Hur ofta behöver man byta glasögon?
Jag skaffade mig senaste glasögonen 2012 och jag är 24 år.
Hur ofta byter ni glasögon ni som har det?
Man bör ju kolla synen en gång om året för att se om det ändrats.
Jag misstänker att vi har olika synfel men jag som har svårt att läsa på nära håll och liten text har fått byta varannat år dom senaste 10 åren.
Jag brukar byta när jag känner att synen börjar bli sämre. Min syn försämras hela tiden så jag får byta kanske vart 3:e år. Min bror har inte behövt byta på snart 10 år. Känn efter själv om det känns som det behövs, annars gå till optikern och kolla om det behövs.
Det gör man när optiken säger att det behövs. Man brukar bli kallad ca en gång per år till undersökning.
Hej!
Antar att det gäller glasen (bågarna är väl en modefråga). Jag tror att det är vanligt att synfelen ändrar sig mer när man är yngre och att synen stabiliserar sig lite efter några år och då behöver man inte byta glasen lika ofta.
Jag är 50 år och bytte styrka senast för ca 5 år sedan. Jag fick mina första glasögon när jag var 16 år och fick nog byta glas varje eller vart annat år de första ca 10 åren. Jag använder kontaktlinser också så det blir kontroll av ögon och syn minst en gång om året vilket jag tycker är bra.
Det gör man när optiken säger att det behövs. Man brukar bli kallad ca en gång per år till undersökning.
Det längsta jag har gått mellan kontrollerna var tio år. Det var dumt. Glasen hade blivit jätteslitna så det öppnade sig en helt ny värld för mig när jag fick de nya. Synfelet var detsamma dock.
Jag känner när det är dags eller så köper jag ny båge för jag är less på den gamla.