• partouze

    Betala parkering trots att det ”ingår” i avgiften?

    Jag bor i en bostadsrätt tillhörande HSB och av nyfikenhet läste jag idag lite om vad som egentligen ingår i avgiften. Det står att parkeringsplats ingår i avgiften men OM man väljer att dessutom hyra ett garage (alltså betala då extra 300 så blir man av med sin parkeringsplats.

    Om man vill ha en parkeringsplats så får man också isåfall betala 100:- för den (om man ska ha den samtidigt som garage).

    Men det jag blir lite fundersam över är ju att det står i deras stadgar att parkering ingår i avgiften så egentligen så betalar man väl redan för parkeringen?

    Kan dom verkligen då ta bort ens parkeringsplats och sen kräva pengar för en ny om man hyr garage?

    Är det ens rättsligt korrekt?

    Bara nyfiken, vår styrelse har tidigare mörklagt konstiga extra betalningar så är mest nyfiken om detta verkligen är OK?


    Ida 12/1-12
  • Svar på tråden Betala parkering trots att det ”ingår” i avgiften?
  • mammatill6

    Men det som ingår är väl en parkeringsplats, inte garage? Väljer du att uppgradera till ett garage är det väl klart att du får betala extra. Och då har du ju en plats, det du betalat är uppgraderingen. Vill du sen ha en vanlig plats också så får du ju betala det också förstås.

  • partouze
    mammatill6 skrev 2019-03-08 18:57:29 följande:

    Men det som ingår är väl en parkeringsplats, inte garage? Väljer du att uppgradera till ett garage är det väl klart att du får betala extra. Och då har du ju en plats, det du betalat är uppgraderingen. Vill du sen ha en vanlig plats också så får du ju betala det också förstås.


    Ja parkeringsplats ingår i avgiften, vi ville ha en till parkeringsplats men fanns bara garage ledigt och fick därför ta det. Vi betalar alltså för både garaget och parkeringsplatsen nu. När vi inte hade garaget betalade vi inte för parkeringsplatsen för den ingick i avgiften. Då undrar jag ju varför parkeringsplatsen kostar nu om den redan ingår i avgiften? Finns inget i stadgarna där det står att man uppgraderar sig utan man betalar garage separat.
    Ida 12/1-12
  • partouze

    Vi hade alltså en parkeringsplats som tillhörde lägenheten som inte kostade något då den ingick i avgiften men när vi behövde en extra plats så va vi tvugna att alltså betala för BÅDA, vilket är underligt om ena ingår i avgiften sedan innan och sen ska kosta pengar?


    Ida 12/1-12
  • Kerubmamman

    Jag tror det är ungefär så här i praktiken:
    Parkeringsplats värde 100 kr ingår (100 kr rabatt) -> 0 kr
    Byte till garageplats värde 400 kr (rabatt flyttas över) -> 300 kr
    Extra parkeringsplats värde 100 kr (Rabatten är nyttjad) -> 100 kr


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirand
  • Noname00

    Det är enkelt, en parkeringsplats ingår i avgiften.
    Väljer man att hyra garage så kostar det extra, vill man även ha en extra parkeringsplats så får man betala för det.

    Systemet är rätt bra och egentligen inte så mycket att fundera över då ni har bra pris på bpde garage och plats.

  • Anonym (Anna)
    partouze skrev 2019-03-08 19:15:53 följande:
    Ja parkeringsplats ingår i avgiften, vi ville ha en till parkeringsplats men fanns bara garage ledigt och fick därför ta det. Vi betalar alltså för både garaget och parkeringsplatsen nu. När vi inte hade garaget betalade vi inte för parkeringsplatsen för den ingick i avgiften. Då undrar jag ju varför parkeringsplatsen kostar nu om den redan ingår i avgiften? Finns inget i stadgarna där det står att man uppgraderar sig utan man betalar garage separat.
    Ja, en parkeringsplats ingår. Nu har ni valt att ha en parkeringsplats inne i garaget och betalar därför extra för det. Sedan vill ni ha en till, och får då betala för den.
Svar på tråden Betala parkering trots att det ”ingår” i avgiften?