• Anonym (TS)

Är detta skäl för sjukskrivning? Vecka 24.

Väntar mitt andra barn. Med första barnet hade jag inga krämpor alls. Lite halsbränna mot slutet, men annars ingenting. Nu många år senare är jag gravid igen. Mår inte alls bra. Dela så är jag då fruktansvärt trött. Trött exakt hela tiden. Kan sova dygnet runt känns det som. Det beror nog bland annat på att jag knappt sover på nätterna. Besväras av ryggont, halsbränna och nästäppa som håller mig vaken. Järnvärdet var bra sist jag var hos BM. Under förra graviditeten hade jag väääldigt lågt järnvärde och fick ta järn intravenöst då det låg på 89. Kände ingen trötthet alls då.

Kan knappt andas dagtid pga nästäppa trots nässpray var och varannan minut känns det som. Enormt muntorrhet på nätterna då jag förmodligen sover med öppen mun pga nästäppan. Dessutom ENORM halsbränna på det. Direkt jag lägger mig ner. Försökt följa alla tips på nätet som finns för att undvika halsbränna.

Men det värsta är nog ryggontet. Gör så fruktansvärt ont att vända på mig så jag vaknar av det. Det blir värre om jag är stilla, som man är på natten.

Har ett stillasittande jobb vilket gör att smärtan i rygg och nacke förvärras när jag jobbar och sitter still vid datorn för länge. Är längst ner i ländryggen. Har besvärats lite av ryggont redan innan graviditeten men detta har förvärrats avsevärt. Halkade dessutom på isen för två veckor sedan och känns som att det blivit värre sedan dess.

Allt detta tillsammans gör att jag känner att jag inte orkar. Har som sagt ett barn sen tidigare och två bonusbarn att ta hand om på fritiden också och ett hushåll. Min sambo får i dagsläget dra HELA lasset. Jag orkar verkligen inte. Orkar inte städa, laga mat, tvätta, ingenting. Går och lägger mig direkt jag kommer hem. Är ändå så fruktansvärt trött att jag knappt tar mig upp på morgonen. Kan inte göra så mycket pga ryggontet heller. Kan inte böja mig ner och ta ut kläder ur tvättmaskinen eller tömma diskmaskinen, plocka upp leksaker från golvet etc.

Vad gör man!? Har inte ett jobb som jag kan få graviditetspenning för. Har googlat och lyckas inte hitta någon inom samma yrke som fått graviditetspenning.

• Svar på tråden Är detta skäl för sjukskrivning? Vecka 24.
  • Anonym (S)

Låter jobbigt men vet faktiskt inte. Jag var sjukskriven från v. 16 ungefär med mitt andra barn. Men det var pga blödningar och tidigare konisering (tagit bort cellförändringar).. och att jag jobbade på strippklubb. Så var väldigt svårt att jobba när magen började synas.

Sen i v. 20 förlängde de sjukskrivningen tills dottern föddes eftersom jag fick cerklage (som skulle hindra att dottern föddes för tidigt) och knappt fick göra nånting. Fick inte ta långa promenader eller lyfta tungt bland annat. Helst skulle jag nog varit sängliggande typ men det gick inte riktigt.

Var ensam också och har ju ett större barn sen tidigare men fick mycket hjälp av min mamma.

Allt gick bra iallafall och dottern föddes en dag innan beräknat . Men det var en del tjafs med försäkringskassan , pengarna dröjde osv så det var jättejobbigt. Hoppas det går lättare för dig! Tycker nog att du borde kunna bli sjukskriven för att du har så ont i ryggen iallafall? Åtminstone på deltid.

• Anonym (TS)

Svårt detta...

Vill såklart jobba så länge som möjligt och hade ställt in mig på att jobba till 10 dagar innan BF. Men som det ser ut just nu så är jag så sjuuuukt trött. Har dessutom ett väldigt stressigt arbete som gör att jag får väldigt mycket sammandragningar under arbetstid. Inte sett Mia själv som speciellt stresskänslig, men inser nu att det förmodligen är en enorm inre stress. Arbetsbelastningen är alldeles för hög och ligger på crils 175% arbetsbelastning.

Har läst på om graviditetspenning, vilket endast verkar ges max 60 dagar innan beräknad förlossning vilket är två månader bort. Där är inte stress en faktor. Finns dock risk för hot och våld på arbetsplatsen men är något som trots detta är väldigt sällsynt. Vet om en kollega som blivit utsatt för våld för ett par år sedan. Hot och kränkningar via telefon tar man dock emot nästan dagligen. Verkar omöjligt för min yrkeskategori att få graviditetspenning dessutom.

• Anonym (Stress)

Vet inte va du jobbar med TS, men stress borde nog gå att bli sjukskriven för, i alla fall deltid. Och får du sammandragningar av det så är det ju mer ?allvarligt?.

Jag hade graviditetspennig med första, jobbade inom restaurang då, men det är 10 årsedan, har förstått att det är svårt att få nu. Jag hade kunnat jobba längre rent orkesmässigt fysiskt och psykiskt, men jag kom inte imellan borden :)

Har du varit hos läkarn?

Du kan ju prova i alla fall, utbränd/deprimerad kan man ju bli även som gravid.

Men tryck på att du har svårt att sitta, får ont av det i kombination med stress, inte så mycket vad du orkar/inte orkar hemma då det är jobbet du ska bli sjukskriven från.

Kanske hade räckt med 25%? Och se efter en vecka, då kanske FK inte är lika hårda heller, om dom ser att du VILL jobba.

• Anonym (Stress)
    Anonym (S) skrev 2019-03-02 01:29:20 följande:

Låter jobbigt men vet faktiskt inte. Jag var sjukskriven från v. 16 ungefär med mitt andra barn. Men det var pga blödningar och tidigare konisering (tagit bort cellförändringar).. och att jag jobbade på strippklubb. Så var väldigt svårt att jobba när magen började synas.

Sen i v. 20 förlängde de sjukskrivningen tills dottern föddes eftersom jag fick cerklage (som skulle hindra att dottern föddes för tidigt) och knappt fick göra nånting. Fick inte ta långa promenader eller lyfta tungt bland annat. Helst skulle jag nog varit sängliggande typ men det gick inte riktigt.

Var ensam också och har ju ett större barn sen tidigare men fick mycket hjälp av min mamma.

Allt gick bra iallafall och dottern föddes en dag innan beräknat . Men det var en del tjafs med försäkringskassan , pengarna dröjde osv så det var jättejobbigt. Hoppas det går lättare för dig! Tycker nog att du borde kunna bli sjukskriven för att du har så ont i ryggen iallafall? Åtminstone på deltid.

Förlåt för OT men ja blev så nyfiken med ditt yrke, de kanske inte är jätte vanligt att jobba som strippa och vara gravid. Men hur länge kan/får man jobba? Alltså jag tänker att det syns etc, är det okej att vara synligt gravid och jobba? Alltså för klubben etc, tänker att det syns ju väldigt tidigt när man inte har kläder på?
  • Anonym (S)
    Anonym (Stress) skrev 2019-03-02 02:17:59 följande:

Förlåt för OT men ja blev så nyfiken med ditt yrke, de kanske inte är jätte vanligt att jobba som strippa och vara gravid. Men hur länge kan/får man jobba? Alltså jag tänker att det syns etc, är det okej att vara synligt gravid och jobba? Alltså för klubben etc, tänker att det syns ju väldigt tidigt när man inte har kläder på?

På den första klubben jag jobbade var det faktiskt 2 st som jobbade ganska länge. De hade kläder som skulle dölja men det syntes ändå på en av dom iallafall minns jag.

På den jag jobbade på sen när jag var gravid med min yngsta (fick äldsta tidigt, innan jag började jobba med det) så har det inte varit nån som har varit längre gången än jag var när jag blev sjukskriven. Tror inte ens det har varit nån som har varit gravid under tiden jag har jobbat där mer än jag.

Jag fick ha på mig typ kimono iallafall och typ nattlinneaktiga klänningar / negligéer typ när magen började synas. Och mina chefer var väldigt snälla och lät mig gå hem tidigare eller vila om jag inte mådde bra.

Jag ville ju inte jobba mer (pga att jag var gravid alltså) och var glad när jag blev sjukskriven. Cheferna höll också med om att jag nog inte borde jobba mer pga magen.

Jag pluggar nu men jag jobbar faktiskt extra lite grann på samma ställe fortfarande :) Kom tillbaks efter jag hade varit mammaledig.
  • Linkan92

Ang din halsbränna skriver du att du testat alla tips som står att finna på nätet, men jag undrar om det innebär att du också testat läkemedel? Jag är i v 22 och flytande Gaviscon är som en skänk från ovan för mig! Kan verkligen rekommendera.

• Anonym (M)

Nej, med största sannolikhet inte. För att få sjukpenning ska arbetsförmågan vara nedsatt på grund av sjukdom. Och man kan absolut få sjukdomsbesvär under en graviditet men det du beskriver känns inte riktigt som sjukdomsbesvär. Dessutom svårt för en läkare att objektivt kunna konstatera dina besvär och då blir det svårt att få sjukpenning. Ta ut lite semester, och 2 månader innan vd kan du börja ta ut FP.

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2019-03-02 08:51:07 följande:

Nej, med största sannolikhet inte. För att få sjukpenning ska arbetsförmågan vara nedsatt på grund av sjukdom. Och man kan absolut få sjukdomsbesvär under en graviditet men det du beskriver känns inte riktigt som sjukdomsbesvär. Dessutom svårt för en läkare att objektivt kunna konstatera dina besvär och då blir det svårt att få sjukpenning. Ta ut lite semester, och 2 månader innan vd kan du börja ta ut FP.

* innan bf ska det stå.
  • Anonym (Sjukskrivning)

Tråkigt att du har en del krämpor i din graviditet.

Du kan gå till en läkare som kan sjukskriva dig. Och du har ju rätt att vara sjuk i 7 dagar innan du behöver intyg från läkare då jobbet betalar ut ersättning.

Problemet är dock att även om en läkare sjukskriver dig så kan handläggaren på F.kassan neka dig ersättning. Du kommer ju få fylla i varför du ska/behöver vara sjukskriven och det ör inte alltid f.kassan godkänner en sjukskrivning.

Vissa krämpor tillhör ju graviditeten anses det ju och i så fall skulle man behöva sjukskriva var och varannan kvinna som inte mår helt bra. (Inte mina ord utan det är ju så det resoneras)

Själv blir jag alltid sjukskriven från och med v.14+0 i mina graviditeter då jag har försvagad livmoderhals och hotande förtidsbörd. Men det skulle krävas att vi förlorade ett barn för att f.kassan skulle godkänna min sjukskrivning.

Men vänd dig som sagt till läkare eller din bm.

• Anonym (S)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2019-03-02 09:35:04 följande:

Tråkigt att du har en del krämpor i din graviditet.

Du kan gå till en läkare som kan sjukskriva dig. Och du har ju rätt att vara sjuk i 7 dagar innan du behöver intyg från läkare då jobbet betalar ut ersättning.

Problemet är dock att även om en läkare sjukskriver dig så kan handläggaren på F.kassan neka dig ersättning. Du kommer ju få fylla i varför du ska/behöver vara sjukskriven och det ör inte alltid f.kassan godkänner en sjukskrivning.

Vissa krämpor tillhör ju graviditeten anses det ju och i så fall skulle man behöva sjukskriva var och varannan kvinna som inte mår helt bra. (Inte mina ord utan det är ju så det resoneras)

Själv blir jag alltid sjukskriven från och med v.14+0 i mina graviditeter då jag har försvagad livmoderhals och hotande förtidsbörd. Men det skulle krävas att vi förlorade ett barn för att f.kassan skulle godkänna min sjukskrivning.

Men vänd dig som sagt till läkare eller din bm.

Jag var sjukskriven av samma anledning (och även blödningar) från v. 16 med min yngsta. Försvagad livmoderhals (och sen cerklage) pga tidigare konisering. Det var nära att jag fick ett sent missfall innan de satte cerklaget.

Beklagar att du förlorade ett barn :( Men vad bra att du blev sjukskriven sen iallafall.

Jag tyckte att graviditeten var så jobbig med cerklage och hotande förtidsbörd och allt vad det innebär (vara orolig hel tiden och inte kunna leva normalt) så jag vet inte ens om jag skulle orka vara gravid igen.

TS hoppas att det löser sig för dig också..
Svar på tråden Är detta skäl för sjukskrivning? Vecka 24.