• Ina79

Hur stor är chansen att få tvillingar???

Jag är gravid för första gången, nu i v.9. ska på VUL i v. 12 nångång...
    Men jag undrar om det här att bli med tvillingar...
    Ingen i min eller min sambos släkt har haft det, kan det då vara en ren tillfällighet och möjlighet att vi kan få det??
    Vad är det egentligen som gör att vissa får det??

• Svar på tråden Hur stor är chansen att få tvillingar???
  • Madicken

Mellan 1-3% av alla födslar är tvillingfödslar (enligt Svenska tvillingklubben). Tvåäggstvillingar kan vara både slump och ärftligt (från mor till dotter). Enäggstvillingar är bara slump. Så hur många tvillingar som finns eller inte finns i din mans släkt har ingen betydelse. Du kan läsa mer på www.tvillingklubben.se .

Jag har innan jag blev gravid ätit Folacin (Folsyra fast 12.5 ggr starkare) för att undvika ryggmärgsbråck. En överläkare på KS sa då att det fanns en chans/risk att det skulle bli tvillingar. När jag senare frågade en annan läkare hur stor chansen var så kände han inte till att det kunde bli tvillingar. Så jag vet inte om det stämmer. Hur som helst väntar jag tvillingar nu och har det inte ärftligt.

• Nemi

Det är större chans för omföderskor som är över 35 år att få tvillingar än yngre förstföderskor. Äggen släpper tydligen lättare med åldern.

Jag väntar tvillingar och förmodligen är det tvåäggs eftersom min mormor var tvåäggstvilling.

• Linda

Hur tar man reda på att det är tvåäggs- eller enäggstvillingar direkt efter födseln? Små bebisar är ju ofta ganska lika varandra. Okej om det är olika kön på barnen men om det är samma gör man någon form av test då för att se det eller låter man bara tiden utvisa?? *nyfiken i en strut*

• Nemi

Linda: Man kollar skiljeväggen mellan tvillingarna om de har samma kön. Finns det i skiljeväggen endast två tumma ägghinnor eller ingen vägg alls, så måste det röra sig om enäggstvillingar.

Man kan sedan några år tillbaka genom att analysera genmaterialet i ett blodprov från vardera tvillingen säkert avgöra om tvillingarna är enäggiga.

• Linda

Tack för svaret Nemi....antar att hur gulligt det än kan tyckas vara med enäggstvillingar så måste det vara lättare att se de som två enskilda indivder om de är tvåäggs.....

Svar på tråden Hur stor är chansen att få tvillingar???