• Anonym (Rädd)

Tumör i bröstet

Hejsan! Jag behöver hjälp att tyda en del ord i min journal. Det står att jag har en tumör, 1.5cm lobulerad och välavgränsad i bröstet. Vad innebär lobulerad? Är det bra eller dåligt?

Vet ej ännu om den är godartad eller inte. Går som på nålar och har ständig ångest så snälla om ni vet vad dessa ord innebär hjälp!

• Svar på tråden Tumör i bröstet
  • Plupp73

Du har en 1.5 cm stor tumör i bröstet. De har tagit vävnadsprov på den utgår jag ifrån, och man brukar få svar snabbt (hos oss samma dageller dagen efter ).

Hos unga kvinnor ca 20-30 år är de FLESTA förändringar i bröstet som ses på mammografi/ultraljud bindväv sk Fibroadenom/fibroadenos eller papillom. Godartat alltså.

Men kan också vara bröstcancer även om man är ung. Den är inte så stor, dessutom välavgränsad, vilket är bra.

Jag brukar säga till folk att vi inte vet exakt vad det handlar om men att cancer inte kan uteslutas förrän svar på vävnadsprov kommit. Vid cancer eller oklarheter blir det operation med eller utan efterföljande strålbehandling

• Anonym (...)

Lobulerad tror jag betyder att den inte är en rund/jämn tumör utan består av många små blobbar typ. Vet inte om det är bra eller dåligt. Vet inte om tex en fettknöl har så.

• Anonym (Rädd)

Ja precis de gjorde biopsi i måndags och jag bara väntar på dödsdomen känns det som. Vad mycket man hinner tänka! Tack snälla för er hjälp! Jag är 34 år och gravid i v 28

Svar på tråden Tumör i bröstet