• Anonym (Bleh...)

Jobbigt intimt problem

Jag fattar inte vad som händer. Jag har inte ändrat något, tvätt/dusch-rutin, kost, tvättmedel, rakning (gör det inte), allt har varit samma i flera år. Men sen årsskiftet har jag haft fyra stora finnar/bölder i underlivet. Det är äckligt och det gör ont och jag är rädd att det ska bli en riktig rejäl inflammation och behöva opereras....

Har nån varit med om liknande? Vad kan det bero på? Jag är 40+, kan det vara en hormongrej?

• Svar på tråden Jobbigt intimt problem
  • Anonym (Em)

Hej! Det låter inte alls roligt eller bra. Jag tycker du borde ta detta på allvar och uppsöka vårdcentral. En släkting till mig fick som du skriver, en böld, där nere som liksom aldrig försvann. Det blev värre och värre. Det visade sig vara vulva cancer som sätter sig på utanpå könsorganet runt blygdläpparna. Den typen av cancer är inte jättevanlig men det är runt 800 kvinnor som insjuknar i Sverige varje år i det.

Uteslut sjukdom innan du börjar behandla själv är mitt råd!

• Anonym (Bleh...)
    Anonym (Em) skrev 2019-03-08 07:54:54 följande:

Hej! Det låter inte alls roligt eller bra. Jag tycker du borde ta detta på allvar och uppsöka vårdcentral. En släkting till mig fick som du skriver, en böld, där nere som liksom aldrig försvann. Det blev värre och värre. Det visade sig vara vulva cancer som sätter sig på utanpå könsorganet runt blygdläpparna. Den typen av cancer är inte jättevanlig men det är runt 800 kvinnor som insjuknar i Sverige varje år i det.

Men usch. Mina har ju försvunnit efter att de spruckit efter några dagar. Men det kanske ändå är läge att ringa vc. Känns så jobbigt bara.
  • Tveksamt

Vi har "gratis" sjukvård i Sverige, använd den.
    Att andra, och du, ska spekulera i vad det eventuellt, kanske, möjligtvis, skulle kunna vara på nätet är helt verkningslöst och du riskerar att få dras med det mycket längre än nödvändigt.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (J)
    Anonym (Em) skrev 2019-03-08 07:54:54 följande:

Inte för att det är jätteväsentligt i sammanhanget, men det är ca 150 kvinnor som får vulvacancer varje år. Livmoderhalscancer är den vanligaste gyncancern och är det 500 kvinnor varje år.

Men annars är jag med dig, att TS bör kolla upp det. Men inte på vc, utan en gynnottagming.
  • Pope Joan II
    Anonym (Bleh...) skrev 2019-03-08 08:02:41 följande:
    Men usch. Mina har ju försvunnit efter att de spruckit efter några dagar. Men det kanske ändå är läge att ringa vc. Känns så jobbigt bara.
    Jag tycker också att du förstås bör söka för dina besvär. Men jag skulle snarare tro på hidradenitis suppurativa än på vulvacancer. 

Röker du? Är du överviktig? 
  • Anonym (Bleh...)
    Pope Joan II skrev 2019-03-08 09:02:41 följande:

Jag tycker också att du förstås bör söka för dina besvär. Men jag skulle snarare tro på hidradenitis suppurativa än på vulvacancer. 

Röker du? Är du överviktig? 

Ja, det där låter ju lite liknande. Jag röker inte. Har några kilo för mycket men är inte kraftigt överviktig.

Jaja, nu verkar den senaste knölen vara på tillbakagång men dyker de upp fler så får jag ringa vårdcentralen. Tack för tipset.
  • Anonym (P)

Innan man spelar ut "cancerknöl" kortet så bör man kanske först utesluta andra varianter...

Det kan vara så enkelt som att det just är "finnar". Eller varbölder, som även kan kallas för fistlar.

Underlivet kan man ju till viss del avgränsa, men det kan ju sitta mer "frampå", "undertill", "bakåt" och mer eller mindre ut mot ljumskarna.

Givet att du har ont etc, så är det bara att stolpa iväg till VC tycker jag.

• Anonym (Em)
    Anonym (J) skrev 2019-03-08 08:26:47 följande:

Inte för att det är jätteväsentligt i sammanhanget, men det är ca 150 kvinnor som får vulvacancer varje år. Livmoderhalscancer är den vanligaste gyncancern och är det 500 kvinnor varje år.

Men annars är jag med dig, att TS bör kolla upp det. Men inte på vc, utan en gynnottagming.

Nej det var inte ett dugg väsentligt i sammanhanget. Men en ska vara rädd om sin fitta! En kan ju gå via VC och bli remitteras till gynekolog. Spelar ingen roll bara ts börjar nånstans :)
  • Tveksamt
    Anonym (P) skrev 2019-03-08 09:14:51 följande:

Eller varbölder, som även kan kallas för fistlar.

Nja, en böld är något annat än en fistel. En fistel är en öppning eller sammankoppling mellan två organ eller mellan exempelvis tarmen och utanför kroppen.
    Så att kalla en varböld för en fistel blir inte riktigt rätt. Däremot kan bölder utvecklas och leda till att man får fistlar.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (J)
    Anonym (Em) skrev 2019-03-08 13:20:22 följande:

Nej det var inte ett dugg väsentligt i sammanhanget. Men en ska vara rädd om sin fitta! En kan ju gå via VC och bli remitteras till gynekolog. Spelar ingen roll bara ts börjar nånstans :)

Gillar bara inte när folk slänger ur sig fakta som de inte kollat upp.
  • Anonym (P)

Jo, möjligen inte helt korrekt beskrivet. Men en fistel, eller fistelgång, kan mynna ut i huden. Då ser det ut som en "finne" eller "böld".

Eftersom TS inte närmare beskriver var i "underlivet" hennes "finnar", "bölder" sitter så kan det ju vara lite svårt att säga vad det kan vara.

Men du har rätt givetvis. En varböld är inte det samma som en fistel. Men om man har en "varböld" (nära rektum) så kan det mycket väl vara en fistel, eller en fistelgång. Då bör man söka läkarvård.

mvh

Svar på tråden Jobbigt intimt problem