• Anonym (stackarsminaungar)

    vad händer nu - om umgänge

    Lång historia - skilde mig för 7 år sedan och flyttade till en grannkommun med mina 2 barn. De är skrivna hos mig men vi har gemensam vårdnad. Ingen dom på umgänge men det har varit sagt varannan helg. Anledningen att jag lämnade och flyttade ganska långt bort är min exmans alkoholproblem. Hursomhelst - för tre år sedan blev han anmäld till soc av mig o skolan. Pga våld och alkohol. Därefter fick han inte träffa barnen på 4 månader, vi beviljades samtalsstöd och kom där överens om att han inte skulle dricka något när han hade barnen. Umgänget trappades sedan upp från någon timme till varannan helg. Nu har han börjat dricka igen, Barnen har berättat att han är full och otrevlig, (även när han var nykter var det inte bra, men det är en annan historia) Jag har haft kontakt med en rådgivande verksamhet inom soc som har gett mig rådet att ställa in umgänget. Och det har jag gjort. Han tog det inte så jättebra förstås. Men vad kommer att hända nu? Förra gången fanns det en plan från soc men nu finns det ingen. Ska han aldrig mer träffa sina barn? Kommer han att stämma mig? Så många tankar nu... Vad gäller barnen är de lättade att de slipper åka, men jag önskar ju ändå att det kunde ha någon form av kontakt med sin pappa, men de är så besvikna på honom att det inte vill.
    Har någon varit med om samma? Vad ledde det till? 

  • Svar på tråden vad händer nu - om umgänge
  • Anonym (stackarsminaungar)
    Anonym (Zxcv) skrev 2019-03-13 15:12:54 följande:

    Varför får du ingen plan från soc?


    Förra gången var det en anmälan, en utredning, ett beviljat bistånd dvs samtalsstödet. Nu har ingen anmält. Barnen har berättat hur det är. Jag tog kontakt med soc - men en rådgivande enhet. Och de har sagt att jag bör stoppa umgänget. Att jag måste skydda barnen. Att om jag låter dem åka dit när jag vet hur det är så tar jag inte mitt ansvar. Både jag och barnen har erbjudits enskilda samtal och att vara med i samtalsgrupper i denna verksamhet. Men utöver det finns ingen plan. Personalen där säger att det är upp till min exman att bevisa att han är nykter om han vill träffa barnen. Men jag vet inte alls hur han tänker? Jag tror inte att han vill bevisa något alls för mig eftersom han inte känns vid problemen. Han kan lika gärna släppa barnen helt eller kanske polisanmäla mig eller ta det det till Tingsrätten... 
  • Anonym (eee)

    Det är ju rätt mycket upp till dig. Gör han inget behöver inte du heller göra något.

    Stämmer han dig får du kontakta en egen advokat. Dricker han och inte sköter sig kommer han inte vinna, med hans historik. 

    Du kan göra en orosanmälan om du tycker det behövs men det låter inte som det behövs just nu. 

    Du kan stämma honom om du vill, så att du är säker på att det blir ett beslut på papper, men det är en lång process. Tycker du ska kontakta jurist och be om råd 

  • Anonym (stackarsminaungar)

    Tack för svar. Inte roligt detta, så mycket oro och grubblande. Det är svårt att veta vad han tänker. Han hör inte av sig överhuvudtaget, varken till mig eller barnen. Han är väl sur och kränkt antar jag....

Svar på tråden vad händer nu - om umgänge