• Anonym (Säng)

Lägga pengar på säng samt tillbehör

Förut så brydde jag mig inte så mycket om vilken säng jag hade samt, påslakan, kudde och täcke men efter att ha provat lite dyrare varianter så kan jag verkligen säga att jag känner skillnaden.

Jag tycker verkligen att man borde lägga en stor del av pengarna på säng och sängtillbehör, dels pga att den enorma tid som man spenderar där men även för att höja kvalitén på sömnen.

Tex tycker jag att det är en grym skillnad mellan ett Ikea duntäcke och ett från tex Engmo dun.

Min fråga är därför. Hur resonerar ni angående detta och hur har ni valt?

• Svar på tråden Lägga pengar på säng samt tillbehör
  • Anonym (The best!)

Har ma råd så väljer man det bästa. Annars ta man det som är bekvämt och till ett hyfsat pris. Ja älskar min ikeasäng, mitt svala fluffiga täcke och mina två kuddar. Dun? Nej tack. Smaken är som baken. ????

• Anonym (Ä)

Skulle aldrig lägga mer än max 5-6 tusen på en säng, och då är det maxpris - helst ska den vara billigare. Den ska alltså vara snygg, tillräckligt stor och bekväm (köper till ett par bäddmadrasser för att få den så mjuk jag vill) samt hyfsat billig, i övrigt bryr jag mig inte. Täcke bryr jag mig inte om alls, det ska vara så billigt som möjligt. Kudden måste vara platt (jag sover på mage) och inte klumpa ihop sig inuti, i övrigt bryr jag mig inte mer än att även den ska vara så billig som möjligt (och ändå möta mina krav då).

• Anonym (The best!)

Har ma råd så väljer man det bästa. Annars tar man det som är bekvämt och till ett hyfsat pris. Jag älskar min ikeasäng, mitt svala fluffiga täcke och mina två kuddar. Dun? Nej tack. Smaken är som baken.

• GAndrea

Jag har en kontinentalsäng från ikea. Väldigt nöjd! Tempurliknande bäddmadrassen är hur härlig som helst. Tillbehören är inte så värst dyra, men sköna och mjuka. Hatar sträva påslakan, lakan och örngott!

Själa priset för mig har inte varit det viktigaste utan att man testat och provat oh gillar det.

Svärmor har i 3 års tid klagat på deras säng som var dubbelt så dyr än våran. De köpte den online utan att testa... Men dyr var den och av ett fint märke. Så kan det gå!

• Virriga Vera

Bytte madrass i min continentalsäng i somras. Den kostade 14000 och efter 3 veckor var jag bra i ryggen, höfterna slutade att värka och jag sov gott. Min massör säger att min rygg har aldrig varit så bra sedan jag började hos honom. Så, jo. Det får kosta. Maken ville inte byta säng så det var därför jag bara bytte ut min madrass.

• Anonym (Säng)
    Virriga Vera skrev 2019-03-06 19:21:17 följande:

Bytte madrass i min continentalsäng i somras. Den kostade 14000 och efter 3 veckor var jag bra i ryggen, höfterna slutade att värka och jag sov gott. Min massör säger att min rygg har aldrig varit så bra sedan jag började hos honom. Så, jo. Det får kosta. Maken ville inte byta säng så det var därför jag bara bytte ut min madrass.

Ungefär så känner jag efter att ha testat dyrare sängar och sängtillbehör. Det är verkligen stor skillnad och jag känner skillnad på min sömn.

Har en ställbar säng som jag använder mkt bla när jag jobbar hemifrån. Har 2 st 90cm sängar och sedan min naturlatexkudde och mitt underbara Engmo duntäcke. Dessa är insvepta i satinbomulls sängkläder.

Sådan otrolig skillnad min fd Ikea säng och deras billiga täcke och kuddar samt vanliga bomullssängkläder.

Prova själva vet jag.
  • Anonym (Säng)
    Anonym (Ä) skrev 2019-03-06 19:16:40 följande:

Skulle aldrig lägga mer än max 5-6 tusen på en säng, och då är det maxpris - helst ska den vara billigare. Den ska alltså vara snygg, tillräckligt stor och bekväm (köper till ett par bäddmadrasser för att få den så mjuk jag vill) samt hyfsat billig, i övrigt bryr jag mig inte. Täcke bryr jag mig inte om alls, det ska vara så billigt som möjligt. Kudden måste vara platt (jag sover på mage) och inte klumpa ihop sig inuti, i övrigt bryr jag mig inte mer än att även den ska vara så billig som möjligt (och ändå möta mina krav då).

Vad är det som gör att du inte bryr dig? Har du testat dyrare produkter?
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Säng) skrev 2019-03-06 19:07:48 följande:

Förut så brydde jag mig inte så mycket om vilken säng jag hade samt, påslakan, kudde och täcke men efter att ha provat lite dyrare varianter så kan jag verkligen säga att jag känner skillnaden.

Jag tycker verkligen att man borde lägga en stor del av pengarna på säng och sängtillbehör, dels pga att den enorma tid som man spenderar där men även för att höja kvalitén på sömnen.

Tex tycker jag att det är en grym skillnad mellan ett Ikea duntäcke och ett från tex Engmo dun.

Min fråga är därför. Hur resonerar ni angående detta och hur har ni valt?

Att lägga stora pengar på en madrass är ofta bortkastade pengar. Många skulle klara sig utmärkt med en relativt billig skummadrass som enda madrass eller som underlag för en bäddmadrass. Då har de dessutom råd att byta madrassen till en annan om den inte fungerar.

En bra säng är en säng som man sover bra i och sängförsäljarnas pseudovetenskap om ryggraders krökningar under sömn och zonberoende specialspiralfjädrar finns det inget belägg för. Om man sover bättre i en sådan säng så beror det inte på försäljarnas struntprat utan på att sängen passar individen vilket troligen även någon av de billigare sängarna skulle gjort. Det finns alldeles för mycket humbug i sängbranchen.

Vissa köper dyra sängar med individuella fjädrar och sedan lägger de på en tjock bäddmadrass som gör att de aldrig kommer att känna skillnaden mellan en zonberoende lyxfjäder, en vanlig standardfjäder eller ens en lite bättre skummadrass.

Om någon ändå vill gå all in och köpa en säng för några hundra tusen så är det upp till dem men många skulle nog sova bättre om natten om de köpte en relativt sett billigare säng och hade en buffert på banken så att de slapp ta SMS lån för att betala tandläkaren.

Däremot kan det vara ide att köpa lite dyrare sängkläder eftersom de ger en lyxigare känsla och ofta håller längre. Även täcken och kuddar förtjänar mer eftertanke än vad många ger dem. Enligt min erfarenhet så gör en bra kudde och ett lagom varmt täcke mer för sömnkomforten än en dyr säng.
  • Anonym (interättföralla)

Det handlar inte så mycket om pengar, tycker jag, utan om att hitta det som fungerar bäst för en själv. Personligen avskyr jag att "ligga som på moln" utan jag vill känna mig mer jordad. Ett stabilt underlag och ett tungt täcke gör att jag känner mig lugn och trygg och sover gott. Men sover man bäst i dyra lyxsängar så är det ju värt att lägga en slant på. Som du säger så handlar det om väldigt många timmar av ens liv - inte bara de timmar man sover, utan alla vakna timmar då det är bra att vara utvilad!

• Anonym (A)
    Anonym (interättföralla) skrev 2019-03-06 20:33:38 följande:
    Det handlar inte så mycket om pengar, tycker jag, utan om att hitta det som fungerar bäst för en själv. Personligen avskyr jag att "ligga som på moln" utan jag vill känna mig mer jordad. Ett stabilt underlag och ett tungt täcke gör att jag känner mig lugn och trygg och sover gott. Men sover man bäst i dyra lyxsängar så är det ju värt att lägga en slant på. Som du säger så handlar det om väldigt många timmar av ens liv - inte bara de timmar man sover, utan alla vakna timmar då det är bra att vara utvilad!
    Samma här men hur mycket pengar det får kosta har en viss begränsning.
Svar på tråden Lägga pengar på säng samt tillbehör