• Anonym (Bagar'n)

Kan man få margarin att smaka som smör?

Jag ska baka mjölkfritt för första gången. Den som är allergisk är ju van vid smaken på mjölkfritt margarin, men det är ju inte de andra gästerna och inte jag heller. Kan man få mjölkfritt margarin att smaka lite åt smörhållet?

• Svar på tråden Kan man få margarin att smaka som smör?
  • Fjäril kär

Det finns mjölkfritt smör , använd det när du ska baka.

Och nej sån stor skillnad i smak på mjölkfritt/inte mjölkfritt är det inte. Skillnad på smör och margarin är det ju alltid i smaken men det beror ju på att det är olika produkter och inte specifikt att det är mjölkfritt.

• Minimalen
    Fjäril kär skrev 2019-03-07 15:21:12 följande:

Det finns mjölkfritt smör , använd det när du ska baka.

Och nej sån stor skillnad i smak på mjölkfritt/inte mjölkfritt är det inte. Skillnad på smör och margarin är det ju alltid i smaken men det beror ju på att det är olika produkter och inte specifikt att det är mjölkfritt.

Du menar väl laktosfritt smör. Smör är ju gjort på grädde som inte är mjölkfritt. Det är stor skillnad på mjölkfritt (utan mjölkprotein som en del (ofta barn) är allergiska mot) och laktosfritt (som dock kan innehålla mjölkprotein)
  • Anonym (...)

Jag tror inte att du mörker någon skillnad när du bakar. Vi använder bara mjölkfritt margarin på jobbet och det är ingen som märker någon skillnad. Inte ens när man gör tex chokladbollar där det är mycket smör

• Hejhoppsan
    Minimalen skrev 2019-03-07 15:32:39 följande:
    Du menar väl laktosfritt smör. Smör är ju gjort på grädde som inte är mjölkfritt. Det är stor skillnad på mjölkfritt (utan mjölkprotein som en del (ofta barn) är allergiska mot) och laktosfritt (som dock kan innehålla mjölkprotein)
    Finns både mjölkfritt smör och margarin (t.ex. Flora).
  • Anonym (margarin funkar)

Jag tycker inte att skillnaden i smak är så stor att du behöver bekymra dig över det. Visst är det lite godare med smör men margarinkakor är smaskiga de också. Någon gång har jag använt solrosolja som har en lite nötaktig smak som passar i många bakverk, men det funkar ju bara om man inte behöver en fast konsistens på fettet.

Jag tycker inte att skillnaden i smak är så stor att du behöver bekymra dig över det. Visst är det lite godare med smör men margarinkakor är smaskiga de också. Någon gång har jag använt solrosolja som har en lite nötaktig smak som passar i många bakverk, men det funkar ju bara om man inte behöver en fast konsistens på fettet.

Men sajten funkar inte ... Sorry för trippelposten!

• Anonym (E)

Köper jämt mjölkfritt smör och brukar inte få klagomål direkt utan snarare beröm för det som jag bakar.

• Anonym (Jonsson)

Det finns inget mjölkfritt smör! Smör är gjort på grädde och kan aldrig bli mjölkfritt då det ju inte är smör då. Däremot finns det ju mjölkfritt matfett av andra slag men att kalla det mjölkfritt smör är felaktigt.

Hur som helst, när man bakar med mjölkfritt blir inte smaken så märkbar eftersom man har så mycket annat i smeten/degen som har smak, inte minst socker. Annat är det om man ska använda det ensamt som vid t ex skirat smör till fisken eller kryddsmör till biffen, då känner man ju skillnaden på ett annat sätt.

• Anonym (Bagar'n)
    Anonym (margarin funkar) skrev 2019-03-07 16:41:56 följande:

Det är ju vansinnigt gott med smör! Jag bjöd svärmor på gaffelkakor gjorda på smör och hon sa direkt "dessa har du bakat på smör vad?". Hon tyckte att de var jättegoda.

Jag märker skillnad. I alla fall när det gäller hårda kakor/småkakor.

Smaksatt smörkräm där kanske man inte märker skillnad men i småkakor.
  • Anonym (Bagar'n)
    Hejhoppsan skrev 2019-03-07 15:50:33 följande:
    Finns både mjölkfritt smör och margarin (t.ex. Flora).
    Fast då kan det ju rent tekniskt inte vara smör eftersom smör görs på grädde. Spelar ju ingen roll visserligen vad det heter.
  • Limeblad

Vad är det du ska baka? Jag tycker inte alls att det smakar lika bra med margarin som med smör men det finns ju bakverk som man har neutral olja i (ex morotskaka).

• Anonym (Bagar'n)
    Limeblad skrev 2019-03-08 08:45:23 följande:

Vad är det du ska baka? Jag tycker inte alls att det smakar lika bra med margarin som med smör men det finns ju bakverk som man har neutral olja i (ex morotskaka).

Jag tänkte göra några småkakor och muffins. Muffins är ju inga problem. Där funkar såväl olja som mjölkfritt margarin. Småkakorna är värre.
Svar på tråden Kan man få margarin att smaka som smör?