Är detta skäl för sjukskrivning? Vecka 24.
Väntar mitt andra barn. Med första barnet hade jag inga krämpor alls. Lite halsbränna mot slutet, men annars ingenting. Nu många år senare är jag gravid igen. Mår inte alls bra. Dela så är jag då fruktansvärt trött. Trött exakt hela tiden. Kan sova dygnet runt känns det som. Det beror nog bland annat på att jag knappt sover på nätterna. Besväras av ryggont, halsbränna och nästäppa som håller mig vaken. Järnvärdet var bra sist jag var hos BM. Under förra graviditeten hade jag väääldigt lågt järnvärde och fick ta järn intravenöst då det låg på 89. Kände ingen trötthet alls då.
Kan knappt andas dagtid pga nästäppa trots nässpray var och varannan minut känns det som. Enormt muntorrhet på nätterna då jag förmodligen sover med öppen mun pga nästäppan. Dessutom ENORM halsbränna på det. Direkt jag lägger mig ner. Försökt följa alla tips på nätet som finns för att undvika halsbränna.
Men det värsta är nog ryggontet. Gör så fruktansvärt ont att vända på mig så jag vaknar av det. Det blir värre om jag är stilla, som man är på natten.
Har ett stillasittande jobb vilket gör att smärtan i rygg och nacke förvärras när jag jobbar och sitter still vid datorn för länge. Är längst ner i ländryggen. Har besvärats lite av ryggont redan innan graviditeten men detta har förvärrats avsevärt. Halkade dessutom på isen för två veckor sedan och känns som att det blivit värre sedan dess.
Allt detta tillsammans gör att jag känner att jag inte orkar. Har som sagt ett barn sen tidigare och två bonusbarn att ta hand om på fritiden också och ett hushåll. Min sambo får i dagsläget dra HELA lasset. Jag orkar verkligen inte. Orkar inte städa, laga mat, tvätta, ingenting. Går och lägger mig direkt jag kommer hem. Är ändå så fruktansvärt trött att jag knappt tar mig upp på morgonen. Kan inte göra så mycket pga ryggontet heller. Kan inte böja mig ner och ta ut kläder ur tvättmaskinen eller tömma diskmaskinen, plocka upp leksaker från golvet etc.
Vad gör man!? Har inte ett jobb som jag kan få graviditetspenning för. Har googlat och lyckas inte hitta någon inom samma yrke som fått graviditetspenning.