• Anonym (Vän)

    Min väninna ska ha möte med socialen i eftermiddag

    Hej , som rubriken lyder .

    Min väninna har barn. Med två olika pappor. Den ena handlingen är nedlagd.

    Det andra barnet har hon boendes på heltid. Idag kommer dom hem till min väninna.

    Hon vill gärna jag sitter med och anteckna,plus att hon mår väldigt dåligt av det.

    Måste jag lämna personuppgifter till socialen? Om jag enbart sitter med som stöd?

    Jag har själv barn där jag har ensam vårdnad (pappan är ej vid liv) Finns det risk att dom kommer göra anmälan på mig? Bara för dom tror att jag också har problem. Dom tror att min vän har der.Nu behöver inte jag oroa mig.

    Men vill inte att mltt namn figurera i utredningen. Någon som vet?

    Mvh vän

  • Svar på tråden Min väninna ska ha möte med socialen i eftermiddag
  • Anonym (Vän)

    Angående hennes alkohol konsumtion. Som är väldigt överdrivet

    I detta fall. I somras konsumerade hon en del men där var Inga barn .

  • Anonym (jur)

    Det är helt ok att ha med någon som man har förtroende för vid varje typ av myndighetskontakt oavsett omständighet och detta regleras i §14 i Förvaltningslag (2017:900).


    Ombud och biträde
    14 §   Den som är part i ett ärende får som ombud eller biträde anlita någon som är lämplig för uppdraget. Den som anlitar ombud ska dock medverka personligen om myndigheten begär det.
     
    Om ett ombud eller biträde bedöms vara olämplig för sitt uppdrag får myndigheten besluta att han eller hon inte längre får medverka i ärendet.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (jur) skrev 2019-03-11 12:37:40 följande:

    Det är helt ok att ha med någon som man har förtroende för vid varje typ av myndighetskontakt oavsett omständighet och detta regleras i §14 i Förvaltningslag (2017:900).


    Ombud och biträde
    14 §   Den som är part i ett ärende får som ombud eller biträde anlita någon som är lämplig för uppdraget. Den som anlitar ombud ska dock medverka personligen om myndigheten begär det.
     
    Om ett ombud eller biträde bedöms vara olämplig för sitt uppdrag får myndigheten besluta att han eller hon inte längre får medverka i ärendet.
    Appliceras detta verkligen i utredningar av soc?

    Jag blev nekad att sitta med trots önskemål av vårdnadshavaren, min sambo. Soc sa att de ville prata enskilt med henne även om de förstod hennes problematik. Min sambo blir lite ställd och har svårt att sortera sina tankar och få fram det hon önskar säga om hon känner sig känslosam, och så blev det ju. Det missades tyvärr massa detaljer som är av stor vikt i utredningen, och det är därför hon ville att jag skulle vara med som stöd och flika in med sånt hon missat.
  • Anonym (C)

    Det är tillåtet att spela in vad som sägs. Kan ju kanske vara bättre än bara anteckningar.

  • Anonym (C)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-11 13:15:36 följande:
    Appliceras detta verkligen i utredningar av soc? Jag blev nekad att sitta med trots önskemål av vårdnadshavaren, min sambo. Soc sa att de ville prata enskilt med henne även om de förstod hennes problematik. Min sambo blir lite ställd och har svårt att sortera sina tankar och få fram det hon önskar säga om hon känner sig känslosam, och så blev det ju. Det missades tyvärr massa detaljer som är av stor vikt i utredningen, och det är därför hon ville att jag skulle vara med som stöd och flika in med sånt hon missat.

    Kanske hade de misstankar om att du inte behandlade henne väl? Det är vanligt att personer som misshandlar (fysiskt eller psykiskt) insisterar på att vara med vid alla möten med myndigheter, läkare och dylikt, för att kontrollera att partnern inte avslöjar något. Kan vara svårt att skilja dessa från de som bara är hjälpsamma.
  • Anonym (A)
    Anonym (C) skrev 2019-03-11 14:22:39 följande:
    Det är tillåtet att spela in vad som sägs. Kan ju kanske vara bättre än bara anteckningar.
    Ja, då får man med allt.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-03-11 13:15:36 följande:
    Appliceras detta verkligen i utredningar av soc?

    Jag blev nekad att sitta med trots önskemål av vårdnadshavaren, min sambo. Soc sa att de ville prata enskilt med henne även om de förstod hennes problematik. Min sambo blir lite ställd och har svårt att sortera sina tankar och få fram det hon önskar säga om hon känner sig känslosam, och så blev det ju. Det missades tyvärr massa detaljer som är av stor vikt i utredningen, och det är därför hon ville att jag skulle vara med som stöd och flika in med sånt hon missat.
    Det gäller alla myndighetskontakter även om det är ganska vanligt att Socialsekreterare inte är speciellt insatta i lagstiftningen men det är bara att hänvisa till §14 Förvaltningslagen.

    Så länge som den som det berör vill att du ska vara närvarande så får du var det men om den som det berör inte vill att du ska vara med får du lämna rummet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (C) skrev 2019-03-11 14:22:39 följande:

    Det är tillåtet att spela in vad som sägs. Kan ju kanske vara bättre än bara anteckningar.


    Så länge den som spelar in är närvarande är det helt lagligt.
  • Anonym (sessN)

    Hur gick det? Hade du möjlighet att vara med som stöd till din vän?

  • Anonym (Väninnan)

    Inte säkert du får vara med, blev nekad att sitta som stöd till kompis som blivit misshandlad av sin man utifrån att mannen inte var tillfrågad, hon ringde men han vägrade. Soc sa då att jag inte fick va med. Om du inte får vara med sitt utanför som stöd, hjöp henne vara ärlig och be om hjälp om hon behöver.

  • Anonym (jur)
    Anonym (Väninnan) skrev 2019-03-11 15:18:17 följande:

    Inte säkert du får vara med, blev nekad att sitta som stöd till kompis som blivit misshandlad av sin man utifrån att mannen inte var tillfrågad, hon ringde men han vägrade. Soc sa då att jag inte fick va med. Om du inte får vara med sitt utanför som stöd, hjöp henne vara ärlig och be om hjälp om hon behöver.


    Jag har varit med om liknande försök från Socialtjänsten, men det som gäller är §14 Förvaltningslagen och då måste man ibland vara obekväm med Socialtjänsten.

    Din kompis hade rätt att ha dig med det krävs inget samtycke från hennes sambo eller för den skull killen som sitter i kassan på ICA eller någon annan än just din kompis.
  • Anonym (jur)

    Socionomutbildningen innehåller i princip ingen juridik och väldigt lite till inget av andra ämnen som borde vara självklara, vilket gör att när dessa Socionomer kommer ut i arbetslivet och hamnar på diverse Socialkontor är de inte rustade för sitt uppdrag.

    Socialsekreteraren har att luta sig mot sin "känsla" i sina bedömningar vilket gör det hela otroligt rättsosäkert och godtyckligt.

  • Anonym (E)

    Om du tänker framställa dig så illa att de anmäler dig på hennes möte? Hoppas inte. Inte ett dugg troligt så vida du inte kommer dit påtänd.

  • Anonym (Spela in)

    Det är bättre att spela in. Ni har rätt att spela in om ni vill göra det. Då får ni med allt och har bevis ifall hon skulle ha otur och få en inkompetent eller inbillningssjuk.

    Lycka till

  • Anonym (Lite sent)
    Anonym (Spela in) skrev 2019-09-21 02:59:40 följande:

    Det är bättre att spela in. Ni har rätt att spela in om ni vill göra det. Då får ni med allt och har bevis ifall hon skulle ha otur och få en inkompetent eller inbillningssjuk.

    Lycka till


    Detta var ju i mars..
  • Anonym (Spela in)
    Anonym (Lite sent) skrev 2019-09-21 05:32:35 följande:
    Detta var ju i mars..
    He he. Sorry. Så kan det gå när man vaknar mitt i natten och scrollar för långt
Svar på tråden Min väninna ska ha möte med socialen i eftermiddag