• Thessiss

Förkyld 10 mån bebis

Hej.

Jag har en grabb på 10 månader som är rejält förkyld.

Rinner tjockt snor från näsan och har massa slem i halsen. Rosslar ordentligt i halsen.

Var in på vc för några dagar sedan och kollade upp honom.

Sänkan var låg men han har mycket slem i lungorna.

Fick mollipect utskrivet som han har fått nu, samt koksalt till lilla näsan samt använder nässug.

Hostan är ännu värre nu och han verkar ha svårt att få upp slemmet ändå.

Hostar ända tills han håller på att kräkas men det vill ändå inte komma upp något.

Någon som har nått bra tips där vi kan hjälpa honom??

Sambon/pappa till sonen har nyss haft lunginflammation och de äldre syskonen har nyss varit rejält förkylda så det går rundgång här hemma.

Är rädd att han ska få rs virus då jag har flertal bekanta här som tyvärr fått rs på sina småttingar.

Men eftersom sänkan var låg så borde väl inte min lille få rs antar jag?

Är livrädd för just rs då hans storebror hade det som liten och jag höll på att förlora honom (hamnade i respirator m.m innan han tillfrisknande)

• Svar på tråden Förkyld 10 mån bebis
  • Busarew

lunginflammation är väl smittsamt?? Ring genast barnmottagning

• Sarahoee

Men rs är väl inte farligt för en 10-månaders? Jag tror mina barn hade rs, det var som tapetklister i näsan i flera veckor och hostan var hemsk, men med näsdroppar och snorsug klarade vi oss fint. Då var han 7 månader. Jag tror inte att du behöver vara orolig, ditt barn är ju ganska stort nu.

Jag tycker att slemmet i lungorna brukar minska om man är noga med koksalt och snorsug. Jag använde minst en halv pipett per näsborre så att det sköljdes ut ordentligt ner i svaljet. Han var jättearg och ledsen men så fick det vara. Slemmet i luftvägarna löses upp av att dricka mycket så till min stora som då var 2 år fick svag saft eller fruktvatten för att få i henne ordentligt med dricka.

• Busarew
    Sarahoee skrev 2019-03-02 13:22:29 följande:

Men rs är väl inte farligt för en 10-månaders? Jag tror mina barn hade rs, det var som tapetklister i näsan i flera veckor och hostan var hemsk, men med näsdroppar och snorsug klarade vi oss fint. Då var han 7 månader. Jag tror inte att du behöver vara orolig, ditt barn är ju ganska stort nu.

Jag tycker att slemmet i lungorna brukar minska om man är noga med koksalt och snorsug. Jag använde minst en halv pipett per näsborre så att det sköljdes ut ordentligt ner i svaljet. Han var jättearg och ledsen men så fick det vara. Slemmet i luftvägarna löses upp av att dricka mycket så till min stora som då var 2 år fick svag saft eller fruktvatten för att få i henne ordentligt med dricka.

dom säger att barn under 2-3 månader är en riskgrupp om de får rs. Men ts bebis kan ju ha fått någon annan infektion som t.ex lunginflammation eftersom pappan haft/har det och det är smittsamt. Lunginflammation kräver omedelbar vård.
  • Sarahoee
    Busarew skrev 2019-03-02 13:35:04 följande:

dom säger att barn under 2-3 månader är en riskgrupp om de får rs. Men ts bebis kan ju ha fått någon annan infektion som t.ex lunginflammation eftersom pappan haft/har det och det är smittsamt. Lunginflammation kräver omedelbar vård.

Jag utgår bara från vad TS skriver i trådstarten. Lunginflammation är inte smittsamt på det sättet, det är väl samma virus som börjat i hals och näsa som sedan sprider sig till lungorna.

Det står ingenting om feber, svårt att andas, barnets allmäntillstånd etc. Är barnet mycket hostigt och snorigt är det såklart jättejobbigt men inte farligt. Får barnet hög feber som inte vill gå ner med alvedon, slutar äta och dricka och verkar få svårt att andas ska man såklart söka vård. Men ingenting tyder väl på att barnet har lunginflammation?
  • Busarew

ts, sök akut vård med tanke på att pappan haft lunginflammation och att eran son nu blivit sjuk. Risken finns att sonen blivit smittad av bakterierna som hos pappan orsakade lunginflammation och att sonen nu har början på en lunginflammation. Jag skulle vara betydligt mer rädd för en lunginflammation än rs om jag var du. Lunginflammation är betydligt farligare än rs för en 10 månaders.

• Busarew
    Sarahoee skrev 2019-03-02 13:43:09 följande:

Jag utgår bara från vad TS skriver i trådstarten. Lunginflammation är inte smittsamt på det sättet, det är väl samma virus som börjat i hals och näsa som sedan sprider sig till lungorna.

Det står ingenting om feber, svårt att andas, barnets allmäntillstånd etc. Är barnet mycket hostigt och snorigt är det såklart jättejobbigt men inte farligt. Får barnet hög feber som inte vill gå ner med alvedon, slutar äta och dricka och verkar få svårt att andas ska man såklart söka vård. Men ingenting tyder väl på att barnet har lunginflammation?

det kan vara början på en lunginflammation och då är det bra att få vård så snabbt som möjligt. Det är bakterierna/viruset som orsakat lunginflammation hos pappan som kan vara smittsammt och med tanke på att även sonen nu blivit sjuk så är risken stor att även han utvecklar lunginflammation.
  • Sarahoee
    Busarew skrev 2019-03-02 13:47:07 följande:

det kan vara början på en lunginflammation och då är det bra att få vård så snabbt som möjligt. Det är bakterierna/viruset som orsakat lunginflammation hos pappan som kan vara smittsammt och med tanke på att även sonen nu blivit sjuk så är risken stor att även han utvecklar lunginflammation.

Men de har ju sökt vård för några dagar sen och fått hostmedicin. Ts skriver att hostan är värre men ingenting om feber, allmäntillstånd eller problem med andning. Ingen av de andra barnen har ju fått lunginflammation och det är ju troligtvis samma virus hela familjen fått. Om barnet äter, dricker och andas är det inte akut sjukt.

Jag förstår verkligen att det är en jobbig situation men det är ingen liten prematurbebis vi pratar om utan en i övrigt frisk(?) 10-månaders.
  • Thessiss

Hej.
    oj va många som hade svarat.
    Kommer en liten uppdatering om sonen här.
    Han blev sämre i andningen igår så vi fick åka in till läkaren med honom igen.
    Han hade inte rs virus men verkar däremot ha förkylningsastma.
    Så efter lite medicinering mot astma så mår han mycket bättre idag.
    Att det var astma på honom kom inte som någon chock heller då många i släkten har det b.la storebror.

Även om han är 10 mån så kan rs virus bli farligt, så det är inte bara 2-3 mån som kan få problem.
    Hans storebror som fick svår rs som slutade med respiratorvård m.m. var över 1 år gammal och behövde sjukhusvård i ca 5 dygn. Så det kan slå hårt på ett barn med rs även fast de är "äldre"

Svar på tråden Förkyld 10 mån bebis