Anonym (Säng) skrev 2019-03-06 19:07:48 följande:
Förut så brydde jag mig inte så mycket om vilken säng jag hade samt, påslakan, kudde och täcke men efter att ha provat lite dyrare varianter så kan jag verkligen säga att jag känner skillnaden.
Jag tycker verkligen att man borde lägga en stor del av pengarna på säng och sängtillbehör, dels pga att den enorma tid som man spenderar där men även för att höja kvalitén på sömnen.
Tex tycker jag att det är en grym skillnad mellan ett Ikea duntäcke och ett från tex Engmo dun.
Min fråga är därför. Hur resonerar ni angående detta och hur har ni valt?
Att lägga stora pengar på en madrass är ofta bortkastade pengar. Många skulle klara sig utmärkt med en relativt billig skummadrass som enda madrass eller som underlag för en bäddmadrass. Då har de dessutom råd att byta madrassen till en annan om den inte fungerar.
En bra säng är en säng som man sover bra i och sängförsäljarnas pseudovetenskap om ryggraders krökningar under sömn och zonberoende specialspiralfjädrar finns det inget belägg för. Om man sover bättre i en sådan säng så beror det inte på försäljarnas struntprat utan på att sängen passar individen vilket troligen även någon av de billigare sängarna skulle gjort. Det finns alldeles för mycket humbug i sängbranchen.
Vissa köper dyra sängar med individuella fjädrar och sedan lägger de på en tjock bäddmadrass som gör att de aldrig kommer att känna skillnaden mellan en zonberoende lyxfjäder, en vanlig standardfjäder eller ens en lite bättre skummadrass.
Om någon ändå vill gå all in och köpa en säng för några hundra tusen så är det upp till dem men många skulle nog sova bättre om natten om de köpte en relativt sett billigare säng och hade en buffert på banken så att de slapp ta SMS lån för att betala tandläkaren.
Däremot kan det vara ide att köpa lite dyrare sängkläder eftersom de ger en lyxigare känsla och ofta håller längre. Även täcken och kuddar förtjänar mer eftertanke än vad många ger dem. Enligt min erfarenhet så gör en bra kudde och ett lagom varmt täcke mer för sömnkomforten än en dyr säng.