• Anonym (Ej_bakåtsträvare.)

Ni män som vill gå tillbaks till mer traditionella könsroller, vad skulle vara bra med det?

Det verkar som om fler och fler män avskyr feminismen och en del vill inte ens ha jämställdhet. Vissa menar att män är mer lämpade för vissa arbeten och sysslor och kvinnorna mer för andra.

Vissa tycker inte att kvinnor ska få sitta i chefspositioner på statliga myndigheter och en del vill t.o.m. ta ifrån kvinnor deras rösträtt, för att vi inte "tänker logiskt" utan "styrs mer av känslor".

Ni män som vill gå bakåt i tiden, tänker ni bara på er själva eller vad skulle vara bra rent allmänt med en återgång till mer traditionella könsroller?

Och ni som säger att Islam förtrycker kvinnor, men själva vill se dem förtryckta, hur går detta ihop?

• Svar på tråden Ni män som vill gå tillbaks till mer traditionella könsroller, vad skulle vara bra med det?
  • Godisbuske

Om feminismen hade handlat om jämställt och lika värde även för männen, så hade det inte varit några problem. Nu handlar det bara om kvinnan och nu skall det vara pay back hundra år framåt för vad våra förfäder gjort . Är den den vägen vi skall gå ?

Och nu när det inte finns något kvar att besegra, så hittas det på nya saker för att trycka männen längre ner. Nöjda när alla vita män går runt och skäms för sin rätt att andas.

Allt vi vill är att hitta en kärleksfull, feminin och omhändertagande kvinna som tar hand om hemmet och barnen. Medans vi tar och ställer maten på bordet och skyddar familjen. Såklart hon skall få ge sig ut att arbeta när hon vill , men inte känna ett tvång för att samhället säger så eller några skrikande kvinnor i blått hår.

Givetvis får hon rösta och ha sin röst i hushållet, men i slutändan fattar mannen beslutet vad som är bäst för familjen. Han leder.

• Anonym (Men)

Men vad ska kvinnan sedan göra när/om förhållandet spricker? Om hon bara har varit hemma och tagit hand om barn och jobbat då och då har hon ju inga pengar. 50 % av alla äktenskap spricker. Då sitter dom där - mamman fartig men med jättebra relation till barnen, pappan rik men ensam.

• Anonym (Men)

Haha, fattig skulle det såklart stå

• Tecum

Hur många män är det som inte vill ha jämställdhet eller tål kvinnor på chefspositioner? Hur vet du att det antalet ökar? Har du siffror eller undersökningar?
    Jag tycker att det är tvärtom, åtminstone svenska män blir allt jämställdare, i takt med att den äldre generationen faller från. Sen ska du inte blanda ihop feminism och jämställdhet, den feminism som är tongivande idag är inte intresserad av jämställdhet utan av att sätta kvinnor i den maktposition som de påstår att män haft.

Vilka kretsar umgås du i då du har den uppfattningen om män? Många utlandsfödda eller andra generationens invandrare?

• Anonym (mmm)
    Godisbuske skrev 2019-03-17 17:41:06 följande:

Om feminismen hade handlat om jämställt och lika värde även för männen, så hade det inte varit några problem. Nu handlar det bara om kvinnan och nu skall det vara pay back hundra år framåt för vad våra förfäder gjort . Är den den vägen vi skall gå ?

Och nu när det inte finns något kvar att besegra, så hittas det på nya saker för att trycka männen längre ner. Nöjda när alla vita män går runt och skäms för sin rätt att andas.

Allt vi vill är att hitta en kärleksfull, feminin och omhändertagande kvinna som tar hand om hemmet och barnen. Medans vi tar och ställer maten på bordet och skyddar familjen. Såklart hon skall få ge sig ut att arbeta när hon vill , men inte känna ett tvång för att samhället säger så eller några skrikande kvinnor i blått hår.

Givetvis får hon rösta och ha sin röst i hushållet, men i slutändan fattar mannen beslutet vad som är bäst för familjen. Han leder.

Så är det ju inte alls. Du verlar vara bitter och tolkar det sämsta du kan! men det har jag ju också sett i andra trådar, hur du uttrycker dig så jag är inte förvånad 
  • GGN
    Godisbuske skrev 2019-03-17 17:41:06 följande:

Jag förstår.

Hur löser sig ni det om du bryter ryggen och inte drar in några pengar eller kan byta däck på bilen?

Men jag tror du är ett troll. Ingen är så dum i huvudet.
  • Anonym (Bittermandel)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-17 18:18:42 följande:
    Så är det ju inte alls. Du verlar vara bitter och tolkar det sämsta du kan! men det har jag ju också sett i andra trådar, hur du uttrycker dig så jag är inte förvånad 
    Vi är många som delar hans dystopiska syn.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Men) skrev 2019-03-17 18:05:44 följande:
    Men vad ska kvinnan sedan göra när/om förhållandet spricker? Om hon bara har varit hemma och tagit hand om barn och jobbat då och då har hon ju inga pengar. 50 % av alla äktenskap spricker. Då sitter dom där - mamman fartig men med jättebra relation till barnen, pappan rik men ensam.

Det är ju det som är grejen med traditionella äktenskap: kvinnan kan inte lämna förhållandet så mannen slipper vara ensam. Tjosan!
  • Anonym (Ok)

Jag är för alla människors lika värde, det betyder inte alla människors likhet.

I synnerhet så hatar jag hur det fokuseras på att kvinnor ska bli som män, det är inte kvinnor som startat en massa krig och ägt miljöförstörande företag som brutit mot mänskliga rättigheter.

Varför inte istället hylla den traditionella kvinnorollen och säga att kvinnorna som jobbar med omsorg och har varit hemma med barn är hjältar och förebilder för mänskligheten?!

Vad fan är det för fel på att vara mjuk och moderlig som kvinna?

Jag vill vara hemma med mina barn tills dom är 4-5 år var. För mig är det det finaste som finns i världen och för mig personligen att få ge mina barn en trygg start i livet och lära dom en massa saker innan dom börjar skolan.

Jag tycker om att jag är kort, nätt fast kurvig och har en ljus röst och jag gillar att sminka mig.

Jag säger inte att alla andra kvinnor måste vara som mig men feminismen ser ner på mig.

• Anonym (I)
    Anonym (Ok) skrev 2019-03-17 21:39:32 följande:

Jag är för alla människors lika värde, det betyder inte alla människors likhet.

I synnerhet så hatar jag hur det fokuseras på att kvinnor ska bli som män, det är inte kvinnor som startat en massa krig och ägt miljöförstörande företag som brutit mot mänskliga rättigheter.

Varför inte istället hylla den traditionella kvinnorollen och säga att kvinnorna som jobbar med omsorg och har varit hemma med barn är hjältar och förebilder för mänskligheten?!

Vad fan är det för fel på att vara mjuk och moderlig som kvinna?

Jag vill vara hemma med mina barn tills dom är 4-5 år var. För mig är det det finaste som finns i världen och för mig personligen att få ge mina barn en trygg start i livet och lära dom en massa saker innan dom börjar skolan.

Jag tycker om att jag är kort, nätt fast kurvig och har en ljus röst och jag gillar att sminka mig.

Jag säger inte att alla andra kvinnor måste vara som mig men feminismen ser ner på mig.

Känner som dig. Feminismen har gjort det fult att vara kvinnlig och göra "kvinnliga" val, så som att vara hemma med barn länge, jobba deltid och inom vårdyrken. Avskyr det.
Svar på tråden Ni män som vill gå tillbaks till mer traditionella könsroller, vad skulle vara bra med det?