• fiskarnspojk

    Ekonomisk knipa eller?

    Hej 23år gammal. Känner att jag är liksom ekonomiskt bakbunden. Mår så dåligt över mina skulder. Känns som dom är så höga...

    Allt börja i skolan. Klara inte skolan pga lässvårigheter så fick läsa upp mina betyg i 2års tid. Dvs att sista året på gymnasiet blev jag för gammal för studiebidrag och fick ta studielån. För att ha råd me skolan. (man får inge gratis busskort när man är inte kan få studiebidrag) eller hur de va. Men somsagt. Fick ta studielån för detta. Under året hamna jag på 24-25tusen. Betalar varje månad.

    Fick jobb direkt efter studenten inga sparpengar. Va gjorde jag? Blanco lån och köpte bil. Ingen dyr men kosta 60. Tänkte detta går fort

    Bilen gick sönder (la allt på min skuld) så köpte grejer på klarna/volvo kortet till bilen

    Hur ser skulderna ut idag?

    Csn :5500

    Blanco med 4,55% ränta. Ca 28000

    Volvokort: ca 4000

    Klarna:1500

    Inkomst: 25före skatt. Min sambo tror jag är skuldfri. Vågar inte svika henne och säga att jag har skulder på ca 40-45 eller va de blir...

    Känner mig så ekonomiskt bakbunden. Vi sparar till hus nu. Vilket vi inte gjirde innan så jag kunde amortera endel pä bilen och csn. och samtidigt ska jag betala av skulderna och spara till hus. Borde jag må dåligt? Är mina skulder höga med tanke på ålder?

    Inga bet. Anm osv.

    Tänker varje dag på mina skulder och om jag har nått att sälja för att betala av dom snabbare...

    Ursäkta för rörig text.

  • Svar på tråden Ekonomisk knipa eller?
  • Solarn

    Prata med din sambo. Dina skulder är inte större än att du kan beta av dem rätt snabbt, sedan kan du börja spara till hus.

  • nnnnnnnn

    Klarna:1500 kr, betala av med nästa lön
    Volvokortet: 4000 kr, betala med 2 nästa löner
    Sen kör du lite hårdare amortering på blancolånet, borde inte ta mer än 1-2 år, så är du skuldfri förutom CSN som är så låg ränta på + att du är enbart skyldig några få tusen.

    Berätta om lånen, de är varken höga eller svåra att betala av.

    Hon kan spara ändå, bara skriv in det in köpekontraktet eller ha ett eget kontrakt er emellan.
    Gissningsvis kan hon spara ungefär lika mycket som du kan amortera = när dina lån är borta har hon sparat ca 30-40 000, så då kan hon senare lägga in dessa pengarna extra i er insats och få tillbaka om/när ni säljer eller så har hon dessa pengar som en egen buffert tex lägger in i ett privat pensionssparande eller har på ett eget sparkonto, så kan ni börja spara till huset när du är klar med lånen.

    Om ni samarbetar med att leva snålt, inte fika och äta ut, köra så lite bil som möjligt, ha köpstopp fram till sommaren, äta billigt och nyttigt hemma med långkok, egenbakat bröd osv. Så kan det gå fort att amortera undan lånen. Kanske kan du amortera bort 5-7000 kr per månad? Och bli klar på ett halvår eller år?

    Lycka till!

  • möjligt

    Hur mycket värde är där i bilen nu?

    Kan du byta ner dig och lösa en del av lånen? Alternativt kan du klara dig på något enklare transportmedel typ kollektivt eller moped ett halvår till ett år? Då hade du kunnat lösa en del lån och troligtvis skurit ned din månadskostnad så att du kunnat amortera av resten fort. Efter det kan du ju spara till en billigare bil som du köper kontant.

    Tycker inte du ska må minsta dåligt över csnlånet, det var en investering i utbildning och inte slösade pengar och nu har du dessutom jobb

  • Dexter dot com

    Du måste självklart berätta för din sambo att du har skulder annars är ju risken stor att hon lämnar dig när hon får reda på att du ljugit i flera år. Att folk gör ekonomiska misstag kan man förstå men att ens sambo medvetet ljuger för en är oförlåtligt.

  • Litorina

    Det jag tycker att du ska göra först och främst är att berätta för din sambo. Ni är ett team nu, även ekonomiskt i och med det gemensamma sparandet till ett hus.

    I ditt fall hade jag börjat med att betala skulderna till Volvokortet och Klarna. Med din inkomst borde det rymmas inom en månadslön. (Jag tjänar 26' före skatt och får flera tusenlappar över varje månad, trots att jag har barn, för att ge lite perspektiv.)

    Om du verkligen satsar på att betala tillbaka billånet tänker jag att det är gjort inom ett halvår eller så. Sen är du av med eländet och ni kan se framåt tillsammans!

    Med din inkomst tycker jag inte att skulderna är oroväckande. Men däremot om du inte klarar av att betala av dem inom ett år ska du sätta dig och se över vart dina pengar tar vägen egentligen.

  • Noname00

    Ta reda på vad du har för räntor på alla skulder och satsa mest på att betala av det med högst ränta och sedan fortsätter du så.

    De kommer vara borta snabbare än du tror.

    Men börja med att lägga kortena på bordet för din sambo och förklara läget.

Svar på tråden Ekonomisk knipa eller?