• Anonym (Tveksam)

Proteinpulver till barn

Jag äter overnight oats på fiberhavregryn, mandel- eller kokosdryck (laktosintolerant) lite proteinpulver (1 msk per dl havre) och bär till frukost varje dag. Jag använder Star nutritions veganska pulver.

Nu har min matkinkiga 5-åring fått smak för detta, men jag undrar om det är ok att hon äter detta med tanke på proteinpulvret. Hon äter ung en halv portion och således en halv matsked av pulvret.

Jag vill poängtera att vi inte äter helvegetarisk kost, eftersom jag vet att ordet vegan i samma trådstart som ordet barn kan utlösa en fenomenal åsiktsdiarré. :D

• Svar på tråden Proteinpulver till barn
  • Anonym (Vera)

Jag skulle inte ge proteinpulver, det gör säkert inget med en såpass liten mängd ibland men en onödig produkt och inget jag skulle experimentera med på ett litet barn. Om barnet inte är laktosintolerant kan det ju ta mjölk istället för mandeldryck, eller sojadryck. Då får det protein den vägen istället och gillar förhoppningsvis overnight oat ändå.

• Anonym (sn)

Nej. Det står klart och tydligt i innehållsförteckningen att proteinpulvret är avsedd för vuxna över 18år.

Du får ge gröten utan proteinpulvret helt enkelt.

• Anonym (Rutger)

Tänkte skriva att det ju bara är vassle från en kossa sen kom jag på att det var veganskt. Då har jag ingen aning.

Tror många som inte tränar och vissa som tränar tror att proteinpulver är något magiskt hokus pokus doping pulver.

• Anonym (Tveksam)

Här är innehållsförteckningen.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (sn) skrev 2019-03-07 20:40:06 följande:

Nej. Det står klart och tydligt i innehållsförteckningen att proteinpulvret är avsedd för vuxna över 18år.

Hon kommer bara att äta samma som jag. Landar jag i det, behöver även jag avstå proteinpulvret. Det är ju ingen katastrof, men jag skulle gärna fortsätta. Jag styrketränar mycket och äter gärna en proteinrik frukost.
  • Anonym (Rutger)

Kan du inte svepa i dig det själv i en shaker på sidan om? Eller är det att barnet bara gillar om det är pulver i?

Fattar som att det är så lite så det inte borde spela någon roll för varken dig eller barnet om ni käkar det eller inte men jag är absolut ingen expert.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Rutger) skrev 2019-03-08 06:32:49 följande:

Kan du inte svepa i dig det själv i en shaker på sidan om? Eller är det att barnet bara gillar om det är pulver i?

Fattar som att det är så lite så det inte borde spela någon roll för varken dig eller barnet om ni käkar det eller inte men jag är absolut ingen expert.

Jag äter ju lite mer än dubbelt så mycket som barnet, så för mig blir det mer.

Jag tror att smaken gör skillnad för barnet, men får annars testa att mixa i en banan. Tänkte mer att om någon kunde säga att det är lugnt, så slipper jag allt detta.

Jag har ätit detta rel. länge till frukost och det var först förra veckan som hon ville smaka.
  • hellothere87

Det finns inga risker överhuvudtaget så länge ditt barn får i sig tillräckligt med vätska. Fortsätt du att ge.

• Anonym (okej)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-03-07 07:20:28 följande:

Jag äter overnight oats på fiberhavregryn, mandel- eller kokosdryck (laktosintolerant) lite proteinpulver (1 msk per dl havre) och bär till frukost varje dag. Jag använder Star nutritions veganska pulver.

Nu har min matkinkiga 5-åring fått smak för detta, men jag undrar om det är ok att hon äter detta med tanke på proteinpulvret. Hon äter ung en halv portion och således en halv matsked av pulvret.

Jag vill poängtera att vi inte äter helvegetarisk kost, eftersom jag vet att ordet vegan i samma trådstart som ordet barn kan utlösa en fenomenal åsiktsdiarré. :D

Det är helt okej att ge pulvret och det kommer inte att påverka ditt barn negativt på något sätt. Tvärtom är det ju jättebra att hon hittat något hon gillar att äta. Gröt är ju inte så himla proteinrikt i sig så det blir lagom med protein om du har pulvret i. 
  • Anonym (okej)
    Anonym (sn) skrev 2019-03-07 20:40:06 följande:

Inget i innehållet är ju på något sätt dåligt för barn, så kan kan ju tänka själv också och ge barnet ett pulver som består av helt vanliga livsmedel.

Åldersgränsen har säkert bara med lagstiftning att göra, inte pulvret i sig eller dess lämplighet för barn. 
Svar på tråden Proteinpulver till barn