Anonym (donewithlife) skrev 2019-03-06 20:25:07 följande:
i söndags kräktes jag blod...färgen var som vanligt blod i t.ex fingret ganska rött.
alla säger att det inte kan vara så mycket som jag trodde vilket var typ 3-4 dl
men jag är inte blind och det var liksom inte DROPPAR av blod utan det var så att säga en full kräkning.JÄVLIGT svårt att förklara men ville inte direkt ta en bild på min äckliga spya-det kommer jag väl få skit för att jag inte gjorde...
ANYWAY. alla säger att jag INTE behöver ambulans ,ok
det är helt ofarligt,ok
men läste om en kvinna som dog efter att hon skickats hem (hon hade kräkts blod)
hon fick komma in akut sedan, men dem kunde inte rädda hennes liv.
jag uppsökte akuten i söndags pga blodiga kräkningarna...
jag fick träffa läkare som kände på magen ställde lite frågor sen bye bye
vad är det som säger att dem inte kan begå samma misstag som de andra idioterna? som kostade en kvinnas liv.
jag är bara väldigt rädd
nu mådde jag jätteilla igen(jag är gravid) och kräktes nu blod igen.
jag är så rädd
Jag förstår att det upplevdes som mycket blod när du kräktes, men det kan vara väldigt svårt att visuellt uppskatta mängd. Då blod är ett ytterst potent färgmedel räcker det med en förhållandevis liten mängd för att hela kräkningen skall upplevas som rent blod.
Det finns flera olika orsaker till blodig kräkning. Har du kräkts flera gånger senaste tiden innan du kräktes blod? Isåfall kan detta bero på en skada i slemhinnan i matstrupen orsakad av upprepade kräkningar (så kallad Mallory-Weiss). Andra vanliga orsaker är magsår och inflammation i matstrupe/magsäck. På akuten försöker man värdera blödningsmängd och om denna haft någon påverkan på blodvärde (vilket dock inte visar sig direkt) eller om patienten är cirkulatoriskt påverkad, och om akut inneliggande utredning krävs. I annat fall är det lämpligt med utredning i form av gastroskopi hemifrån ex. via VC. Kräks du blod igen tycker jag att du skall söka igen så att man får göra en ny värdering.
FtS70 skrev 2019-03-06 20:36:31 följande:
Ta med lite av den blodblandade kräkningen om du vänder dig till akuten igen; det är faktiskt till stor hjälp. Och bra att veta: har du några andra symtom?
På vilket sätt skulle man ha nytta av att patienten tar med sig blodig spya till akuten?! En bild kan man väl ta om man vill visa mängd men ett prov på spyan kan jag inte se någon nytta med?