• Tannya

Ensamstående får inte stöd från samhället

Hej! Jag har separerats med min sambo sen ett halv år tillbaka. Vi har 2 barn tillsammans.Sen dess har min förredetta sambo bettet sig väldigt illa. Han har inte hållit sitt schema ( en dag i veckan har det varit men till och med har han haft svårt att hålla, ändrade på dagen, hoppade över).han bor långt från oss. Han har varit hotfull, stulit guld från mig och kränker mig regelbundet. Jag har gjort polisanmälan på allt men polisen har lagd ner förundersökningen. Jag har varit hos familjerätten som inte heller kan göra något eftersom "man kan inte tvinga någon att hand om sina barn". Jag känner maktlös i denna situation. Han vägrar att planera något pga att han säger att han mår dåligt pch ger mig skulden för allt. Jag kan inte planera varken barnens lov eller sommaren. Har någon tips och råd hur kan man gå vidare i denna situation?

Separation
  • Svar på tråden Ensamstående får inte stöd från samhället
  • uhsumkat

Vilket stöd är det du vill ha?
    Hur tycker du att samhället ska göra så att du får det stödet?

• Anonym (***)

Tråkig sits du hamnat i. Men vi kan inte ha ett samhälle där staten lägger sig i hur folk uppför sig. Han är en skitstövel, men det är inte olagligt. Att gå vidare med stöld krävs att det går att bevisa, går inte det så finns ingen anledning.

• Griseknoen35

Se till att få ett underskrivet umgängesavtal genom familjerätten. Då har du papper på vilka umgängestider som gäller och försöker han byta tider så hänvisar du till avtalet. Du har avtalet att planera utifrån, se bara till så barnen är hemma/ barnen är på mötesplatsen den tid avtalet säger, dyker han inte upp så är umgänget missat. Dock är det svårt att få ett sånt avtal på han vägrar, försök även få till samarbetsavtal via familjerätten. 

Vägrar han samtal och avtal så maila han att han kan träffa barnen varannan lördag/ söndag mellan 10-14 el något så har han det att förhålla sig till. Vägrar han planera lov och sommar så planera du in ditt så får han då förhålla sig till det. Du kan inte styra hela ditt liv efter honom  för han vägrar göra sådant. Se bara till att han är erbjuden umgänge sen kan du inte göra så mycket mer egentligen mer än att försöka med samtal och avtal via familjerätten. Vill han inte träffa barnen på erbjudna umgängestider så kan du inte göra något åt det. 

• CitronTulo

Vad gäller era barn, VILL du verkligen att han ska ha dem med tanke på resten som du skriver?? Om jag var i din situation så hade jag nog varit ganska nöjd med att han inte var så intresserad av att han dem. Han låter inte direkt som en person som jag gärna skulle vilja lämna min barn hos.. När du planerar så utgår du ifrån att du har barnen hos dig, konstigare är det nog inte!

• Tannya
    Griseknoen35 skrev 2019-03-04 11:14:55 följande:

Se till att få ett underskrivet umgängesavtal genom familjerätten. Då har du papper på vilka umgängestider som gäller och försöker han byta tider så hänvisar du till avtalet. Du har avtalet att planera utifrån, se bara till så barnen är hemma/ barnen är på mötesplatsen den tid avtalet säger, dyker han inte upp så är umgänget missat. Dock är det svårt att få ett sånt avtal på han vägrar, försök även få till samarbetsavtal via familjerätten. 

Vägrar han samtal och avtal så maila han att han kan träffa barnen varannan lördag/ söndag mellan 10-14 el något så har han det att förhålla sig till. Vägrar han planera lov och sommar så planera du in ditt så får han då förhålla sig till det. Du kan inte styra hela ditt liv efter honom  för han vägrar göra sådant. Se bara till att han är erbjuden umgänge sen kan du inte göra så mycket mer egentligen mer än att försöka med samtal och avtal via familjerätten. Vill han inte träffa barnen på erbjudna umgängestider så kan du inte göra något åt det. 

Tack! Det skulle räcka med att Familjerätten svararade som du vilka alternativ jag har. Men de bara suckar och inte säger nåt förutom att han vägrar att skriva under något
  • Tannya
    uhsumkat skrev 2019-03-04 11:12:00 följande:

Vilket stöd är det du vill ha?

Hur tycker du att samhället ska göra så att du får det stödet?

Jag vill att polisen gör en ordenglig utredning om man blir hoyat eller kränkt
  • Anonym (***)
    Tannya skrev 2019-03-04 11:23:37 följande:
    Händer det fortfarande att han hotar dig? Kan du spela in det, spara sms eller liknande? Annars står ord mot ord och det blir svårt att bevisa.
  • uhsumkat
    Tannya skrev 2019-03-04 11:23:37 följande:
    Det förstår jag absolut.
    Frågan är vilken skatt du och människor är beredda att betala?

För vi har idag inte råd med vård för alla, polisanmälningar vid mycket, mycket grövre brott läggs ner direkt osv.
    Pengarna räcker helt enkelt inte. Men visst är det jäkligt trist att det drabbar enskilda. 
    Det du kan göra är som andra sagt, att du skaffar riktiga och hållbara bevis.
  • Tannya

Jag har massor med bevis men måste väl råla verkligen illa ut innan något görs

• Anonym (Pepp)
    Tannya skrev 2019-03-04 11:06:53 följande:

Hej! Jag har separerats med min sambo sen ett halv år tillbaka. Vi har 2 barn tillsammans.Sen dess har min förredetta sambo bettet sig väldigt illa. Han har inte hållit sitt schema ( en dag i veckan har det varit men till och med har han haft svårt att hålla, ändrade på dagen, hoppade över).han bor långt från oss. Han har varit hotfull, stulit guld från mig och kränker mig regelbundet. Jag har gjort polisanmälan på allt men polisen har lagd ner förundersökningen. Jag har varit hos familjerätten som inte heller kan göra något eftersom "man kan inte tvinga någon att hand om sina barn". Jag känner maktlös i denna situation. Han vägrar att planera något pga att han säger att han mår dåligt pch ger mig skulden för allt. Jag kan inte planera varken barnens lov eller sommaren. Har någon tips och råd hur kan man gå vidare i denna situation?

Det är inte samhället som ger dig problem utan din skitstövel till ex.
Svar på tråden Ensamstående får inte stöd från samhället