• Anonym (Ts)

Normalt?

Jag har sen jag fick sista barnet fått stora synliga porer på brösten. Tänkte det var normalt men nu googlade jag för att fåtips om att minska porerna men då läste jag att man kan få det vid bröstcancer?! Så nu blev jag rädd och tänkte fråga er om ni tycker det ser normalt ut? Ni kanske också har så? För övrigt har jag fått en typ leverfläck under vänstra bröstet för 4 år sen som som skaver mot bhn. Tror den kom efter första graviditeten. Men den har inte växt iallafall.

Har även fått synligablodådror över hela kroppen och kämpar mot järnbrist.

• Svar på tråden Normalt?
  • Anonym (Ts)

Bilden blev dålig när jag laddade upp den men porerna är stora runt hela brösten.

• Pope Joan II

Man brukar prata om att "apelsinhud" är ett tecken att ge akt på i samband med att man undersöker sina bröst. Det ser det inte ut som om du har på den bilden du visar. 

Andra symptom att vara uppmärksam på är rodnad hettande hud, gropar i bröstet, förändring av storlek eller form, plötsligt inåtgående bröstvårta, knölar i bröst eller armhåla med mera. 

• Anonym (Ts)

Det är jåtte svårt att få en bra bild, men jag tycker verkligen de ser ut som apelsinhud efter att ha googlat bilder :( Men kanske det kan vara vanligt ändå? Tänker om porerna kan bli större för att de har växt en hel del och blivit uttöjda efter amning/graviditet?

Om jag vill kolla upp det, var ska jag ringa? En barnmorska? Vanliga vårdcentralen?
  • Pope Joan II
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-04 13:58:34 följande:
    Det är jåtte svårt att få en bra bild, men jag tycker verkligen de ser ut som apelsinhud efter att ha googlat bilder :( Men kanske det kan vara vanligt ändå? Tänker om porerna kan bli större för att de har växt en hel del och blivit uttöjda efter amning/graviditet?

Om jag vill kolla upp det, var ska jag ringa? En barnmorska? Vanliga vårdcentralen?
    Svårt att se på dina bilder tycker jag. Men du sa att du har så på båda brösten? Det är vad jag vet väldigt ovanligt att drabbas av samtidig dubbelsidig bröstcancer. 

Du kan söka på vårdcentral och därifrån få remiss om de tycker att du behöver en mammografi. 
  • Anonym (Ts)
    Pope Joan II skrev 2019-03-04 14:07:21 följande:

Svårt att se på dina bilder tycker jag. Men du sa att du har så på båda brösten? Det är vad jag vet väldigt ovanligt att drabbas av samtidig dubbelsidig bröstcancer. 

Du kan söka på vårdcentral och därifrån få remiss om de tycker att du behöver en mammografi. 

Ok tack! Då kanske jag kan vänta och ta upp det samtidigt som jag gör cellprov om 3 veckor?
  • Anonym (...)

Aldrig hört talas om apelsinhud tidigare, men sådär har mina bröst sett ut så länge jag kan minnas. Har iofs stora porer på både bröst och i ansiktet, så har aldrig reagerat på att det skulle kunna vara något fel mer än att det kanske inte är så snyggt. Vet dock inte hur man bäst blir av med eller i alla fall minskar stora porer? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2019-03-04 14:14:46 följande:

Aldrig hört talas om apelsinhud tidigare, men sådär har mina bröst sett ut så länge jag kan minnas. Har iofs stora porer på både bröst och i ansiktet, så har aldrig reagerat på att det skulle kunna vara något fel mer än att det kanske inte är så snyggt. Vet dock inte hur man bäst blir av med eller i alla fall minskar stora porer? 

Skönt att höra, nu vågar jag nog slappna av lite. :) Har bara stora porer på brösten och det blev så efter barnafödande så alltid tänkt det är normalt, tills nu då jag googlade och fick upp apelsinhud! Hade gärna haft mindre porer, vill inte gå med uringat då solen skiner för det syns extra tydligt då. Har hört att det finns krämer för ansiktet som minskar porer, borde kanske finnas något för övrig hud också.
Svar på tråden Normalt?