• Quaps

Domstolshandläggare

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av arbete som domstolshandläggare/sekreterare? Jag ska eventuellt på intervju för det men undrar om det är ett intressant jobb eller om man är mer som en assistent? Har hört lite olika. Jag har nu ett jobb där jag själv får fatta beslut och ha inflytande så är rädd att jobbet som domstolssekreterare blir som att ta ett steg tillbaka, även om själva arbetsområdet intresserar mig.

• Svar på tråden Domstolshandläggare
  • Oschlaka

Vi på familjeliv är fotfolket 

• Moderno
    Quaps skrev 2019-03-15 10:14:16 följande:

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av arbete som domstolshandläggare/sekreterare? Jag ska eventuellt på intervju för det men undrar om det är ett intressant jobb eller om man är mer som en assistent? Har hört lite olika. Jag har nu ett jobb där jag själv får fatta beslut och ha inflytande så är rädd att jobbet som domstolssekreterare blir som att ta ett steg tillbaka, även om själva arbetsområdet intresserar mig.

Har arbetat med yrkeskategorin. Du kommer sannolikt inte att fatta särskilt många egna beslut på helt eget ansvar (som inte följer direkt av rutindokument och instruktioner). De beslut som tas på en domstol fattas normalt av ordinarie eller tillfälliga domare (dvs. notarier/fiskaler m.fl.). Vissa beslut (typ kortare anstånd och mer eller mindre automatiska förelägganden att komplettara ansökningar m.m.) förekommer det att handläggare tar. Andra beslut meddelas på delegation och uppdrag av någon med behörighet. 

Du kommer ju att vara en assistent, men rollen som domstolshandläggare är ändå ganska självständig. I en bra domstolsorganisation har handläggarna en helt central funktion. Arbetssysslorna kan nog upplevas som rutinartade och i sig kanske lite enahanda. Men å andra sidan kan innehållet i handlingarna vara spännande att läsa (om olika brottmål och tvistemål och ärenden). Jag tror även att många tycker att en domstol i sig är en spännande arbetsplats. 

Ett gott ordningssinne och att känna vilken roll man har i domstolsorganisationen är viktiga egenskaper för en handläggare. 

I vissa domstolar för handläggarna protokoll vid förhandlingar och sätter ibland upp egna förslag på beslut (enligt standardmall och på uppdrag). Detta kan vara ett roligt inslag i arbetet. 

- Ungefär vad arbetar du med nu, och vilken typ av domstol har du sökt till (över- eller underrätt, allmän domstol eller förvaltningsdomstol)?

Fråga på om du undrar över något mer!
Svar på tråden Domstolshandläggare