• Anonym (Släkting)

    Självutnämnda detektiver, se hit! Försöker hitta en avliden släktings partner

    En släkting dog i veckorna och på begravningen träffade jag hans partner. Vi pratade mycket och det fanns så mycket mer att säga men mitt i all sorg glömde jag be om hennes nummer och nu hittar jag inte henne. Det finns ett par tusen med samma namn så det är i princip omöjligt att börja på Eniro/Hitta.

    De var aldrig registrerade partners men jag misstänker att hon stod som närmast anhörig under hans sjukhusvistelser, trots det var hon inte ansvarig för begravningen. Jag är den enda släktingen till honom och undrar därför om jag har rätt att få tillgång till såna uppgifter (om vem som var anhörig under sjukhusvistelserna)? När jag ringde mottagningen som jag tror att han var inlagd på vägrade de prata med mig. Hur ska jag gå tillväga?

  • Svar på tråden Självutnämnda detektiver, se hit! Försöker hitta en avliden släktings partner
  • Bok

    Var det något samkväm efter begravningen? Ofta är det ju så att man ber folk anmäla sig till begravningsbyrån (om man använder sig av någon sådan), och i så fall bör de ha telefonnummer/e-mail till personen?


    I annat fall, om du har hela namnet, ungefärlig bostadsort (kanske värre om det är i Stockholm, många kommuner...) och ungefärlig ålder så ring till folkbokföringen/Skatteverket. De är mycket hjälpsamma och kan söka på "ungefärliga kriterier".

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Släkting) skrev 2019-03-06 12:51:30 följande:

    En släkting dog i veckorna och på begravningen träffade jag hans partner. Vi pratade mycket och det fanns så mycket mer att säga men mitt i all sorg glömde jag be om hennes nummer och nu hittar jag inte henne. Det finns ett par tusen med samma namn så det är i princip omöjligt att börja på Eniro/Hitta.

    De var aldrig registrerade partners men jag misstänker att hon stod som närmast anhörig under hans sjukhusvistelser, trots det var hon inte ansvarig för begravningen. Jag är den enda släktingen till honom och undrar därför om jag har rätt att få tillgång till såna uppgifter (om vem som var anhörig under sjukhusvistelserna)? När jag ringde mottagningen som jag tror att han var inlagd på vägrade de prata med mig. Hur ska jag gå tillväga?


    Kontakta grannarna till din numera avlidne släkting, de kan kanske veta hur du kan hitta partnern, eller har koll på hennes adress?

    Alternativt kolla med begravningsbyrån kanske?

    Du kan ju kontakta vården, men då får du nog gå högre upp och försöka få prata med någon chef eller liknande ej sjuksköterskorna.

    Annars, om inget annat funkar, och du vet vilken ort hon bor på, sätt in en efterlysning i dagstidningen (pappersvarianten) för den orten.

    Lycka till !
Svar på tråden Självutnämnda detektiver, se hit! Försöker hitta en avliden släktings partner