• Anonym (Hormonspiral)

    Vill veta allt om hormonspiral!

    Jag funderar på att sätta in hormonspiral ( kyleena), primärt för att få ordning på mina extremt krångliga menstruationer. Nu vill jag veta ALLT som finns att veta: fördelar, nackdelar, bieffekter, hur bra det funkar för att få ordning på/få bort blödningar... ALLT ni kan tänkas ha att säga. Tack!

  • Svar på tråden Vill veta allt om hormonspiral!
  • EmberEyes
    Anonym (Hormonspiral) skrev 2019-03-14 13:08:33 följande:

    Jag funderar på att sätta in hormonspiral ( kyleena), primärt för att få ordning på mina extremt krångliga menstruationer. Nu vill jag veta ALLT som finns att veta: fördelar, nackdelar, bieffekter, hur bra det funkar för att få ordning på/få bort blödningar... ALLT ni kan tänkas ha att säga. Tack!


    Varför inte prata med din gym/bm som är expert på området? Här kommer du mest få personliga anekdoter, inte speciellt mycket ren vetenskaplig data.
  • Isssa10

    Jag stoppade in en spiral för ca 6 månader sen då jag absolut inte kom ihåg mina p-piller. Kan säga helt ärligt att det gjorde rätt så ont att sätta in den men inte ?onödigt? ont då den ändå håller i 5år! Jag var väldigt nöjd första månaderna, ingen mens, inga humörsvängningar, inga värkar, ing biverkningar helt enkelt. Men sen på senare tid började jag få jätte mycket värkar typ varje dag (vilket jag kollade upp och det var lugnt) så nu överväger jag om det är värt att ha kvar den eller om jag borde ta ut den pga lina värkar. Och jag har faktiskt senaste veckan kännt mig som vääärldens PMS barn, gråtit över minsta lilla, men det kan lika gärna bero på att jag är stressad elr nått (fortfarande mindre humörsvängningar än p-piller). Men alla har såklart heeelt olika uppleverlser med spiraler, så om det inte vore för mina värkar så skulle det va det bästa previtivmedlet för mig! Jag tycker iaf att det är värt att prova. (Kan nämna att hormonspiral ökar risken för cystor i livmodern vilket OFTAST inte är fatligt och det är inte många gynekologer som nämner det)

  • Anonym (A)

    Har inte haft kyleena, men mirena i två omgångar. Tycker att det fungerade bra överlag, men fick en del problem med ömma svullna bröst och upplevde även andra ?gravidsymtom? emellanåt.

    Sen blev jag gravid direkt när jag tog ut den (eller strax innan möjligtvis) och fick utomkveds. Behöver ju inte vara relaterat, men blir man gravid med hormonspiral brukar det bli utomkveds, kan vara bra att veta.

  • Anonym (Menspelle)

    Min partner har spiral i samma syfte, att få ordning på kraftig mens...tyvärr verkar hormonerna dämpa hennes lust, vilket KAN vara en av bieffekterna. Fördelen för henne är ju att mensen är mer kontrollerad. 

  • Anonym (Pia)

    Min mens försvann efter ca 1,5 år. Gillar det inte riktigt men visst är det praktiskt.

  • Anonym (Känslig)

    Kan börja med att säga att inga hormonella preventivmedel har fungerat särskilt bra för mig. Jag provade Mirena och kände mig helt tokig i huvudet (tänk depression och minnesstörningar) . Tog ett bra tag innan jag listade ut vad som var felet. Efter lite sökningar så visade det sig att det pratas och skrivs mer om de bieffekterna i USA medan jag inte alls hittade på mycket när jag kollade på Fass och liknande svenska sidor. Vände mig till gynekolog som bekräftade att vissa personer viss får starka biverkningar av det här slaget och tog bort spiralen. Blev genast bättre. Kan definitivt vara är ett jättebra alternativ, och de flesta har säkert inga större biverkningar, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att det KAN hända. Lätt åtgärdat i så fall, men bara om man känner till orsaken (hade jag vetat det hade jag sluppit lika lång period med biverkningar).

  • Anonym (V)
    Anonym (Pia) skrev 2019-03-15 07:37:11 följande:

    Min mens försvann efter ca 1,5 år. Gillar det inte riktigt men visst är det praktiskt.


    Varför gillar du inte det?
  • Anonym (Menspelle)
    Anonym (V) skrev 2019-03-15 08:13:24 följande:
    Varför gillar du inte det?
    E ju nått visst naturligt med mens ändå, eller!? :)
  • Anonym (Pia)
    Anonym (V) skrev 2019-03-15 08:13:24 följande:

    Varför gillar du inte det?


    Vill veta att jag inte är gravid.
  • Anonym (Mannen_på_gatan)

    Min partner använder hormonspiral. Hon lade snabbt på sig 7-8 kilo efter insättandet (var slank innan). Så detta får väl anses vara en biverkan. 

Svar på tråden Vill veta allt om hormonspiral!