• linnea12533

Babysim, börja tidigt eller sent?

Min dotter är född i januari och har fått erbjudande om att börja babysim på badhuset nu i vår. Hon kommer då att vara 10 veckor när det startar. Om vi väntar till höstens grupp startar blir hon ca 8-9 månader gammal när det börjar. Står nu i valet och kvalet vilket som är bäst...

2,5 mån eller 8,5 mån?

Är 8-9 månader för sent att börja? Tänkte om vissa medfödda reflexer försvunnit då?

Fördelar/nackdelar???

• Svar på tråden Babysim, börja tidigt eller sent?
  • Anonym (Sent)

Jag hade sagt sent. De små som har gått ihop med mig har inte haft någon glädje av det, utan det verkar mer vara föräldrarna (möjligen). De små bebisarna på ca 3 månader har ofta blivit så utmattade efter en liten stund att de har fått avbryta eller att de helt enkelt somnat för att de inte orkar. Vet inte vilka du ska gå med men det företag vi har gått hos är absolut emot att använda dykreflex inom babysim eftersom det är en skyddsmekanism och inget positivt för barnen. De har tränat säkerhet i vatten istället. En 8-9-månaders däremot tycker förmodligen att det är jättekul att gå på babysim.

• Mom2be262

Gick på babysim med min dotter när hon var 3 månader och hon gillade de 1a gången men skrek de andra gångerna så vi slutade. De andra bebisarna var också i samma ålder , vissa äldre (8-9 mån) men de gillade de.... badade häromdagen i badhus med dottern som nu är 10 månader och hon älskade de! Hon har hela tiden älskar att bada hemma :) jag skulle rekommendera att testa ombudet finns möjlighet annars senare!

• Anonym (hepp)

Båda om det är möjligt.

• Lynxsa

Senare. Har mer glädje av det. Våra tjejer har börjat vid 7-9 månader och det har jag tyckt varit lagom

• Anonym (Tidigt)

Båda. Vi började vid 8 månader och upplevde att det var för sent. Hon hade kul men vägrade doppa huvudet under vattnet. Fick kallsupar direkt då. Det fortsatte tills hon nu är 6 och går i simskola. Håller handen för näsan, blundar och tycker det är läskigt att hoppa från kanten. Precis lärt sig arm- och bentag. Hade velat f å till en vana att simma under vattnet som bebis.

Svar på tråden Babysim, börja tidigt eller sent?