• Äldre 2 Mar 09:21
    219 visningar
    4 svar
    4
    219

    Kosttillskott v.37

    Hej. Undrar om nån VET om man bör sluta med omega3 samt magnesiumtabletter när det närmar sig förlossning? Har fått för mig att kosttillskotten (främst omega3) kan göra att man blöder mera (blodförtunnande?). Ätit dem + järn + D-vitamin kontinuerligt under graviditeten men nu håller jag mig till järn för jag är rädd att de andra inte är bra. Nån som vet?

  • Svar på tråden Kosttillskott v.37
  • Äldre 2 Mar 10:11
    #1

    Ja, studier visar att Omega ökar blödningsbenägenheten så de bör du ha ett uppehåll på några dagar, men det är ju svårt att veta när förlossningen startar, så det är väl lika bra att sluta nu.
    Magnesium är kramplösande och min spec.läkare på kvinnokliniken sa att man ska sluta 3 veckor före, eftersom man inte vill hindra livmoderns arbete som kan liknas vid kramper. Så pausa även dessa!
    Däremot zink, järn osv gick bra att fortsätta med ända in i kaklet!

    Lycka till!

    Källa om omega, läkemedelsverket:


    Fiskolja
    Fiskolja (omega-3-fettsyror) har en stor användning i den svenska befolkningen. Fiskoljor och fiskoljekoncentrat kan ge en något förlängd blödningstid. Kombination med antikoagulantia eller acetylsalicylsyra bör endast ske sedan läkare konsulterats (8). Uppgifter om när fiskolja bör sättas ut inför operation har ej återfunnits i publicerad litteratur. Amerikanska anestesiologföreningens generella regel om utsättning två veckor före planerad operation (se nedan) skulle kunna vara en vägledning, i synnerhet om ökad blödningsrisk förväntas vara en komplicerande faktor. lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Fraga-patienter-om-intag-av-naturlakemedel-infor-operation/
  • Äldre 2 Mar 10:12
    #2

    Jag tar Omega 3 och har inte blivit tillsagd något om att jag ska sluta. Bm vet om att jag tar det. Är på Bf+3. Det enda jag har hört att jag inte ska ta nu i slutet är Ipren eller liknande pga blödningsrisk.

  • Äldre 2 Mar 10:17
    #3
    Sams skrev 2019-03-02 10:12:31 följande:
    Jag tar Omega 3 och har inte blivit tillsagd något om att jag ska sluta. Bm vet om att jag tar det. Är på Bf+3. Det enda jag har hört att jag inte ska ta nu i slutet är Ipren eller liknande pga blödningsrisk.
    EN förlossning jämställs väl inte med en planerad operation, även om det antagligen inte är bra att blöda allt för mycket även om det "bara" är en förlossning.
    Detta är ganska ny forskning, så det inte är säkert att det spridit sig till alla vårdinstanser, det är sjukt mycket för vårdpersonalen att hålla koll på...

    Chansa om du vill eller sluta ta ett par dagar tills du föder. Det är upp till var och en att göra som man känner för.
  • Äldre 2 Mar 12:45
    #4
    nnnnnnnn skrev 2019-03-02 10:11:27 följande:

    Ja, studier visar att Omega ökar blödningsbenägenheten så de bör du ha ett uppehåll på några dagar, men det är ju svårt att veta när förlossningen startar, så det är väl lika bra att sluta nu.

    Magnesium är kramplösande och min spec.läkare på kvinnokliniken sa att man ska sluta 3 veckor före, eftersom man inte vill hindra livmoderns arbete som kan liknas vid kramper. Så pausa även dessa!

    Däremot zink, järn osv gick bra att fortsätta med ända in i kaklet!

    Lycka till!

    Källa om omega, läkemedelsverket:

    Fiskolja

    Fiskolja (omega-3-fettsyror) har en stor användning i den svenska befolkningen. Fiskoljor och fiskoljekoncentrat kan ge en något förlängd blödningstid. Kombination med antikoagulantia eller acetylsalicylsyra bör endast ske sedan läkare konsulterats (8). Uppgifter om när fiskolja bör sättas ut inför operation har ej återfunnits i publicerad litteratur. Amerikanska anestesiologföreningens generella regel om utsättning två veckor före planerad operation (se nedan) skulle kunna vara en vägledning, i synnerhet om ökad blödningsrisk förväntas vara en komplicerande faktor. lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Fraga-patienter-om-intag-av-naturlakemedel-infor-operation/


    Tack snälla för bra svar då känns det rätt att jag slutat ta dem! Fortsätter med järn som vanligt då också. Så kanske jag kan börja med magnesium, d vitamin och omega efter förlossningen, för de får man väl äta äveb om man ammar?
Svar på tråden Kosttillskott v.37