• Deeelicious

    Bolån, i 50 år???

    Hur många år betalas vanligtvis ett bolån och vart ser jag hur många år det ska betalas på, samt det totalt lånebeloppet när jag gör en bolånekalkyl? Det står inte? Känner mig så dum...

    I bolånexemplet står det amortering på 50 år? Men så lång tid kan man väl inte låna??

  • Svar på tråden Bolån, i 50 år???
  • snedtak

    Jodå, 50 år är en vanlig amorteringstid. Många slutar dessutom amortera när de är nere på 50% belåningsgrad så då blir ju utlåningstiden oändlig.

    Lånar du tex 3 miljoner blir det ändå en amortering på 5000 kr/mån med en avbetalningstid på 50 år.

  • Anonym (sinnes)

    Jodå, 50 år är fullt möjligt. Låter i och för sig helt sinnessjukt för mig som kommer från ett annat nordiskt land, där man maximalt får bolån på 25 år (och faktiskt måste betala tillbaka sitt lån inom den tiden också...) Men så är det :)

  • cattus

    Tänk på inflationen, om 20-30 är den summan du har kvar att betala väldigt lite med tanke på löneökningar osv.

  • Deeelicious
    snedtak skrev 2019-03-16 13:37:49 följande:

    Jodå, 50 år är en vanlig amorteringstid. Många slutar dessutom amortera när de är nere på 50% belåningsgrad så då blir ju utlåningstiden oändlig.

    Lånar du tex 3 miljoner blir det ändå en amortering på 5000 kr/mån med en avbetalningstid på 50 år.


    Hur menar du att man slutar amortera? Är inte amorteringen avbetalningen till lånet? Är lite okunnig hehe.
  • Anonym (Kalle)
    Deeelicious skrev 2019-04-04 10:52:27 följande:
    Hur menar du att man slutar amortera? Är inte amorteringen avbetalningen till lånet? Är lite okunnig hehe.
    Om banken går med på det, så slutar man amortera, man betalar bara räntan. Men då måste belåningsgraden vara hyfsat låg.

    Vi amorterar inte på våra lån, vi har låg belåningsgrad. Finns ingen anledning att binda pengarna i huset.
Svar på tråden Bolån, i 50 år???