Hjärtproblem och ärftlighet
Min farfar dog när han var 68 år 1998 i hjärtinfarkt efter att en tid lidigt av kärlkramp. Hans pappa i sin tur dog av någon typ av hjärtfel vid 83-års ålder 1986. Även hans pappa dog under 1920-talet av hjärtproblem då han var i 50-års åldern.
Min farfar hade varit sjuk typ ett år eller så och föll ihop död hemma i bostaden, han dog alltså på fläcken. Hans pappa vet jag bara att han dog av hjärtfel. Min farfars farfar föll ihop när han var ute på åkern och jobbade inför våren. Även han dog på fläcken.
Min farmors pappa dog även han av hjärtinfarkt har jag för mig.
Hur troligt är det att min pappa och jag kan ha någon ärftlig benägenhet för hjärtfel, hjärtsjukdom osv. Min pappa är 64 år och själv är fyller jag 30 detta år. Min pappa har medfött blåsljud på hjärtat.
Själv tränar jag, är smal, har hyfsat med muskler, äter ok, varken röker, dricker alkohol, snusar eller äter socker och vit mjöl i så stor utsträckning utan typ var ett par ggr om året, äter inte heller rött kött så ofta heller. Jag försöker också att inte stressa även om det förekommer stressiga perioder ibland. Tillräkligtmed sömn försöker jag även att få de flesta nätter. Jag är fullt frisk och alla värden var prima när prover togt i maj 2018.
Skulle det kunna finnas risk för att jag eller han drabbas av alvarliga hjärtproblem i framtiden?