• Anonym (Hjärtproblem i släkten)

Hjärtproblem och ärftlighet

Min farfar dog när han var 68 år 1998 i hjärtinfarkt efter att en tid lidigt av kärlkramp. Hans pappa i sin tur dog av någon typ av hjärtfel vid 83-års ålder 1986. Även hans pappa dog under 1920-talet av hjärtproblem då han var i 50-års åldern.

Min farfar hade varit sjuk typ ett år eller så och föll ihop död hemma i bostaden, han dog alltså på fläcken. Hans pappa vet jag bara att han dog av hjärtfel. Min farfars farfar föll ihop när han var ute på åkern och jobbade inför våren. Även han dog på fläcken.

Min farmors pappa dog även han av hjärtinfarkt har jag för mig.

Hur troligt är det att min pappa och jag kan ha någon ärftlig benägenhet för hjärtfel, hjärtsjukdom osv. Min pappa är 64 år och själv är fyller jag 30 detta år. Min pappa har medfött blåsljud på hjärtat.

Själv tränar jag, är smal, har hyfsat med muskler, äter ok, varken röker, dricker alkohol, snusar eller äter socker och vit mjöl i så stor utsträckning utan typ var ett par ggr om året, äter inte heller rött kött så ofta heller. Jag försöker också att inte stressa även om det förekommer stressiga perioder ibland. Tillräkligtmed sömn försöker jag även att få de flesta nätter. Jag är fullt frisk och alla värden var prima när prover togt i maj 2018.

Skulle det kunna finnas risk för att jag eller han drabbas av alvarliga hjärtproblem i framtiden?

• Svar på tråden Hjärtproblem och ärftlighet

Alltså röker, snusar och/eller konsumerar alkohol görs aldrig. Socker och vitt mjöl enstaka ggr per år, typ jul, påsk osv.

Ingen som vet hur det ligger till?

• Kerubmamman

Det är svårt att säga nåt eftersom vi inte vet exakt dödsorsak för dina äldre släktingar. Bara för att de dog knall och fall av hjärtat så behöver det inte vara samma sjukdom/missbildning/skada.
    Näe jag var ung var det en grann-familj som drabbades av två dödsfall inom loppet av några månader. Far och son, friska och relativt unga ca 55 och 25 år, dog knall och fall. Väntan på obduktion nr 2 var olidlig för familjen för tänk om det skulle visa sig vara ärftligt. Men det visade sig att det var två helt olika sjukdomar/skador som inte har någon ärftlig betingelse.

Gemensamt för alla jag känner med hjärtproblem är att de har högt kolesterol. Så håll koll på kolesterolet.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Vi)

Vi är flera med hjärtfel i min släkt, medfödda sådana. Jag har det också.

När vi fick veta att bebisen i magen också hade hjärtfel så sa de att ?det är inte ärftligt, men man har en ökad risk att få barn med hjärtfel om man har det själv?... I mina öron är det samma sak som att det är ärftligt, men det är iaf vad kardiologen sa.

• Anonym (Hjärta)

Det finns vissa hjärtsjukdomar som är ärftliga. En viss typ av dilaterad cardiomyopati tex. När det kommer till hjärtinfarkter så kan dom också vara ärftliga. Inte infarkten i sig, utan det som orsakar infarkten. Alltså plack och stenoser som täpper till kärlen till hjärtat. Man har lättare att få tilltäppta kärl.

Anonym (Vi) skrev 2019-03-03 19:12:42 följande:

Vi är flera med hjärtfel i min släkt, medfödda sådana. Jag har det också.

När vi fick veta att bebisen i magen också hade hjärtfel så sa de att ?det är inte ärftligt, men man har en ökad risk att få barn med hjärtfel om man har det själv?... I mina öron är det samma sak som att det är ärftligt, men det är iaf vad kardiologen sa.

Fast med ärftlighet kanske menas att barnet kommer att få hjärtfel bara för att föräldrarna har det. Nu är det ju inte säkert att barnet får det utan det är mycket stor risk, men det kan också bli så att barnet inte får det. Så ser jag på det som läkaren förklarade för er.
  • Mrs Moneybags

Det finns en risk att ni har ärvt benägenheten att få tilltäppta kärl, men om ni har tur kan ni ha undsluppit de generna. 

Tyvärr hjälper inte alltid ett sunt leverne mot ärftliga sjukdomstillstånd, för mig har det dessvärre inte funkat alls trots att jag alltid har levt väldigt sunt. 

Det bästa man kan göra för sig själv oavsett ärftlighet är ju att äta hälsosamt, träna och inte röka. 

• Anonym (Vi)
    Anonym (Hjärtproblem i släkten) skrev 2019-03-04 02:00:19 följande:

Fast med ärftlighet kanske menas att barnet kommer att få hjärtfel bara för att föräldrarna har det. Nu är det ju inte säkert att barnet får det utan det är mycket stor risk, men det kan också bli så att barnet inte får det. Så ser jag på det som läkaren förklarade för er.

Fast att något är ärftligt betyder ju inte att det MÅSTE ärvas, bara att risken finns, så jag tycker allt det låter som samma sak...
Svar på tråden Hjärtproblem och ärftlighet