• Anonym (Svensson)

Byta efternamn, jobbig process?

Har tänkt att byta efternamn som är ett av Sveriges vanligaste.

Vad behöver man göra efter man bytt?

Skaffa nytt pass och legitimation, ändra namn på dörren, skaffa ny Mail och ändra hos alla företag man är i kontakt med. Är det mer än så?

• Svar på tråden Byta efternamn, jobbig process?
  • Anonym (ooo)

Nej det är väl ungefär det.

Se bara till att spara ett intyg på namnbytet ett tag efter, som du kan ha med dig tex till posten. Jag råkade ut ett par gånger för att paket skickats med mitt gamla efternamn och jag höll inte på att få ut dem pga det. Ett var en grej jag beställde från Tyskland. Postpersonen sa "det här får skickas tillbaka, så får du kontakta avsändaren, ge dem ditt nya efternamn och så får de skicka igen". Jag förklarade att det går inte, grejen kommer från Tyskland, Jag hade gett dem mitt nya namn men av någon anledning hade de mitt gamla efternamn i nåt register (gissar jag) och det blev fel. 
    Jag hade mitt gamla körkort kvar med gamla namnet och eftersom datumet på det inte var för gammalt tog hon det, men sa att så får man egentligen inte göra. Jag tyckte att eftersom jag handlar där jämt, hon kände igen mig, så borde hon kunna låta mig få mitt paket. 
    Det handlade inte om något dyrt, något bankärende eller något hemligt, bara en kökspryl! Posten är minsann väldigt nitiska ibland Flört

• Anonym (Svensson)

Tack för ditt tips Det ska jag tänka på.

Jag har bokar resa i mitt nuvarande namn, hur blir det med det? Måste jag hinna köpa nytt pass och kontakta resebolaget för namnändring där?

• Linnis92
    Anonym (Svensson) skrev 2019-03-10 10:22:28 följande:

Jag har bokar resa i mitt nuvarande namn, hur blir det med det? Måste jag hinna köpa nytt pass och kontakta resebolaget för namnändring där?

Du måste skaffa nytt pass och ringa bolaget och ändra namnet, det kan kosta lite att göra namnändringen.
  • Anonym (ooo)

Jag råkade ut för att min namnändring gick igenom snabbare än det var tänkt. Plötsligt hette jag det nya ca 2 månader tidigare än som aviserats (klagade sen till skatteverket men de bara ryckte på axlarna. Vi skulle gifta oss och snopet hette vi nu det nya efternamnet 2 månader innan vi gifte oss.). 

Jag hämtade ut ett nytt pass med det gamla namnet innan detta besked. Jag hade alltså beställt i mitt gamla namn men hette plötsligt det nya när jag skulle hämta ut passet. Jag sa som det var när jag hämtade, att det blivit fel och jag hette det nya namnet för tidigt- hur skulle jag nu göra? Damen i kassan såg brydd ut men sa sen att hon trodde det skulle gå bra. Jag visste inte vad jag skulle tro. Skulle bara resa inom EU och ingen längre resa. Jag chansade! Det gick bra! 

Kanske inte ska rekommendera att du gör som jag gjorde, men jag hade inget val, det var så kort tid innan resan skulle ske och jag var nog ff lite i chock över hur skatteverket kunde göra så här. 
  • Anonym (??)
    Anonym (ooo) skrev 2019-03-10 12:40:18 följande:

Jag råkade ut för att min namnändring gick igenom snabbare än det var tänkt. Plötsligt hette jag det nya ca 2 månader tidigare än som aviserats (klagade sen till skatteverket men de bara ryckte på axlarna. Vi skulle gifta oss och snopet hette vi nu det nya efternamnet 2 månader innan vi gifte oss.). 

Jag hämtade ut ett nytt pass med det gamla namnet innan detta besked. Jag hade alltså beställt i mitt gamla namn men hette plötsligt det nya när jag skulle hämta ut passet. Jag sa som det var när jag hämtade, att det blivit fel och jag hette det nya namnet för tidigt- hur skulle jag nu göra? Damen i kassan såg brydd ut men sa sen att hon trodde det skulle gå bra. Jag visste inte vad jag skulle tro. Skulle bara resa inom EU och ingen längre resa. Jag chansade! Det gick bra! 

Kanske inte ska rekommendera att du gör som jag gjorde, men jag hade inget val, det var så kort tid innan resan skulle ske och jag var nog ff lite i chock över hur skatteverket kunde göra så här. 

Varför kryssade du inte bara i på ansökan att namnbytet skulle ske i samband med vigsel? Å hade du sluppit problemet. Känns ju märkligt att anklaga skatteverket för något som kan gå väldigt fort, mitt egna namnbyte var registrerat 5 dagar efter vigseln och då under högsäsong.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (??) skrev 2019-03-10 14:17:00 följande:
    Varför kryssade du inte bara i på ansökan att namnbytet skulle ske i samband med vigsel? Å hade du sluppit problemet. Känns ju märkligt att anklaga skatteverket för något som kan gå väldigt fort, mitt egna namnbyte var registrerat 5 dagar efter vigseln och då under högsäsong.
    Det gjorde vi! (tror du jag är dum eller). 

Vi gifte oss sommaren 2017 och det var precis då som de ändrade vem som hade ansvaret för namnbyten så de ville hinna ta hand om alla inkomna ärenden innan ett visst datum, för att sedan flytta alltsammans rent administrativt. Detta visste inte vi när vi skickade in under våren.
    I början av juni fick vi veta att vi (vi hade hittat på ett nytt efternamn och skickat in ansökan om det) nu hade nya efternamn utan att ha gift oss än. När vi ringde och klagade OCH påpekade att vi hade skrivit det skulle gälla från vigseldatumet sa de: "det går inte att önska till ett visst datum. När vi har godkänt namnförfrågan börjar den gälla direkt".
    Möjligt det är som du skriver nu men det var garanterat inte så då. Jag har både brev + mailbevis på vad de svarade oss. 

Det ställde till det för min man för på hans jobb var plötsligt allt ändrat: namnet i hans jobbmail, hans inlogg osv. Han fick meddela alla sina kollegor att det var han, när de fick mail från honom. Jobbigt också att behöva förklara att vi skulle gifta oss men i augusti eftersom vi inte direkt hade basunerat ut det.  På mitt jobb hände inget innan jag själv sa till. 
    Vi använde inte det nya namnet  officiellt förrän vi hade gift oss men på banken och, ja överallt, stod vårt nya namn ändå från juni.
  • Anonym (Sandra)

Kan du så hade jag väntat med att byta till efter resan. Det kan vara jättedyrt att byta namn på resorna. 

Svar på tråden Byta efternamn, jobbig process?