• Guiness

Hur är det att bo i Nynäshamn? (Med barn!)

Hej allesammans! Vi funderar på att ev flytta till Nynäshamn (framförallt Ösmo) och undrar hur det är där? Är det lugnt, bra skolor, tryggt? Någon som bor eller nyligen flyttat därifrån som kan ge lite tips på bra skolor, bra områden?

Mvh Sofie

• Svar på tråden Hur är det att bo i Nynäshamn? (Med barn!)
  • Griseknoen35

Vanstaskolan i Ösmo är dålig, rekommenderas inte, har haft många rektors och personalbyten, dålig ledning. Viaskolan eller Svandamsskolan (båda i Nynäs) alt privatskolan Bionomen (ösmo) är helt okej, Bionomen är bara upp till åkurs 3 eller 4 har jag för mig och den är väl den bästa vad jag hört.

Bor själv inte i Ösmo men Nynäshamn. Nynäshamn är bättre än Ösmo men Ösmo är också okej bara ni inte flyttar till Musköten, där förekommer det lite allt möjligt liksom Backlura i Nynäs. Ösmo har allmänt lite sämre status än nynäs och har alltid haft, vet egentligen inte varför men det beror väl på Musköten antar jag. Har vart lite stökigare förr. 

Både Nynäs och Ösmo är lugna och trygga orter. Småstadskänsla. Härligt sommarhalvår med mycket turister främst i hamnen. Barnen kan gå tryggt till och från skolan. Det finns många aktiviteter för barn, fotboll, paddling, bandy, simning, dans osv. 

Bra områden är de flesta villa och radhusområden. Lägenhetsområdena är lite sådär men finns bra sånna också men inte så stor koll på dem. Dock igen flytta inte till Backlura eller Musköten, de är väl egentligen de enda två riktigt dåliga områdena. 

• Mandelskorpan
    Oschlaka skrev 2019-03-18 22:19:08 följande:

skittråkigt

Om man flyttar till ett samhälle med typ 4.000 invånare får man väl räkna med att det är ?skittråkigt?. Jag tror inte Ösmo är tråkigare än andra småsamhällen, det finns en Ica-butik, en pizzeria och ett bibliotek, precis som i vilket samhälle som helst i den storleken.

Jag bor inte i själv i Ösmo men har bott i Nynäshamn. Ösmo är litet med de för och nackdelar som kommer med det, gångavstånd överallt så det är ju enkelt på det sättet. Det finns en aktiv fotbollsklubb om man har barn som är intresserade av det, och en simhall.

Å andra sidan måste man iväg så fort man ska handla något lite mer avancerat, det finns ingen möjlighet till shopping, restauranger, caféer - typ inget.

Vanstaskolan har dåligt rykte, det stämmer, å andra sidan känner jag barn/ungdomar som gått hela grundskolan där och trivts utmärkt och fått bra betyg.

Om man gillar små samhällen så kan man säkert komma att trivas i Ösmo.
  • Griseknoen35
    Mandelskorpan skrev 2019-03-19 07:43:14 följande:
    Om man flyttar till ett samhälle med typ 4.000 invånare får man väl räkna med att det är skittråkigt. Jag tror inte Ösmo är tråkigare än andra småsamhällen, det finns en Ica-butik, en pizzeria och ett bibliotek, precis som i vilket samhälle som helst i den storleken.

Jag bor inte i själv i Ösmo men har bott i Nynäshamn. Ösmo är litet med de för och nackdelar som kommer med det, gångavstånd överallt så det är ju enkelt på det sättet. Det finns en aktiv fotbollsklubb om man har barn som är intresserade av det, och en simhall.

Å andra sidan måste man iväg så fort man ska handla något lite mer avancerat, det finns ingen möjlighet till shopping, restauranger, caféer - typ inget.

Vanstaskolan har dåligt rykte, det stämmer, å andra sidan känner jag barn/ungdomar som gått hela grundskolan där och trivts utmärkt och fått bra betyg.

Om man gillar små samhällen så kan man säkert komma att trivas i Ösmo.
    Mycket av det du skriver inte direkt finns i ösmo finns Nynäshamn (10 min med tåg el bil från Ösmo). Det finns även lite möjlighet till shopping, lite lokala klädbutiker, Lindex, Hemtex, Expresso house, elgiganten phone, hela hamnen med restauranger, fika och glass. Öppnade en chockladfokuserat fik nyligen (chokladhuset) som är toppen. Team Sportia går tydligen i konkurs nu  så Nynäs enda sportbutik försvinner tyvärr. 

Vardagslivet fungerar lika i Sthlm som i Nynäs/ Ösmo. Shoppingen tar 30 min till haninge c, 35 till Farsta C med bil.

Även i de skolor med värst resultat finns det ungdomar som gått ut med toppbetyg och trivts. Vansta är långt ifrån en katastrofskola, den har dåligt rykte och har haft en dålig ledning. Jag personligen känner många som gått där också och sen vidareutbildat sig efter gymnasiet  men det är långt ifrån en "elitskola". Finns ganska många "Ösmobarn" som går i skola i Nynäs. 

Men som den jag citerade bor man i Ösmo får man vara beredd att kunna förflytta sig för det finns inte mycket. Nynäshamn täcker basala behov i shopping och sånt men där får man också vara beredd att åka ur kommunen om man vill ha lite mer än just det nödvändiga. Med motorvägen tar det inte lång tid att åka, tågen går dessutom helt okej. Det finns en buss som går direkt till Gullmarsplan från Nynäshamn med ett stop vid motorvägen i Ösmo, finns parkering för bilen vid den bussen i Ösmo. 

I själva Nynäshamns kommun bor det totalt kring 22.000 (sist jag kollade invånarantal), många av dessa bor i själva Nynäshamn, färre i Ösmo men som sagt det tar tio min med tåg el bil till själva Nynäs. 

Skulle inte kalla varken Nynäs eller Ösmo för skittråkigt, det är vad man gör det till. Det finns massor av aktiviteter och ett rikt friluftsliv. Men visst går man ned i centrum 1900 på en vardag så är det dött, nästan allt stänger 18 men det är en del av charmen med en lite mindre ort. 
  • Guiness

Tack så jättemycket för era inputs! Har varit en del i krokarna i Ösmo nu och det verkar ganska lugnt. Har fått höra från olika håll att det är stökigt dock? Är det det samma i Nynäs tro? Tänker att i med fler bor i centrala Nynäs torde det ju hända mer där?

Tänker också på gymnasiemöjligheter för våra barn... Sthlm känns som långt borta.

Jämför man dock exempelvis Nacka med Nynäshamn så får man ju så mycket mer i Nynäs. Och pengar över. Ösmo verkar fortfarande trevligt tycker jag. Är det lite så att "alla känner alla"?

• Mandelskorpan

Jag upplever det inte som stökigare än någon annanstans. I just Nacka hade väl barn rånat barn rätt nyligen har jag för mig att jag läste om.

Vad menar du med att man får mer i Nynäs än i Nacka? Nacka är ju säkert 3 gånger så stor kommun och har troligtvis väsentligt bättre samhällsservice och bättre ekonomi. Det finns stora köpcentrum, tåg, miljarder bussar och tunnelbana är planerad. Det ligger nära Stockholm och har nära till skärgården och till naturen. Det ligger 1.5 mil från Stockholm, inte 6 mil. Lite knepig jämförelse kan jag tycka. Det är ju helt olika sorters kommuner. Stor, rik, blå, nära Stockholm. Liten, fattig, röd, långt från Stockholm. Typ.

• Griseknoen35
    Guiness skrev 2019-03-21 22:00:45 följande:
    Tack så jättemycket för era inputs! Har varit en del i krokarna i Ösmo nu och det verkar ganska lugnt. Har fått höra från olika håll att det är stökigt dock? Är det det samma i Nynäs tro? Tänker att i med fler bor i centrala Nynäs torde det ju hända mer där?
    Tänker också på gymnasiemöjligheter för våra barn... Sthlm känns som långt borta.
    Jämför man dock exempelvis Nacka med Nynäshamn så får man ju så mycket mer i Nynäs. Och pengar över. Ösmo verkar fortfarande trevligt tycker jag. Är det lite så att "alla känner alla"?
    Alltså håller du dig bara borta från Musköten, det stora hyreslägenhetsområdet så är det lugnt, i centrum ligger grundskolan. Ösmo är en liten ort, den är lugnt men självklart händer det saker och kan bli lite stök bland ungdomar precis som det kan bli vart som helst annars. Nynäshamn är också lugnt men precis som i Ösmo, Danderyd, Nacka osv kan det ibland hända saker. Sånt som händer är inte något en barnfamilj märker något av. Om du vill så gå med i " vi som är från Nynäshamn" och "speakers corner- Nynäshamn" och "Nynäshamns anslagstavla" så kan du får en ganska okej bild av Nynäshamn och vad som händer där. Sen är det ju så att vi Nynäshamnare och Ösmobor tänker att Ösmo, Nynäs och sorunda här lite ihop, speciellt Nynäs och Ösmo- det är bara en mil mellan och Ösmo har simhallen där alla Nynäshamnare badar, går simskola osv.

Hela nynäs och ösmo är lite som alla känner alla men samtidigt inte eftersom det bor väldigt många. Men pratar men folk har sina rutiner och man känner snabbt igen de som har liknande som en själv. Man pratar med en förälder på dagis och helt plötsligt är hon frisören du bokat tid till, eller jobbar i kassan på ica. Det finns en småstadcharm men samtidigt kan du möta nytt folk genom att röra dig på platser du inte brukar eller byta rutiner.   

Gymnasiet ligger i Nynäshamn, går buss och tåg dit. Med bussen tar det väl 10-15 min och den stannar precis utanför gymnasiet (tar 2 min till entrén om man går igenom skogsdungen). Tåget ligger en 5-10 min promenad bort. En helt okej gymnasieskola. Många ungdomar i Ösmo och Nynäs pendlar till andra gymnasieskolor och det är inga problem för dem. De kan plugga, umgås och käka frukost på tågen in till stan eller vart de nu går i gymnasiet. 
  • Guiness
    Mandelskorpan skrev 2019-03-22 09:43:19 följande:

Jag upplever det inte som stökigare än någon annanstans. I just Nacka hade väl barn rånat barn rätt nyligen har jag för mig att jag läste om.

Vad menar du med att man får mer i Nynäs än i Nacka? Nacka är ju säkert 3 gånger så stor kommun och har troligtvis väsentligt bättre samhällsservice och bättre ekonomi. Det finns stora köpcentrum, tåg, miljarder bussar och tunnelbana är planerad. Det ligger nära Stockholm och har nära till skärgården och till naturen. Det ligger 1.5 mil från Stockholm, inte 6 mil. Lite knepig jämförelse kan jag tycka. Det är ju helt olika sorters kommuner. Stor, rik, blå, nära Stockholm. Liten, fattig, röd, långt från Stockholm. Typ.

Vi vill ju endast köpa hus så i svaret på din fråga så menar jag att vi får mer hus för pengarna. Större hus, större tomt.
  • Guiness
    Griseknoen35 skrev 2019-03-22 11:31:56 följande:

Alltså håller du dig bara borta från Musköten, det stora hyreslägenhetsområdet så är det lugnt, i centrum ligger grundskolan. Ösmo är en liten ort, den är lugnt men självklart händer det saker och kan bli lite stök bland ungdomar precis som det kan bli vart som helst annars. Nynäshamn är också lugnt men precis som i Ösmo, Danderyd, Nacka osv kan det ibland hända saker. Sånt som händer är inte något en barnfamilj märker något av. Om du vill så gå med i " vi som är från Nynäshamn" och "speakers corner- Nynäshamn" och "Nynäshamns anslagstavla" så kan du får en ganska okej bild av Nynäshamn och vad som händer där. Sen är det ju så att vi Nynäshamnare och Ösmobor tänker att Ösmo, Nynäs och sorunda här lite ihop, speciellt Nynäs och Ösmo- det är bara en mil mellan och Ösmo har simhallen där alla Nynäshamnare badar, går simskola osv.

Hela nynäs och ösmo är lite som alla känner alla men samtidigt inte eftersom det bor väldigt många. Men pratar men folk har sina rutiner och man känner snabbt igen de som har liknande som en själv. Man pratar med en förälder på dagis och helt plötsligt är hon frisören du bokat tid till, eller jobbar i kassan på ica. Det finns en småstadcharm men samtidigt kan du möta nytt folk genom att röra dig på platser du inte brukar eller byta rutiner.   

Gymnasiet ligger i Nynäshamn, går buss och tåg dit. Med bussen tar det väl 10-15 min och den stannar precis utanför gymnasiet (tar 2 min till entrén om man går igenom skogsdungen). Tåget ligger en 5-10 min promenad bort. En helt okej gymnasieskola. Många ungdomar i Ösmo och Nynäs pendlar till andra gymnasieskolor och det är inga problem för dem. De kan plugga, umgås och käka frukost på tågen in till stan eller vart de nu går i gymnasiet. 

Tack för svar! Ja det låter som kanske mer lugn uppväxt, någon slags skön by känsla. Jag själv är uppvuxen i en by med 200 invånare ute på landet, det kände jag var alldeles för litet. Men känner mig inte bekväm med storstadslivet som vi levt nu i några år. Kanske blir det perfekt med Ösmo, Nynäshamn :)
  • Griseknoen35
    Guiness skrev 2019-03-22 21:21:57 följande:
    Tack för svar! Ja det låter som kanske mer lugn uppväxt, någon slags skön by känsla. Jag själv är uppvuxen i en by med 200 invånare ute på landet, det kände jag var alldeles för litet. Men känner mig inte bekväm med storstadslivet som vi levt nu i några år. Kanske blir det perfekt med Ösmo, Nynäshamn :)
    Om du är uppväxt i en riktig by så tror jag Nynäshamn/ Ösmo blir perfekt. Det är en bykänsla fast det inte riktigt är en by. Men det finns ju Vansta by och Segersäng by om du nu skulle sakna det riktiga bykänslan men ändå ha nära in till Nynäs c eller Sthlm.
Svar på tråden Hur är det att bo i Nynäshamn? (Med barn!)