• Fordorion6

Självscanning Willys. HJÄLP!!

Hej

Det här är HELT SJUKT. Va med min son och skulle handla på Willys. Jag använde självscanning. Jag blippade allt,jag kollade så att ALLT blev rätt,och att alla rabatter blev avdragna. Jag Sätter i handenheten och kollar slutsumman som står på 793 kr. Min son var sur för att jag handlade för så mycket,eftersom han ville ha ett spel som jag sa nej till, eftersom han hade fyllt år några dagar tidigare. Jag fick en avstämmning,och hon blippade en sylt som låg längst upp som inte hade blivit blippad sa hon,fast jag VISSTE att jag precis hade gjort det. Jag fick en helavstämning och fick lägga upp allt i en kassa. När hon dragit allt så såg jag att summan var rätt,och hon sa att allt stämde. Men sen gav hon mig kvittot och vi märkte att det bara var 4 varor av 36 som var rätt scannade. Jag blev helt chockad och sa att det inte kan stämma,jag VET att jag blippat allt sa jag.

Nä tydligen inte sa hon och gick. Jag väntade på att hon skulle komma tillbaka med chefen eller nåt,nä ingen kom. Jag for hem och kollade igenom kvittot. Jag tänkte fara tillbaka och få prata med chefen för det var något som inte stämde. Jag gick in i duschen,och när jag kom ut så hade dom ringt 2 ggr. Jag såg att dom pratat in på telefonsvararen så jag tänkte att jag lyssnar av först och ringer upp sen. Då hör jag en tjej som säger otrevligt... Vi har kollat igenom din handenhet och vi tycker att det är väldigt misstänkt när du bara scannat 4 varor, JAG bestämmer här och nu att vi kommer ta din rätt att självscanna mer och att du inte får handla här i våran butik. Och skulle du behöva handla på någon annan Willys butik så får du ta vanliga kassan... Jag ringde upp helt chockad. Då berättade hon att handkontrollen inte hade varit använd på 40 minuter,vi var där högst 25 min,hur går det ihop. Och jag VET att jag scannade allt,och att det var rätt summa när vi gjorde helavstämningen.

Märkligt sa hon bara. Jag förstår att det finns folk som gör så här medvetet sa jag,men nu vet jag att något är fel. Hon sa att hon skulle ringa och kolla med dom som har hand om datan av handkontrollerna. Hon ringde upp efter 3 dagar och sa att det INTE var fel på handkontrollen??? Men att hon skulle låta mig få försätta använda självscanningen ändå. Finns det någon som varit med om liknade?? jag tänker gå vidare med det här ,för jag vet att jag gjort rätt.

• Svar på tråden Självscanning Willys. HJÄLP!!
  • Långbenopluto

Detta var det mest virriga inlägg jag har läst.... jag fattar inte mycket.

Hade du rätt på avstämningen och sedan ringer dom o säger att du bara hade scannat 4 varoro?

Hur hade dom ditt telnr?

• viseversa
    Långbenopluto skrev 2019-03-08 17:14:47 följande:

Hade du rätt på avstämningen och sedan ringer dom o säger att du bara hade scannat 4 varoro?

Hur hade dom ditt telnr?
    Haha håller med. Fattar fan ingenting. Så orkade inte ens bemöda mig att svara. 
  • mammatill6

Fattar ingenting heller. Om det inte stämde på kvittot, hur kunde hon säga att det stämmer. Det är ju där de kollar om det stämmer. Och hur har de sitt nummer? Och hur kan set ha gått endast 25 minuter sen du använde scannern om det hann göras avstämning, stod och väntade, åkte hem, duschade?

• Bestemor

Men när man blippar varorna så ser man dem ju i det lilla fönstret på scannern. Precis samma varor visar sig på skärmen sen när du avslutar dit handlande.

Willys personal kan ju knappast missat vid avstämning att du hade fler varor än bara 4 stycken.

Hade du bara 4 scannade varor men 36 varor vid utcheckningen så hade det helt säkert blivit en polisanmälan.

Du får dessutom kvitto på betalningen och hade enkelt kunnat bevisa att Willys personal gjorde fel.

Även om du nu råkat kasta kvittot, så går det att gå in i systemet och se vad du handlade.

• Delilah2001

Fattade inte så mkt, men ville bara säga att det är inget konstigt att de har TS tel nummer, det lämnar man ju när man registrerar sig för självscanning ju...

• Fordorion6
    mammatill6 skrev 2019-03-08 17:25:04 följande:

Fattar ingenting heller. Om det inte stämde på kvittot, hur kunde hon säga att det stämmer. Det är ju där de kollar om det stämmer. Och hur har de sitt nummer? Och hur kan set ha gått endast 25 minuter sen du använde scannern om det hann göras avstämning, stod och väntade, åkte hem, duschade?

Precis!! Det är där vi såg det när hon gav mig kvittot,men hon sa först att det stämde??. Dom hade mitt nummer eftersom dom har mitt namn på mitt medlemskort. Dom kunde kolla handenheten,och dom räknade väl från det jag kom in tills jag satte tillbaka den. Och självklart så förstår man väl att det är något fel,när det står att jag har scannat 4 varor av 36,och handenheten inte varit använd på 40 min,och jag var därinne i 25 minuter. Jag har kvittot kvar,men det spelar ju ingen roll,eftersom där står det ju bara vad jag handlat och vad som var felscannat. Förstår om du tycker det är virrigt,det tycker jag med :)
  • Fordorion6
    Långbenopluto skrev 2019-03-08 17:14:47 följande:

Hur hade dom ditt telnr?

Ja,hon sa först att det var rätt,sen såg vi på kvittot längst ner att det bara var 4 varor scannade fast jag hade 36. Sen sa hon bara hejdå och gick. Jag väntade på att dom skulle hämta chefen,eller ringa polisen. Dom har ju nr genom medlemskortet.
  • Fordorion6
    Bestemor skrev 2019-03-08 17:25:11 följande:

Men när man blippar varorna så ser man dem ju i det lilla fönstret på scannern. Precis samma varor visar sig på skärmen sen när du avslutar dit handlande.

Willys personal kan ju knappast missat vid avstämning att du hade fler varor än bara 4 stycken.

Hade du bara 4 scannade varor men 36 varor vid utcheckningen så hade det helt säkert blivit en polisanmälan.

Du får dessutom kvitto på betalningen och hade enkelt kunnat bevisa att Willys personal gjorde fel.

Även om du nu råkat kasta kvittot, så går det att gå in i systemet och se vad du handlade.

Ja jag vet,det är ju det jag ALLTID gör,alltså kollar så att det piper och att det står rätt vara och pris. När jag satte i scannern och vi var klara,så stod slutsumman på den samma som hon fick när vi gjorde helavstämningen i kassan. ÄNDÅ stod det att det var 32 varor felscannade.Alltså var det bara 4 som var rätt
  • Frejv

Men hur kunde det gå på över 700 med bara 4 varor skannade?

• Fordorion6

[quote=79491912][quote-nick]Frejv skrev 2019-03-08 18:49:43 följande:[/quote-nick]

Men hur kunde det gå på över 700 med 4 varor

Ja precis! Det stod så när jag satte i handkontrollen. Men det är det jag inte kan bevisa..För sen när hon drog alla varor så står det ju vilka varor som inte blivit blippade,och det var alltså bara 4 av 36 varor. Och hur kan det gå till,när jag VET att jag blippat allt,och summan stämde när hon kontrollerade alla varor.

• Oklok

Sen när började Willys med medlemskort?

Scanningen är kopplat till ditt körkort och Willys plus till ditt vanliga bankkort alt. Körkort.

Jag tror du ljuger, väldigt få varor kommer upp i den summan när det bara är 4st. Och där borde alla reagerat.

• Fordorion6
    Oklok skrev 2019-03-08 19:20:09 följande:

Scanningen är kopplat till ditt körkort och Willys plus till ditt vanliga bankkort alt. Körkort.

Jag tror du ljuger, väldigt få varor kommer upp i den summan när det bara är 4st. Och där borde alla reagerat.

Oklok skrev 2019-03-08 19:20:09 följande:

Ja men det är ju det jag undrar.!! Det stod rätt summa,och alla varor var rätt på min handkontroll,och samma summa när hon gjorde avstämningen. Men längst ner på kvittot stod det Felaktig avstämning. Det enda hon sa var -oj du har nästan inte scannat något,men det kan ju inte stämma sa jag.. ja men nu har du ju redan betalat iaf...Sen sa hon hej då och gick. Jag ringde ju upp och förklarade vad som hade hänt. Jag får gå högre upp helt enkelt. Att du tror att att jag ljuger gör mig inget,för du känner ju inte mig så klart. Men jag har inget att dölja eftersom jag inte gjort något fel.
  • Ellie

Jag förstår inte heller någonting av ditt inlägg.
    Det jag funderar över är varför du tänker "gå vidare med det här" och "gå högre upp"?
    Du har ju redan fått höra att det är ok att fortsätta använda självscanningen. Vad mer vill du uppnå? Nej, det är nog bäst att du släpper detta nu.

• Fordorion6
    Ellie skrev 2019-03-08 22:25:42 följande:

Jag förstår inte heller någonting av ditt inlägg.

Det jag funderar över är varför du tänker "gå vidare med det här" och "gå högre upp"?

Du har ju redan fått höra att det är ok att fortsätta använda självscanningen. Vad mer vill du uppnå? Nej, det är nog bäst att du släpper detta nu.

Jo jag vet Ellie! Men det känns så hemskt att veta att jag inte gjort något fel,och så ska det bli så här. Och jag vet att dom säger att det inte är någon fara,och att det inte kommer hända något,och det är jag absolut inte orolig för. Men jag vill bara att dom ska få se att det är något fel någon annanstans.Otäckt är det iaf tycker jag.
Svar på tråden Självscanning Willys. HJÄLP!!