• Mimmi O

    Lön till barnvakt på bröllop?

    Jag och min sambo ska viga oss i juni och på bröllopet och festen så är våra barn samt deras kusiner med.

    Vi hade tänkt anlita en barnvakt från ca 14.00 till min svärfar bestämmer sig för att gå och lägga sig (Vi bor över på plats och svärfar ska sova med barnen)

    Vi fick nys om en tjej som arbetar på förskola som kanske skulle vilja ta sig an uppdraget.

    Hon är någonstans mellan 20-25 år.

    Det är tre barn som behöver tillsyn 6, 5 och 1 år gamla.

    Vad är skäligt att ge?

    Vi har funderat på om hon vill ha timlön att isf erbjuda 100/h eller en fast lön på 1500;-.

    Är det skäligt? Hon får middag och tårta.

  • Svar på tråden Lön till barnvakt på bröllop?
  • Anonym (Jenna)

    För mig hade det känts skumt att ha med en främmande människa som barnvakt på mitt bröllop. En annan sak om man kanske redan har en person som brukar vara barnvakt ofta eller en barnflicka.
    Så i första hand så hade jag försökt styra upp barnvaktandet med vänner/släktingar som redan är bjudna.

  • Anonym (Cilla)

    Fast hur kul är det att bli bjuden som gäst på ett bröllop och sedan förväntas vara barnvakt? Det hade i alla fall inte gjort mig sugen på att gå på bröllopet. Och riktigt tråkigt om den frågan kommer när man redan tackat ja till bröllopet dessutom, så att man känner sig tvungen.


    Anonym (Jenna) skrev 2019-03-05 15:17:00 följande:

    För mig hade det känts skumt att ha med en främmande människa som barnvakt på mitt bröllop. En annan sak om man kanske redan har en person som brukar vara barnvakt ofta eller en barnflicka.

    Så i första hand så hade jag försökt styra upp barnvaktandet med vänner/släktingar som redan är bjudna.


  • Hararochkaniner
    Mimmi O skrev 2019-03-05 14:49:12 följande:

    Jag och min sambo ska viga oss i juni och på bröllopet och festen så är våra barn samt deras kusiner med.

    Vi hade tänkt anlita en barnvakt från ca 14.00 till min svärfar bestämmer sig för att gå och lägga sig (Vi bor över på plats och svärfar ska sova med barnen)

    Vi fick nys om en tjej som arbetar på förskola som kanske skulle vilja ta sig an uppdraget.

    Hon är någonstans mellan 20-25 år.

    Det är tre barn som behöver tillsyn 6, 5 och 1 år gamla.

    Vad är skäligt att ge?

    Vi har funderat på om hon vill ha timlön att isf erbjuda 100/h eller en fast lön på 1500;-.

    Är det skäligt? Hon får middag och tårta.


    Varför skulle en förskolelärare gå ner i lön för att arbeta för er? Ingångslönen för en förskolelärare är 187:- och dessutom så är det helg vilket då borde medföra ob-tillägg. 
  • Anonym (Svea)

    Jag hade sett till att ha barnvakt direkt från efter vigseln, om barnen absolut måste närvara på den. Skulle på inga villkor ha med några ungar på festen.

    Tvåtusen känns som en lagom ersättning.

  • Hararochkaniner
    Mimmi O skrev 2019-03-05 14:49:12 följande:

    Jag och min sambo ska viga oss i juni och på bröllopet och festen så är våra barn samt deras kusiner med.

    Vi hade tänkt anlita en barnvakt från ca 14.00 till min svärfar bestämmer sig för att gå och lägga sig (Vi bor över på plats och svärfar ska sova med barnen)

    Vi fick nys om en tjej som arbetar på förskola som kanske skulle vilja ta sig an uppdraget.

    Hon är någonstans mellan 20-25 år.

    Det är tre barn som behöver tillsyn 6, 5 och 1 år gamla.

    Vad är skäligt att ge?

    Vi har funderat på om hon vill ha timlön att isf erbjuda 100/h eller en fast lön på 1500;-.

    Är det skäligt? Hon får middag och tårta.


    Eller är hon outbildad? Då är 100:-/h + ob rimligt.
  • Mimmi O
    Anonym (Jenna) skrev 2019-03-05 15:17:00 följande:

    För mig hade det känts skumt att ha med en främmande människa som barnvakt på mitt bröllop. En annan sak om man kanske redan har en person som brukar vara barnvakt ofta eller en barnflicka.

    Så i första hand så hade jag försökt styra upp barnvaktandet med vänner/släktingar som redan är bjudna.


    Men det är just därför vi inte vill ha någon närstående. De ska få vara helt lediga.
  • Mimmi O
    Hararochkaniner skrev 2019-03-05 15:56:42 följande:

    Varför skulle en förskolelärare gå ner i lön för att arbeta för er? Ingångslönen för en förskolelärare är 187:- och dessutom så är det helg vilket då borde medföra ob-tillägg. 


    Då har jag en liten fråga. Var i texten skrev jag att hon var förskollärare?

    För övrigt så tvingar vi inte henne. Hon har valet att tacka nej.
  • Mimmi O
    Anonym (Svea) skrev 2019-03-05 15:58:38 följande:

    Jag hade sett till att ha barnvakt direkt från efter vigseln, om barnen absolut måste närvara på den. Skulle på inga villkor ha med några ungar på festen.

    Tvåtusen känns som en lagom ersättning.


    Det är ditt val. Vårt väl är något annat.
  • Mimmi O
    Hararochkaniner skrev 2019-03-05 15:59:35 följande:

    Eller är hon outbildad? Då är 100:-/h + ob rimligt.


    Precis!
  • Anonym (Svea)
    Mimmi O skrev 2019-03-05 16:46:37 följande:

    Precis!


    Ja om hon vill jobba för så lite pengar så. Varför vara snål mot barnvakten när man har råd med både bröllop och fest?
Svar på tråden Lön till barnvakt på bröllop?