• Anonym (TS)

Snälla, någon läkare eller annan kunnig på provsvar. Hjälp tack!

Haft frågan uppe innan för några månader sedan och fick bra svar och skulle verkligen vara tacksam för hjälp igen.

Av någon anledning upptäcktes förhöjda levervärden på mig. De vet inte varför så de har fortsatt testa.

Såhär ser senaste proverna ut

Första siffrorna är november 2018, de andra är nu i februari 2019

ALAT: 0,48 - 1,8

ALP: 2,6 - 4,5

GT: 0,49 - 1,3

Vad kan detta tyda på? Ska jag oroa mig? Min läkare säger att det ska utredas vidare. Har ingen gallblåsa (om det spelar roll) och dricker inte alkohol (eller tar några andra substanser)

Så tacksam för tankar!

• Svar på tråden Snälla, någon läkare eller annan kunnig på provsvar. Hjälp tack!
  • Anonym (TS)

Tillägg: Jag har ett BMI på 20,3 så jag är inte överviktig :)

• Mrs Moneybags

Jag är ingen läkare, men jag har själv haft förhöjda levervärden pga en medicin som jag åt. Äter du kanske någon medicin som gör att din lever får jobba lite hårdare än vanligt?

• Anonym (jane)

Hej!

Dina senaste provsvar tyder på förhöja levervärden. Har du druckit större mängder alkohol dagarna innan blodprovet? Tagit ny medicin(som kan ha denna biverkning)?

• Anonym (TS)
    Anonym (jane) skrev 2019-03-07 13:14:34 följande:

Hej!

Dina senaste provsvar tyder på förhöja levervärden. Har du druckit större mängder alkohol dagarna innan blodprovet? Tagit ny medicin(som kan ha denna biverkning)?

Nej, dricker som sagt inte alkohol och ingen ny medicin.
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-07 12:55:04 följande:

Jag är ingen läkare, men jag har själv haft förhöjda levervärden pga en medicin som jag åt. Äter du kanske någon medicin som gör att din lever får jobba lite hårdare än vanligt?

Min läkare vet precis vilka läkemedel jag tar så det borde han reagera på isf.
  • Anonym (TS)

Ingen mer?

• FtS70

Har du tagit andra prover som visat något avvikande? Hur är ditt allmänna hälsotillstånd? Ligger du stabilt i vikt?

• Anonym (sn)