• Arlene

Kudde läcker dun i tvättmaskinen

Hjälp!

Vi köpte en ny tvättmaskin bara för några månader sen, så nöjd med den.
    Förra veckan köpte vi nya kuddar till min man och mig då han tyckte dom vi hade var gamla och jag köpte nya till barnen för ett tag sen.

Dock var det egentligen inget fel på kuddarna och vi tänkt behålla dom som reserv eller till gäster.

Dom skulle gå att tvätta i 60 grader men jag var ändå tveksam att tvätta dom i vår nya tvättmaskin. Min man sa att vi lägger dom för säkerhets skulle i en tvättpåse (sådan man lägger bh och annat så kan fastna i maskinen)

Nu när jag öppnade tvättmaskinen är den full av dun fjädrar, dom har ju kunnat ta sig genom tvättpåsen, hur gick det till, hur kom dom igenom påsen?

Jag känner mig helt knäckt nu, antar att nya maskinen är helt förstörd nu, blir så arg att jag lyssnade på mannen fast jag var tveksam till att tvätta kuddarna i maskinen men tänkte att han hade rätt om tvättpåsen.

Finns det något jag kan göra, känner mig helt desperat nu, fattar inte hur vi kunde göra detta. Nu är ju dunet fuktigt tänkte vänta tills det torkar men antar att dunet inte bara är i tvätt trumman utan åkt in i själva maskinen i alla hålen.

Någon som gjort något lika dumt som vet om jag kan göra något, kan inte tänka klart nu, känner mig bara så dum som gjorde det, mannen känner likadant.

• Svar på tråden Kudde läcker dun i tvättmaskinen
  • Nyilund555

Har gjort samma misstag. Rensa filtret och vattenlåset. Torka ur maskinen så att alla synliga fjädrar försvinner. Kör ett sköljprogram och upprepa proceduren tills det inte finns några synliga fjädrar i filter och maskin. Färdigt! Tar lite tid men maskinen har inte tagit skada.

• Arlene
    Nyilund555 skrev 2019-03-18 13:21:17 följande:

Har gjort samma misstag. Rensa filtret och vattenlåset. Torka ur maskinen så att alla synliga fjädrar försvinner. Kör ett sköljprogram och upprepa proceduren tills det inte finns några synliga fjädrar i filter och maskin. Färdigt! Tar lite tid men maskinen har inte tagit skada.

Tack för tipset, ska prova det.
    Jag tänkte vänta med att få ut alla fjädrar tills i kväll då dom torkat och dom är lättare att plocka ut än när dom är fuktiga.
    Hoppas att det fungerar, vill helst slippa köpa ny tvättmaskin igen.
    Tack!
Svar på tråden Kudde läcker dun i tvättmaskinen