Anonym (Härdad) skrev 2019-03-04 18:25:09 följande:
Själv har jag inget emot om tonen är "rå men hjärtlig" och så länge det inte övergår i ren mobbning eller elak hånfullhet. Jag är uppväxt med en ganska hård jargong, manschauvinistisk och ganska okänslig, och det var inget jag direkt uppskattade som barn när jag jämförde med hur mjuka och snälla en del andras föräldrar var.
Har genom livet sett och förstått att många är väldigt känsliga och lättstötta och dessa människor kontra de som är relativt okänsliga och vulgära i sitt språkbruk ofta är som natt och dag. De känsliga och lättstötta umgås i regel aldrig med folk som är mer hårdhudade och inte är så försiktiga med vad de säger.
Hur är det med dig? Är du den mer hårdhudade eller den mer känsliga typen? Och hur har du blivit den du är?
Mja, älskar att ha verbala boxningsmatcher men kan väl inte säga att just hård jargong är så kul. Skulle inte alls kalla mig känslig utan mer hårdhudad men det beror verkligen på, har jobbat i machomiljöer och tycker väl inte att det är så roligt precis, en liten stund som tjej är det skoj men inte hela tiden.
Är uppvuxen i en övre medklass/överklassmiljö och det finns subtila regler där hur man uppför sig. Att bryta mot vissa av dom gör att folk avslöjar sig, man kan definitivt vara rak och brutal men det gäller verkligen att det görs på rätt sätt. Att vara oartig, ha fel bordsskick mm. är inte ok men rätt mycket annat är det.
Så jag har märkt att jag är mer tolerant än de flesta inför arrogans, tävlingsinstinkt och att ta plats, jantelag går bort. Och mindre tolerant mot de som missar outtalade regler om artighet, hur man pratar och vilka regler man kan bryta mot. Vissa kanske misstar det för känslighet men det sitter i ryggraden vad man gör och inte gör.