• Anonym (TS)

    Får barnmorskor strunta i journalanteckning?

    Var på drop in på min barnmorskemottagning tidigare i veckan för jag var lite orolig för urinvägsinfektion och fick då träffa en för mig okänd barnmorska på mottagningen. Nu 2 dagar senare så finns det fortfarnde ingen journalanteckning från detta besök, inte heller något registrerat prov i 1177. Ringde för att kolla om provet hade blivit ivägskickat och det sa dom att det hade gått iväg igår vid lunch. 


    Men alltså får en barnmorska ta emot ett drop in besök och strunta i att skriva något i journalen om detta?

  • Svar på tråden Får barnmorskor strunta i journalanteckning?
  • Anonym (Ingen tid)

    Två dagar... vad är problemet? De lär höra av sig om det är något problem.

  • Pope Joan II
    Anonym (TS) skrev 2019-03-14 17:30:05 följande:

    Var på drop in på min barnmorskemottagning tidigare i veckan för jag var lite orolig för urinvägsinfektion och fick då träffa en för mig okänd barnmorska på mottagningen. Nu 2 dagar senare så finns det fortfarnde ingen journalanteckning från detta besök, inte heller något registrerat prov i 1177. Ringde för att kolla om provet hade blivit ivägskickat och det sa dom att det hade gått iväg igår vid lunch. 


    Men alltså får en barnmorska ta emot ett drop in besök och strunta i att skriva något i journalen om detta?


    Varför trior du att hon har struntat i att anteckna bara för att du inte ännu kan läsa det i din journal? Det kommer nog ska du se.
  • Anonym (Li)

    När jag var på gynmottagning tog det nästan en månad innan anteckningen skrevs. Den är fortfarande, 1 1/2 år senare, osignerad.

  • Anonym (TS)
    Pope Joan II skrev 2019-03-14 17:44:26 följande:
    Varför trior du att hon har struntat i att anteckna bara för att du inte ännu kan läsa det i din journal? Det kommer nog ska du se.

    För överallt där jag varit tidigare på vc, hos min ordinarie barnmorska etc så har det antecknats i journalen bara någon/några timmar efter besöket. 


    Så det känns bara konstigt att det fortfarnde inte står något efter 2 dagar. Har helt nekelt inte varit med om att en journalanteckning dröjt flera dagar.

  • Anonym (TS)
    Akira Öken skrev 2019-03-14 18:05:12 följande:

    Anteckningar från en del mottagningar syns inte på 1177.


    Min ordinarie barnmorska tillhör samma mottagning och hennes anteckningar syns. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ingen tid) skrev 2019-03-14 17:44:08 följande:

    Två dagar... vad är problemet? De lär höra av sig om det är något problem.


    Jag tycker bara det känns tryggt att se att besöket och provet liksom blivit inregistrerat så man vet att det är i en process och inte råkat glömmas på någon bänk nånstans.
  • Anonym (Fkh)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-14 18:07:09 följande:

    Min ordinarie barnmorska tillhör samma mottagning och hennes anteckningar syns. 


    Ibland är det väldigt mycket att göra på drop in-mottagningar. Dessutom är många sjuka just nu vilket absolut kan förklara varför barnmorskan eller medicinska sekreteraren inte har hunnit skriva din journalanteckning ännu.

    Har jobbat som medicinsk sekreterare på en gynmottagning i en större stad, ibland tog det mer än två veckor efter patientens besök innan vi hann skriva in diktatet i journalen. Det är väldigt vanligt att personalbrist och sjukdom tidvis kan ställa till det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fkh) skrev 2019-03-14 18:12:38 följande:
    Ibland är det väldigt mycket att göra på drop in-mottagningar. Dessutom är många sjuka just nu vilket absolut kan förklara varför barnmorskan eller medicinska sekreteraren inte har hunnit skriva din journalanteckning ännu.

    Har jobbat som medicinsk sekreterare på en gynmottagning i en större stad, ibland tog det mer än två veckor efter patientens besök innan vi hann skriva in diktatet i journalen. Det är väldigt vanligt att personalbrist och sjukdom tidvis kan ställa till det.
    Tack så mycket för ett bra svar. Jag själv har som sagt inte varit med om detta tidigare och blev förvånad över att varken prov eller journalanteckning fanns registrerad. Då blir man ju lite nojjig att provet ligger kvar på någon bänk. 
Svar på tråden Får barnmorskor strunta i journalanteckning?