Anonym (??) skrev 2019-03-10 14:17:00 följande:
Varför kryssade du inte bara i på ansökan att namnbytet skulle ske i samband med vigsel? Å hade du sluppit problemet. Känns ju märkligt att anklaga skatteverket för något som kan gå väldigt fort, mitt egna namnbyte var registrerat 5 dagar efter vigseln och då under högsäsong.
Det gjorde vi! (tror du jag är dum eller).
Vi gifte oss sommaren 2017 och det var precis då som de ändrade vem som hade ansvaret för namnbyten så de ville hinna ta hand om alla inkomna ärenden innan ett visst datum, för att sedan flytta alltsammans rent administrativt. Detta visste inte vi när vi skickade in under våren.
I början av juni fick vi veta att vi (vi hade hittat på ett nytt efternamn och skickat in ansökan om det) nu hade nya efternamn utan att ha gift oss än. När vi ringde och klagade OCH påpekade att vi hade skrivit det skulle gälla från vigseldatumet sa de: "det går inte att önska till ett visst datum. När vi har godkänt namnförfrågan börjar den gälla direkt".
Möjligt det är som du skriver nu men det var garanterat inte så då. Jag har både brev + mailbevis på vad de svarade oss.
Det ställde till det för min man för på hans jobb var plötsligt allt ändrat: namnet i hans jobbmail, hans inlogg osv. Han fick meddela alla sina kollegor att det var han, när de fick mail från honom. Jobbigt också att behöva förklara att vi skulle gifta oss men i augusti eftersom vi inte direkt hade basunerat ut det. På mitt jobb hände inget innan jag själv sa till.
Vi använde inte det nya namnet officiellt förrän vi hade gift oss men på banken och, ja överallt, stod vårt nya namn ändå från juni.