• Mhappy

    Cytotec, erfarenhet?

    Kroppen vägrar själv ge upp om det lilla foster som inte längre lever och jag ska ta Ctytotec hemma för att lösa det. Känslorna är jobbiga och hantera och rädslan för att blöda är stor dåj jag efter sista förlossningen böde så jag trillade ihop och fick åka ambulans.

    Snälla! Någon som tagit Cytotec i samma läge som jag för oavslutat missfall?

    Tips? Gick det ok?

  • Svar på tråden Cytotec, erfarenhet?
  • Anonym (cccc)

    Kan du inte få be att vara på sjukhuset under aborten? Om du inte har möjlighet till det så måste du ha någon hos dig.

    Kram och lycka till

  • Anonym (Nina)

    Beklagar ts! :(

    Höll på att förblöda. Är också sådan som blöder för mycket vid mens, förlossningar, operationer etc så jag fick -som tur var- göra behandlingen på sjukhus.

    Hur gammalt hann fostret bli? (Alltså inte graviditeten) Tydligen så påverkar det blödningsrisken också, var fostret 9 veckor eller mer bör man vara på sjukhus.

    Än en gång, beklagar <3

  • Litenfialotta

    Beklagar :( jag har hört samma som ovanstående, att gränsen går vid 9 veckor. Vet du att du lätt blöder mycket är det ju bra att informera också!

    Jag fick fyra tabletter som jag förde upp vaginalt. 24 h innan hade jag fått en tablett mifegyn. Tog ca tre timmar innan jag började blöda. Första timmen mycket, därefter snarast som vanlig mens. Gjorde lite ont men absolut inte outhärdligt, tog två alvedon och vetekudde bara. Men jag hade inget foster (ofostrig graviditet), vet inte om det kan ha påverkat.

  • Mhappy

    Tack för ni delar med er.

    Har mannen med mig hemma idag. Läste på instruktionerna att för vissa tar det upp till fem dagar att blödningen kommer igång ???? vill ju bara ha detta över och kunna andas ut.

    Bara ont men inget mer händer efter snart fyra timmar å hela kuren tagen.

    Blev ca sex veckor innan kroppen sa stopp.

    Förstår detta är vanligt men fy fan för å vara här å nu.

  • Anonym (..)

    Jag var i samma situation som du i december, i v 7+5. Jag blöder normalt lätt, får evighetsblåmärken och sånt. Det tog ca. 12 timmar innan blödningen kom igång för min del, det var mer än vid mens men inget extremt och jag hade knappt ont. Allt kom dock inte ut heller så efter två kurer Cytotec fick det bli skrapning en månand senare ändå...

  • Mhappy

    Inte så upplyftande att höra att detta inte alltid hjälper.

    Men bra att ha realistiska fakta så tack.

  • Erla

    Beklagar :( ingen kul erfarenhet. För mig tog det max 1 h innan blödningen kom igång. Fostret slutade växa i vecka 5-6 någon gång och upptäcktes i vecka 9. Fick cytotecen i vecka 12-13 någon gång. Hade sambon hemma för att jag var rädd att blöda för mycket. Fick i princip sitta på toaletten i ett par timmar för att det bara forsade blod och klumpar i omgångar. Hade inte ont däremot. Vågade inte låsa dörren heller, ifall något skulle hända.

    Allt gick bra. Blödde som en lätt mens i ett par veckor efter att det mesta kommit ut. Blev inte svimfärdig och allt hade kommit ut.

  • Anonym (Mela)
    Mhappy skrev 2019-03-12 10:08:31 följande:

    Tack för ni delar med er.

    Har mannen med mig hemma idag. Läste på instruktionerna att för vissa tar det upp till fem dagar att blödningen kommer igång ???? vill ju bara ha detta över och kunna andas ut.

    Bara ont men inget mer händer efter snart fyra timmar å hela kuren tagen.

    Blev ca sex veckor innan kroppen sa stopp.

    Förstår detta är vanligt men fy fan för å vara här å nu.


    För mig kom blödningen inte igång föränn klockan åtta på kvällen. Försök röra på dig om du kan det kan underlätta. Jag blödde genom binda och kläder när det väl kom igång men när det väl kommit ut blev det mer som en normal mens
Svar på tråden Cytotec, erfarenhet?