• Wench85

    Ta ut pengar från barnets konto

    Vi är två gifta biologiska föräldrar med ett barnsparsproblem.

    Vi gjorde misstaget som så många - startade barnsparande i barnet namn.

    Ett löpande fondspar vilket idag ger att Barnet har ca 20 000 i fonder. Dessa pengar kommer alltså att vara i barnets händer på 18-årsdagen. Egetligen skulle jag att vi föräldrar har kontroll över pengarna och möjlighet att ge barnet dem vid lämpligt tillfälle för exempelvis körkort, lägenhetsköp, språkresa etc. Men dessa summor är så små att det känns helt ok för oss föräldrar. 

    Sparandet i barnets namn har vi nu avbrutit så fonderna får stå och växa utan att vi rör dem. Vi har istället startat sparande om 1000 kr/mån i föräldrarnas namn i Avanza, för oss föräldrar att disponera på sätt som vi tillsammans med barnet finner lämpligt. 

    Men så till "problemet". För två år sedan skulle vi öka barnsparet och råkade sätta en månatlig överföring till Barnet på 700 kr utan att fundera igenom det. Tiden gick och det har sedan dess tickat in på Barnets sparkonto. Nu när vi gjorde en översyn av vår ekonomi upptäckte vi detta. Utöver att det är orimligt att pengarna står på ett sparkonto med 0% ränta har det lett till att Barnet närmare 20 000 kr på sitt sparkonto. 

    Jag skulle vilja att dessa 20000 flyttades från sparkonto i Barn 1:s namn till fondkonto i föräldrarnas namn, så att Barnet inte får såväl fond- som sparpengarna om kanske 50 00 på 18-årsdagen oavsett hur liv och behov då ser ut. Obs att vi inte har någon som helst tanke på att förbruka pengarna eller dylikt. 

    Jag har dock förstått att många banker nekar detta då pengarna juridiskt sett är barnens pengar och föräldrarna inte får använda dem för något annat. Jag undrar därför vilka erfarnenheter ni har av att ta ut barnens sparpengar. Vilka argument har banken accepterat eller nekat? Om vi hävdar att vi ska köpa något till barnet (som vi ändå tänkt köpa för våra löpande pengar och en sätter in det på sparkontot i föräldrarnas namn), kan vi då ta ut pengar från barnets konto? Om vi hävdar att det ska gå till en semesterresa, dator, cykel etc? 

    Stort tack på förhand! 

  • Svar på tråden Ta ut pengar från barnets konto
  • EmberEyes

    Du menar att barnet har ett fondspar på ca 20 000, ett sparkonto med ca 20 000 och så har ni föräldrar ett konto i era namn med pengar öronmärkta till barnet?

    Jag vet inte, men visst kan ni flytta barnets pengar mellan olika konton i barnets namn, dvs flytta dem till fondsparet eller ett pensions-spar eller ett ISK-konto i barnets namn t.ex.

  • MrsAJ88

    Vi sparade först i barnets namn men flyttade sedan allt till ett konto i våra namn och fortsatte spara till barnet där. Det enda som kan hända är ju att barnet som vuxen upptäcker detta och anklagar oss för att ha tagit pengarna vilket ligger 15 år fram i tiden då vårt barn ännu är litet, och då kan vi visa att barnet ändå fått pengarna. Vi gjorde detta hos vår bankman som förklarade hur vi skulle göra men vi fick själva logga in på mobilbanken och göra överflyttande själva då de inte egentligen får hjälpa oss med detta (på det vis som de gör med alla andra transaktioner när vi sitter i möte och går igenom ekonomin). De sa också att vi får använda barnets pengar till barnet, ex. köpa en cykel så det kan ni absolut använda som ursäkt!

  • Wench85
    EmberEyes skrev 2019-03-14 12:13:23 följande:

    Du menar att barnet har ett fondspar på ca 20 000, ett sparkonto med ca 20 000 och så har ni föräldrar ett konto i era namn med pengar öronmärkta till barnet?

    Jag vet inte, men visst kan ni flytta barnets pengar mellan olika konton i barnets namn, dvs flytta dem till fondsparet eller ett pensions-spar eller ett ISK-konto i barnets namn t.ex.


    Fonspar i barnets namn på ca 20 000
    Sparkonto i barnets namn på ca 20 000
    Fondspar i föräldrarnas namn på idag bara 1000, när barnet blir myndigt kanske 150 000.

    Jag vill flytta från sparkontot i barnets namn till konto i föräldrarnas namn.
  • Wench85
    MrsAJ88 skrev 2019-03-14 12:20:41 följande:

    Vi sparade först i barnets namn men flyttade sedan allt till ett konto i våra namn och fortsatte spara till barnet där. Det enda som kan hända är ju att barnet som vuxen upptäcker detta och anklagar oss för att ha tagit pengarna vilket ligger 15 år fram i tiden då vårt barn ännu är litet, och då kan vi visa att barnet ändå fått pengarna. Vi gjorde detta hos vår bankman som förklarade hur vi skulle göra men vi fick själva logga in på mobilbanken och göra överflyttande själva då de inte egentligen får hjälpa oss med detta (på det vis som de gör med alla andra transaktioner när vi sitter i möte och går igenom ekonomin). De sa också att vi får använda barnets pengar till barnet, ex. köpa en cykel så det kan ni absolut använda som ursäkt!


    Tack för erfarenheten! Ni berättade precis som det var alltså? Det kanske vi ska våga då. Får jag fråga vilken bank och om det var länge sen?
  • legomum

    Vi spar till barnen på två sätt. Det ena sättet som barnen själva kommer att förstå att de sparar på samt ett vi inte talar om.
    Det konto de vet om hamnar födelsedagspengar/julpengar och sådant de spar från sparbössan. Med andra ord inga stora summor.

    Det andra kontot är för deras framtid och som de kommer att få när de ska flytta hemifrån. Den summan kommer vara alldeles fel att få som 18 åring som gärna festar upp eller köper "godis" för pengarna eller vad de nu vill slösa bort en större summa på.

  • MrsAJ88
    Wench85 skrev 2019-03-14 12:42:39 följande:

    Tack för erfarenheten! Ni berättade precis som det var alltså? Det kanske vi ska våga då. Får jag fråga vilken bank och om det var länge sen?


    En av de vanligaste storbankerna nu i år. Ja vi pratade om sparandet för våra barn generellt (det mötet handlade om) och kom fram till att vi hellre ville byta pch spara i våra namn, vilket de förstod. De skapade då nytt sparkonto till barnet i vårt namn men själva transaktioner dit fick vi göra själva då det egentligen inte är helt ok men de förklarade hur vi skulle göra.
  • Jakerlund

    är inte den enklaste lösningen för att slippa ha pengar på ett konto utan ränta att föra över dom pengarna till barnets fondkonto?

    då har barnet ca 40 000 kr att disponera när det fyller 18, och sen spar ni på konto i erat namn framöver...

  • Wench85
    Jakerlund skrev 2019-03-14 16:10:27 följande:

    är inte den enklaste lösningen för att slippa ha pengar på ett konto utan ränta att föra över dom pengarna till barnets fondkonto?

    då har barnet ca 40 000 kr att disponera när det fyller 18, och sen spar ni på konto i erat namn framöver...


    Om vi ej kan flytta det till konto i föräldrars namn får det bli så, men hellre skulle jag vilja flytta det. Inte minst för att summan kommer att växa. Hittills har barnets fondkonto haft en galen utveckling (+142%!)... Men om jag räknar på mer modesta 8% avkastning blir 40 000 på 12 år ungefär 100 000 (och inte 50 000 som jag drog till med i TS)... jag skulle hellre se att vi föräldrar kan administrera merparten av det, frågan är bara hur jag ska motivera gentemot banken.
  • LejonSa

    Befinner oss i lite liknande sits.

    Son nr 1 har ca 70000kr i ett fondsparande i hans namn. Till saken hör att en del av de pengarna är son nr 2s egentligen. Jag vet inte riktigt hur vi tänkt men så har det blivit. Och nu för någon månad sedan när jag sa att det är dags att ta tag i barn nr 2s sparande. Då säger banken att de pengar som ligger på barn nr 1s konto är hans och får ej röras.

    Min tanke var att ta den summan som är barn nr 2s och skapat ett sparande till honom utifrån det.

    Verkar inte gå?! Ska ta ett face to face samtal med banken och i så fall även se över att flytta son nr 1s sparande till ett som vi kan styra. Inte disponera utav oss. Men ändå ett konto vi har kontroll över.

    Annars är alternativet att vi stoppar inbetalningarna dit och öppnar upp ett nytt sparande till honom också.

  • Tonårsmamman1

    När barnen var små så sparade vi i deras namn, men efter kanske 10 år så började jag spara i mitt namn istället. Några månader innan äldsta fyllde 18 år, så var jag på banken och de avslutade barnens fonder och flyttade över pengarna till fonden som stod i mitt namn, men med barnen som förmånstagare. Det var cirka 10 år sedan, och det var inga problem att göra så.

  • Geminis

    Kolla med Avanza om de kan hjälpa till med att flytta över till en Kapitalförsäkring med barnet som förmyndare. Om det inte går kan du starta upp ett ISK el KF i barnets namn och förvalta pengarna till bättre ränta. Prata med Avanza. Viktigast är ju ändå att få bort pengarna från nollräntekontot.

  • Wench85
    LejonSa skrev 2019-03-15 11:53:38 följande:

    Befinner oss i lite liknande sits.

    Son nr 1 har ca 70000kr i ett fondsparande i hans namn. Till saken hör att en del av de pengarna är son nr 2s egentligen. Jag vet inte riktigt hur vi tänkt men så har det blivit. Och nu för någon månad sedan när jag sa att det är dags att ta tag i barn nr 2s sparande. Då säger banken att de pengar som ligger på barn nr 1s konto är hans och får ej röras.

    Min tanke var att ta den summan som är barn nr 2s och skapat ett sparande till honom utifrån det.

    Verkar inte gå?! Ska ta ett face to face samtal med banken och i så fall även se över att flytta son nr 1s sparande till ett som vi kan styra. Inte disponera utav oss. Men ändå ett konto vi har kontroll över.

    Annars är alternativet att vi stoppar inbetalningarna dit och öppnar upp ett nytt sparande till honom också.


    Åh  nej, det är precis den reaktionen jag är rädd för. Vilken bank har du, som sa nej?
  • LejonSa
    Wench85 skrev 2019-03-26 09:51:45 följande:

    Åh  nej, det är precis den reaktionen jag är rädd för. Vilken bank har du, som sa nej?


    Vi har Handelsbanken.

    Har fortf inte hunnit gå dit och jag måste läsa in mig mer på andra sparmetoder känner jag.

    Men säger banken blankt nej då ber jag de stoppa betalningarna som överförs dit varje månad och låter det ligga vilande så att säga och startar upp två andra konton till barnen som vi kan kontrollera.

    Förstår verkligen inte hur vi tänkt som sagt ja till att ?låsa? kontot helt.
  • Wench85

    Liten uppdatering: Igår bokade jag ett sommarläger för barnet som kostar 2500. Efter detta ringde jag till banken (SEB) och sa att jag ville ta ut 2500 från barnets konto för att betala detta läger. Bankmannen sa att det krävs att båda förmyndarna godkänner med Bank-ID och ringde upp min partner som också godkände det och efter en stund var 2500 flyttat från barnets konto till vårt gemensamma och lägret betalades. (Sedan satttes motsvarnade summa in på ett Avanza i vårt namn men avsett för barnet, men det nämnde jag inte ens för bankmannen).

    Då jag frågade om framtida uttag sa bankmannen att det inte läggs in möjlighet för föräldrar att röra barnets konto då barnets konto är barnets pengar. Men så länge barnet är under 18 år kan vi få en föräldrafullmakt. Det är ett lite lustigt dokument, vi föräldrar ska ge oss själva och varandra rätt att hantera kontot.... Men en sådan blankett är nu på väg hem så vi får se om det löser allt. Jag återkommer! 

  • LejonSa
    Wench85 skrev 2019-04-02 10:21:57 följande:

    Liten uppdatering: Igår bokade jag ett sommarläger för barnet som kostar 2500. Efter detta ringde jag till banken (SEB) och sa att jag ville ta ut 2500 från barnets konto för att betala detta läger. Bankmannen sa att det krävs att båda förmyndarna godkänner med Bank-ID och ringde upp min partner som också godkände det och efter en stund var 2500 flyttat från barnets konto till vårt gemensamma och lägret betalades. (Sedan satttes motsvarnade summa in på ett Avanza i vårt namn men avsett för barnet, men det nämnde jag inte ens för bankmannen).

    Då jag frågade om framtida uttag sa bankmannen att det inte läggs in möjlighet för föräldrar att röra barnets konto då barnets konto är barnets pengar. Men så länge barnet är under 18 år kan vi få en föräldrafullmakt. Det är ett lite lustigt dokument, vi föräldrar ska ge oss själva och varandra rätt att hantera kontot.... Men en sådan blankett är nu på väg hem så vi får se om det löser allt. Jag återkommer! 


    Tack för uppdateringen!

    Jag ska ta mig en vända in till vårt bankkontor på lunchen och tala med dom.
Svar på tråden Ta ut pengar från barnets konto