• Anonym (TS)

Snälla, någon läkare eller annan kunnig på provsvar. Hjälp tack!

Haft frågan uppe innan för några månader sedan och fick bra svar och skulle verkligen vara tacksam för hjälp igen.

Av någon anledning upptäcktes förhöjda levervärden på mig. De vet inte varför så de har fortsatt testa.

Såhär ser senaste proverna ut

Första siffrorna är november 2018, de andra är nu i februari 2019

ALAT: 0,48 - 1,8

ALP: 2,6 - 4,5

GT: 0,49 - 1,3

Vad kan detta tyda på? Ska jag oroa mig? Min läkare säger att det ska utredas vidare. Har ingen gallblåsa (om det spelar roll) och dricker inte alkohol (eller tar några andra substanser)

Så tacksam för tankar!

• Svar på tråden Snälla, någon läkare eller annan kunnig på provsvar. Hjälp tack!
  • Anonym (TS)

Tillägg: Jag har ett BMI på 20,3 så jag är inte överviktig :)

• Mrs Moneybags

Jag är ingen läkare, men jag har själv haft förhöjda levervärden pga en medicin som jag åt. Äter du kanske någon medicin som gör att din lever får jobba lite hårdare än vanligt?

• Anonym (jane)

Hej!

Dina senaste provsvar tyder på förhöja levervärden. Har du druckit större mängder alkohol dagarna innan blodprovet? Tagit ny medicin(som kan ha denna biverkning)?

• Anonym (TS)
    Anonym (jane) skrev 2019-03-07 13:14:34 följande:

Hej!

Dina senaste provsvar tyder på förhöja levervärden. Har du druckit större mängder alkohol dagarna innan blodprovet? Tagit ny medicin(som kan ha denna biverkning)?

Nej, dricker som sagt inte alkohol och ingen ny medicin.
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2019-03-07 12:55:04 följande:

Jag är ingen läkare, men jag har själv haft förhöjda levervärden pga en medicin som jag åt. Äter du kanske någon medicin som gör att din lever får jobba lite hårdare än vanligt?

Min läkare vet precis vilka läkemedel jag tar så det borde han reagera på isf.
  • Anonym (TS)

Ingen mer?

• FtS70

Har du tagit andra prover som visat något avvikande? Hur är ditt allmänna hälsotillstånd? Ligger du stabilt i vikt?

• Anonym (sn)

Kan vara inflammation. Kommer läkaren beställa ultraljud?
    Tar du örtpreparat/örtte? Vissa kan ge biverkningar.

Du nämner att din läkare vet vilka mediciner du tar och bör berättat om det kan vara pga medicin. Även om läkarna kan en del om mediciner så innebär det inte att de kan alla biverkningarna utan till. Vissa biverkningar är sällsynta och det blir svårt för läkare att koppla det till medicinen.

Du kan läsa om dina mediciner i FASS.

• Anonym (TS)
    FtS70 skrev 2019-03-07 20:11:54 följande:

Har du tagit andra prover som visat något avvikande? Hur är ditt allmänna hälsotillstånd? Ligger du stabilt i vikt?

Nej inte vad jag vet.

Mitt allmäntillstånd skulle jag beskriva som jättetrött. Lite nere.

Min vikt är stabil. +/- 1kg. Gått ner mycket i vikt men legat på denna vikten i 8-10 mån
  • Anonym (TS)
    Anonym (sn) skrev 2019-03-07 20:25:55 följande:

Kan vara inflammation. Kommer läkaren beställa ultraljud?

Tar du örtpreparat/örtte? Vissa kan ge biverkningar.

Du nämner att din läkare vet vilka mediciner du tar och bör berättat om det kan vara pga medicin. Även om läkarna kan en del om mediciner så innebär det inte att de kan alla biverkningarna utan till. Vissa biverkningar är sällsynta och det blir svårt för läkare att koppla det till medicinen.

Du kan läsa om dina mediciner i FASS.

Ja han sa att det kommer bli ultraljud. Inga örtpreparat eller te.

Jo det är klart men medicinerna jag tar har jag tagit i många år och detta händer nu. Kan levern plötsligt reagera?
  • Anonym (sn)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-07 21:33:45 följande:
    Ja han sa att det kommer bli ultraljud. Inga örtpreparat eller te.

Jo det är klart men medicinerna jag tar har jag tagit i många år och detta händer nu. Kan levern plötsligt reagera?
    Nja den brukar inte reagera plötsligt om det inte visat förhöjda värden innan. Vissa läkemedel ska man tex inte kombinera med andra, inte med viss mat heller tex grapefrukt(brukar stå i bipacksedeln vad man inte får kombinera med).

Har du rest senaste tiden? Har läkaren tagit hepatit prov?

Tagit för mycket proteintillskott?  andra tillskott?

Var anledningen till blodproverna din trötthet eller var det rutinprov?

• Anonym (sn)

Hur som helst tycker inte du ska oroa dig. Din läkare utreder dig och kommer veta orsaken.

• Anonym (TS)

Jag får väl helt enkelt vänta och se vad som händer. Blev bara orolig och eftersom även min läkare är så fundersam tänkte jag att någon annan kanske hade en teori eller erfarenhet av detta.

Tack för era svar.

• Anonym (Mm)

Tillskott många som tränar tar pulver diverse som kan ställa till m lever njurar sköldkörtel.

• Anonym (Mm)

Tillskott många som tränar tar pulver diverse som kan ställa till m lever njurar sköldkörtel.

Svar på tråden Snälla, någon läkare eller annan kunnig på provsvar. Hjälp tack!