• Anonym (Undrar)

Föräldrar som anmäler lärare

Hej! Läste nu en artikel på Aftonbladet om hur en elev (15-årsåldern) kallat sin kvinnliga lärare för hora varpå en manlig lärare ingripit och avvisat eleven från klassrummet, handgripligen. Elevens föräldrar ska nu ha polisanmält läraren för ofredande. Nu undrar jag, vad skulle ni som föräldrar gjort i en sån situation? Och finns det någon lärare här som vill ge sin syn på saken, och kanske dela med av egen erfarenhet?

• Svar på tråden Föräldrar som anmäler lärare
  • Anonym (Mäh)

Inte fasen hade jag anmält läraren i alla fall! Hur tänker folk?!

• Anonym (vidrigt)

Inte direkt förvånande att dagens sönder-curlade unga har föräldrar som inte bara vägrar uppfostra sina egna barn utan även föredrar att straffa de som försöker dra gränser för slynglarna än inse att de helt misslyckat med sin uppgift som föräldrar.

• Deacon

Skulle ha skämts ögonen ur mig eftersom jag hade sett det som ett kapitalt misslyckande i min uppfostran av honom. Skulle förmodligen också ha skällt ut grabben efter noter även om jag hade sett mig själv som medansvarig. Sen hade jag även tvingat sonen att ringa läraren för att be om ursäkt för sitt blåsta och respektlösa beteende.

• Tom Araya
    Anonym (vidrigt) skrev 2019-03-12 16:13:33 följande:

Inte direkt förvånande att dagens sönder-curlade unga har föräldrar som inte bara vägrar uppfostra sina egna barn utan även föredrar att straffa de som försöker dra gränser för slynglarna än inse att de helt misslyckat med sin uppgift som föräldrar.

Bortsett från att jag inte vet om jag ska vara förvånad eller inte, så håller jag med.
  • Anonym (person)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-12 16:04:06 följande:

Hej! Läste nu en artikel på Aftonbladet om hur en elev (15-årsåldern) kallat sin kvinnliga lärare för hora varpå en manlig lärare ingripit och avvisat eleven från klassrummet, handgripligen. Elevens föräldrar ska nu ha polisanmält läraren för ofredande. Nu undrar jag, vad skulle ni som föräldrar gjort i en sån situation? Och finns det någon lärare här som vill ge sin syn på saken, och kanske dela med av egen erfarenhet?

Personligen skulle jag ha läxat upp min unge ordentligt om han kallat en lärare eller någon annan för hora. Jag skulle också ha krävt att han bad om ursäkt till den personen. Jag skulle ha tyckt att det var helt rätt att mitt barn avvisades från rummet och jag skulle aldrig ha anmält händelsen.

Jag skulle ha velat veta bådas sidor av vad som hänt och kanske haft ett möte om ifall mitt barn behöver förbättra sitt beteende i skolan eller om det saknas något i skolmiljön. 

Jag skulle prata mycket och ofta med mitt barn om värderingar och vad man får eller inte får kalla någon. Jag hade inte börjat med det när han var 15 år utan långt tidigare. Jag hade lärt mitt barn att respektera sina lärare och skoluppgifter och opponera sig på ett vettigt sätt om han skulle känna sig felbehandlad eller haft svårt att få fram sin mening till läraren. 
  • Anonym (.)

Med tanke på hur otroligt många anmälningar som kommer in till skolverket så kommer en stor andel som svarar här att anmäla sina barns lärare.

Det handlar om hundratals och åter hundratals.

Det mest skrämmande är att skolverket går helt på föräldrarnas linje. En lärare blev fälld för att handgripligen hindrat en elev att misshandla en annan - skolverket ansåg att läraren skulle ha pratat sig ur situationen. En annan lärare blev anmäld och fälld för att ha SKÄMTAT med en klass. 

Så oavsett vad alla PK-människor säger i den här tråden så kommer ett stort antal att anmäla. 

• Anonym (person)
    Anonym (.) skrev 2019-03-12 16:40:54 följande:

Med tanke på hur otroligt många anmälningar som kommer in till skolverket så kommer en stor andel som svarar här att anmäla sina barns lärare.

Det handlar om hundratals och åter hundratals.

Det mest skrämmande är att skolverket går helt på föräldrarnas linje. En lärare blev fälld för att handgripligen hindrat en elev att misshandla en annan - skolverket ansåg att läraren skulle ha pratat sig ur situationen. En annan lärare blev anmäld och fälld för att ha SKÄMTAT med en klass. 

Så oavsett vad alla PK-människor säger i den här tråden så kommer ett stort antal att anmäla. 

Jag tror dig. Min man är lärare och berättar dagligen om liknande anmälningar och även föräldrar som lägger sig i undervisning, klassammansättning, betyg och allt möjligt som de borde lämna till skolan. 

Jag arbetar i barnsjukvården och även här haglar anmälningar samt föräldrar som vill beställa vilken utredning och/eller vård som barnet ska ha. Om de inte får som de vill kommer en anmälan eller hotfullt beteende som syftar till att de ska få sin vilja igenom. De anser också att de genom googlande är mer pålästa och kunniga än utbildade och erfarna läkare och andra professioner. 
  • Anonym (v)

Nej jag skulle inte anmäla detta.
    Det bevisar ju bara vilken låg nivå föräldrarna  har.

• Anonym (Undrar)

Jag hoppades på att någon från "andra sidan", dvs som skulle anmäla, skulle svara.

Håller med er alla och undrar verkligen hur man som förälder tänker i det fallet. Om min grabb skulle göra något sådant hade jag blivit vansinnig, och dessutom varit helt tydlig med att jag står på lärarens sida (sålänge det inte handlar om övervåld, och då äkta sådant, inte typen som folk kissar ner sig för i dagens samhälle). Och därefter rannsakat mig själv och min uppfostringsmetod.

• Anonym (.)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-12 17:50:20 följande:
    Jag hoppades på att någon från "andra sidan", dvs som skulle anmäla, skulle svara.
    Håller med er alla och undrar verkligen hur man som förälder tänker i det fallet. Om min grabb skulle göra något sådant hade jag blivit vansinnig, och dessutom varit helt tydlig med att jag står på lärarens sida (sålänge det inte handlar om övervåld, och då äkta sådant, inte typen som folk kissar ner sig för i dagens samhälle). Och därefter rannsakat mig själv och min uppfostringsmetod.
    Alltså.
    Familjeliv är PK-människornas våta dröm. Här påstår alla att de är såååå rättrådiga, moraliska och samvetsgranna så det är rent otroligt. Sen vet vi att verkligheten ser helt annorlunda ut.

Eftersom det faktiskt är tveksamt ur en moraliskt perspektiv att anmäla läraren så kommer ingen på familjeliv att erkänna, inte ens anonymt, att de har anmält lärare och kommer att fortsätta att göra det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mäh) skrev 2019-03-12 16:05:25 följande:
    Det hade inte jag heller gjort.
  • Anonym (Lärare)

Det här är en lärares vardag. En liknande situation uppstod med en av mina kollegor, som blev polisanmäld för att ha utvisat en elev och som sedan slutade för att man tog elevens parti.

Som lärare känner jag emellanåt en stor rädsla när det kommer till hotfulla och aggressiva elever. Jag vet att jag som lärare inte har några som helst rättigheter och om någon elev hotar mig, kastar saker på mig, puttar mig, så är det jag som riskerar att bli polisanmäld och förlora mitt jobb om jag så ens för ut eleven eller förhindrar eleven från att skada mig eller andra. Om en sådan situation uppstår är det bästa om jag låser in mig på toaletten och ringer efter hjälp. Så illa är det och då arbetar jag på en lugn skola i ett mindre samhälle. Elever hotar dagligen med att polisanmäla lärare för allt möjligt.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (.) skrev 2019-03-12 18:24:30 följande:

Alltså.

Familjeliv är PK-människornas våta dröm. Här påstår alla att de är såååå rättrådiga, moraliska och samvetsgranna så det är rent otroligt. Sen vet vi att verkligheten ser helt annorlunda ut.

Eftersom det faktiskt är tveksamt ur en moraliskt perspektiv att anmäla läraren så kommer ingen på familjeliv att erkänna, inte ens anonymt, att de har anmält lärare och kommer att fortsätta att göra det.

Jo, du har helt rätt. Jag tänkte väl på de föräldrar vars barn är små änglar som aldrig skulle göra något fel, så om de skulle fått sig en åthutning i skolan t.ex. så finns det ingen annan förklaring än en maktgalen, våldsbenägen lärare som måste anmälas på bums. SÅNA finns det allt här ????
  • Anonym (sssss)

Läste också artikeln. Vart är dagens föräldrar på väg? Står helt klart bakom lärarens agerande. Jag hoppas att läraren orkar polianmäla eleven för kränkande behandling/ofredande etc. Och att skolan står bakom lärarna till 100%

• Anonym (.)
    Anonym (sssss) skrev 2019-03-13 03:45:31 följande:
    Läste också artikeln. Vart är dagens föräldrar på väg? Står helt klart bakom lärarens agerande. Jag hoppas att läraren orkar polianmäla eleven för kränkande behandling/ofredande etc. Och att skolan står bakom lärarna till 100%
    Problemet med denna anmälningskåthet borde vara uppenbar...

Polisanmäler man ett omyndigt barn lägga det omedelbart ner och ärendet skickas direkt vidare till soc. 
    De kommer sen ta ställning till om de behöver göra en utredning och troligast är att det läggs ner direkt även där.

Sen kommer läraren ha stora problem med sin arbetsgivare och på sin arbetsplats som "den där människan som inte klarar av sitt jobb". 

Nej, läraren kommer inte att anmäla eleven och nej rektorn kommer heller inte göra det.
    Så här ser vardagen ut i skolorna med anmälningar som regnar ner för allt lärare gör. ALLT. I stort och smått. 
    Och lärare ska bara ta det som en del av jobbet. Förutom totalt ouppfostrade barn har de att tampas med totala idioter till föräldrar som tror att de har rätt att styra precis allt i sin omgivning och stöter de på ett nej så tar de till det enda de känner till ANMÄLAN. Oavsett till vem så ska det ANMÄLAS...
  • Anonym (Hmmmmmmm.......)
    Anonym (Mäh) skrev 2019-03-12 16:05:25 följande:

Tyvärr verkar det vara vanligt att föräldrar i dessa lägen anmäler läraren istället för att skälla ut sin odåga.
  • nernu

Hade jag misslyckats så kapitalt med min uppfostran så hade jag antagligen varit en så dålig förälder att jag inte hade brytt mig om mitt barns agerande.

Svar på tråden Föräldrar som anmäler lärare