• Anonym1222467

    Talmanus

    Hej!

    Går första året i gymnasiet och har fått i uppgift att skriva ett talmanus med temat  Lek och allvar. Jag har lyckats skriva klart mitt manus och känner mig rätt nöjd med men eftersom den ska lämnas in om två veckor hade det uppskattas om jag kunde få några synpunkter kring den t ex om innehållet är bra, håller jag mig till temat, grammatiken osv. Vill även påpeka att jag går svenska som andra språk 1


    Vad är en vinnarskalle?



    Inledning: Hur många här inne har varit med om en person som gör allt för att vinna?  Jag skulle personligen tro att ni alla har varit med om en sådan person. Man brukar oftast identifiera dessa typer av personer som vinnarskallar. Jag är själv en vinnarskalle.  Jag gör allt för att vinna och när jag sätter mina tankar på något finns det inget som kan stoppa mig. Det är på grund av detta jag har valt att prata om vad en vinnarskalle är, när är det en lek och när blir det allvar. Jag kommer prata om varför jag tycker att ni borde bli en vinnarskalle.



    Huvuddel: Ur mina egna erfarenheter av att vara en vinnarskalle handlar det om att aldrig ge upp och aldrig sluta tro på sig själv. Du kan få stora framgångar i livet genom detta eftersom det har gjort de för mig ett exempel var när jag ville få ett A i Engelska i nian. En massa tid gick åt att träna och plugga för att kunna nå mitt mål. När tiden sedan kom för de nationella proven lyckades jag få det A:et som jag hade kämpat för. Blir ni vinnarskallar kan ni få era drömmar att bli sanna och det  finns ingen bättre eller rolig känsla att lyckas med det du har kämpat hårt för. Men det kan leda till allvarliga problem genom att man kämpar och tränar så hårt till den nivå att de blir ohälsosamt. Man börjar bli stressad över att lyckas med sina mål och om de inte gör något åt det kan det leda till stressrelaterade sjukdomar som t ex Diabetes 2, magsår mm.



    Enligt artikeln ?Tre saker som hjälper dig att bli en vinnarskalle? berättas det om ett forskarlag med syftet att få reda på om det finns något annat än den fysiska förmågan som gör idrottare till ?vinnare?. Den skillnaden de fick fram var att dem var vinnarskallar som gjorde att de alltid ville spendera tid till att fortsätta utvecklas. Det är därför många vinnarskallar enligt min mening kan bli framgångsrika personer eftersom genom de blir bättre kommer de hamna över sina konkurrenter inom idrotten, arbetet, skolan osv och detta kan även hända er. Men från min egen erfarenhet kan det leda till problem genom att man lägger för mycket tid åt sina mål att man spenderar för lite tid med


    tex sin familj, vänner, pojkvän/flickvän osv. Beroende på utsträckningen kommer man förlora kontakten och där ingen framgång kan ersätta det.



    En vinnarskalle som jag nämnt kämpar alltid och de vill alltid utvecklas. Men bara för detta innebär de inte att dem alltid kommer att lyckas. För de kommer misslyckas, jag själv har misslyckats och det kommer ske flera gånger. Men frågan är kommer du ge upp direkt eller kommer du omvandla ditt misslyckande till bränsle och lärdom för att kämpa ännu hårdare nästa gång. Gör du det andra är du en vinnarskalle och det innebär att ingen kan stå i din väg de är därför ni borde bli vinnarskallar för då kan inget stoppa er från att förverkliga era drömmar. Men något problem som kan inträffa genom att vara en vinnarskalle ur min egen erfarenhet är att de kan bli ett problem när de inte har något att kämpa för. Genom att ha spenderat en tid till att alltid försöka vara på toppen blir det jobbigt senare när de inte har något att vara toppen på. De kan leda till att de känner sig nere och värdelösa där de inte riktigt kan njuta av livet.



    Avslutning: Avslutningsvis skulle jag vilja sammanfatta att en vinnarskalle är en person som reser sig vid motgångar och försöker igen, en person som alltid kämpar och en person med viljan att alltid utvecklas. Jag är en vinnarskalle och många av de framgångar som jag har fått i mitt liv och de framgångar jag kommer fortsätta att få beror just på att jag är en vinnarskalle. De har sina nackdelar som jag har nämnt men om man känner att man kan hantera dem tycker jag att du då borde bli en vinnarskalle för att lyckas få allt det du vill.
  • Svar på tråden Talmanus
  • Anonym (lp)

    inga kommentarer...en uppskattning på vad medlemmar här kan och intresserar sig för.

  • Anonym (lp)

    Bra artikel men glöm inte att vi har våra begränsningar oavsett vilken skalle du har.

  • Anonym (Ladybug)

    Bra att du nyanserar resonemanget och ser för- och nackdelar. Intressant källa men kolla upp hur man gör källhänvisning. NÅGOT mer konkret exempel i inledningen,b tex på kända personer med vinnarskalle vhade lyft talet.

  • Anonym (Lizzie)

    Du ska nog inte säga att stress kan leda till magsår då det inte stämmer.

  • Anonym (lp)
    Anonym (Lizzie) skrev 2019-03-18 23:46:49 följande:

    Du ska nog inte säga att stress kan leda till magsår då det inte stämmer.


    Stress kan leda till magsår om man inte är helt frisk
  • Anonym (Lizzie)
    Anonym (lp) skrev 2019-03-19 11:59:49 följande:
    Stress kan leda till magsår om man inte är helt frisk
    Nja, inte riktigt på det sättet men det kan säkert ha en bidragande orsak till att bakterier får bättre fäste. Oavsett så leder inte stress till magsår på det sätt som ts skriver och då bör hon alltså inte säga det. Om hon nu inte vill blanda in en medicinkurs i sitt tal.
Svar på tråden Talmanus