• Äldre 12 Mar 13:44
    583 visningar
    5 svar
    5
    583

    Precis påbörjat en fertilitetsutredning, och har INGEN att fråga.

    Hej Fina,

    Efter 5 år av oskyddat sex, 3 år av aktivt försök så har jag aldrig lyckats bli gravid.

    Jag är nyss fyllda 24, min man har gjort barn sedan innan med hans ex (slutade i abort).
    Nu har jag påbörjat en utredning privat, gjorde VUL och hon sa jag hade hade en tjock (slemhinna?).  och att hon inte kan se om jag är gravid utan får testa mig hemma utan att jag ens frågade då jag inprincip gett upp,  men att det såg bra ut. Vi tog lite prover med.

    För två veckor sen var jag på min vårdcentral för att kolla upp mitt TSH, då jag är skriven på 50mg Levaxin.. som  då låg på 0,86 och fritt T4 på 17, vilket är bra och fick samma dos utskriven igen.

    idag ringer min fertilitetsläkare och säger att min äggresarvoar såg jätte jätte bra ut
    men att mitt TSH inte ens var mätbart då det låg under 0,05. 
    Hur kan det sjunkit så rejält på 2 veckor?  kan det finnas orsak till detta? Innebär detta ännu mer väntetid med levaxinen och reglering.

    Även om dom inte hittar fler fel än sköldskörtelproblemet,får jag välja själv om jag ändå vill göra IVF? är så rädd att bli hemskickad och sen komma tillbaka efter ett halvår om det inte tagit sig...

    Jag vet ni är kunniga, jag har ingen att fråga eller bolla tankar med... Någon som kan kanske svara eller dela med sig av erfarenhet?

  • Svar på tråden Precis påbörjat en fertilitetsutredning, och har INGEN att fråga.
  • Anonym (Ammie­)
    Äldre 12 Mar 14:16
    #1

    Jag är inget proffs själv men jag har anhöriga som gjort den resan och för att förstå dem finns en massa podcast som jag lyssnat på för att förstå.
    Ruvarpodden och IVF-podden är exempel på två sådana.

  • Äldre 12 Mar 15:33
    #2

    Tack för svar, jag har redan lyssnat på

    Dom poddarna... men skulle gärna vilja bolla lite med någon/ några som är insatta i detta.

  • Äldre 12 Mar 15:35
    #3

    Uppå

  • Anonym (bara jag)
    Äldre 12 Mar 16:04
    #4
    +1
    Gommann skrev 2019-03-12 13:44:03 följande:

    Hej Fina,

    Efter 5 år av oskyddat sex, 3 år av aktivt försök så har jag aldrig lyckats bli gravid.

    Jag är nyss fyllda 24, min man har gjort barn sedan innan med hans ex (slutade i abort).

    Nu har jag påbörjat en utredning privat, gjorde VUL och hon sa jag hade hade en tjock (slemhinna?).  och att hon inte kan se om jag är gravid utan får testa mig hemma utan att jag ens frågade då jag inprincip gett upp,  men att det såg bra ut. Vi tog lite prover med.

    För två veckor sen var jag på min vårdcentral för att kolla upp mitt TSH, då jag är skriven på 50mg Levaxin.. som  då låg på 0,86 och fritt T4 på 17, vilket är bra och fick samma dos utskriven igen.

    idag ringer min fertilitetsläkare och säger att min äggresarvoar såg jätte jätte bra ut

    men att mitt TSH inte ens var mätbart då det låg under 0,05. 

    Hur kan det sjunkit så rejält på 2 veckor?  kan det finnas orsak till detta? Innebär detta ännu mer väntetid med levaxinen och reglering.

    Även om dom inte hittar fler fel än sköldskörtelproblemet,får jag välja själv om jag ändå vill göra IVF? är så rädd att bli hemskickad och sen komma tillbaka efter ett halvår om det inte tagit sig...

    Jag vet ni är kunniga, jag har ingen att fråga eller bolla tankar med... Någon som kan kanske svara eller dela med sig av erfarenhet?


    Jag är långt ifrån expert, men har själv genomgått IVF tillsammans med min partner. Dock pga andra orsaker än du, så hur det ligger till i just ditt fall är svårt att svara på. Har ni sökt hjälp via landstinget eller vände ni er direkt till privat klinik? Jag skulle gissa att ni kan få göra IVF (så länge ni själva betalar för det) på en privat klinik, om ni så önskar. Jag skulle dock råda er till att först och främst komma till rätta med dina värden, eftersom att chansen att lyckas (både "naturligt" och med hjälp av IVF) är mycket större då. Har din partner också undersökts? Tyvärr är IVF ingen dans på rosor och ger dessvärre inte heller några garantier att det blir barn. Framförallt psyket och humöret påverkas. I vårt fall påverkades även förhållandet i negativ bemärkelse, men med det sagt så betyder inte det att det är så för alla. Håller tummarna för er och önskar er lycka till!
  • Anonym (Tsh)
    Äldre 12 Mar 18:11
    #5
    +1

    Jag hade tsh 0,05 i början av min graviditet och det behövde inte medicineras under graviditeten. Det är högt tsh som är farligt. Lågt tror jag är okej temporärt.

    Det visar att du tar för mycket levaxin. Du borde få det justerat men det borde inte påverka chansen att bli gravid/en graviditet.

Svar på tråden Precis påbörjat en fertilitetsutredning, och har INGEN att fråga.