat hippor för flertalet av dem som är med nu? Dom kanske haft denna budget innan för flera stycken och känner att det vore konstigt att sänka den?

  • Anonym (Cc)

    Jag ordnade en möhippa i somras där vi bara var 4 personer som delade på brudens kostnader. Det hamnade på 1800 kr pp för brudens kostnad och vår egen del för aktiviteter och mat mm. Svårt att komma undan så mycket billigare för en heldag+kväll. Man vill ju ändå göra nåt speciellt som man inte gör var och varannan dag.

    Andra hippor jag varit på har legat på ungefär samma belopp, har har som sagt varit för både mina egna och brudens kostnad.

Svar på tråden Vad bör en möhippa kosta?