• vilms07

    Underkänd på hörseltestet på BB

    Min dotter är 4 dagar gammal och fick underkänt för andra gången nu på hörseltestet de gör på bb. Första gången testade de samma dag hon föddes och sa då att det oftast är för tidigt att testa. Men idag är hon som sagt 4 dagar och borde fått godkänt. Jag är jätte orolig över att hon har en allvarlig hörselskada. Ska tilläggas att hon reagerar inte nämnvärt på ljud i övrigt tycker jag. Enligt bm är det för att hon är van vid dessa ljud men jag vet inte längre. Vill gärna höra andras erfarenheter!

  • Svar på tråden Underkänd på hörseltestet på BB
  • Anonym (Ingen oro)

    Förstår att det är omöjligt att inte bli orolig men för de allra, allra flesta är det bara så att det tar lite längre tid för fostervatten och fett att torka ut vilket gör att hörseltestet inte fungerar. För min son var det så, de fick inget resultat på testet första dagen och inte heller när det gjordes om vid tre dagars ålder. Därefter gjordes det igen när han var 12 dagar och då kom utslaget direkt. I hans fall hade han nog fosterfett i hörselgången då alla kommenterade att han hade väldigt mycket fosterfett när han kom.

  • Anonym (Ingen oro)

    För att ytterligare försöka stilla din oro; de allra flesta nyfödda är okänsliga för ljud. Det är först efter några dagar/veckor som man brukar kunna se att de reagerar på ljud i sin omgivning.

  • Babymama

    Håller med anonym ovan. Har själv inte varit med om detta men har hört om många som fått gå till specialmottagning och kolla veckor efter födseln och allt har varit normalt med hörseln. Försök ta det lugnt!

  • Lilyje

    Min minsting fick underkänt på hörselproven på bb, fick åka till sjukhuset när han var några veckor och göra om det, och då klarade han det.

    Hon sa att dom ofta har fostervatten och fosterfett i öronen som gör att dom inte klarar det, när vattnet/fettet torkat så brukar dom klara det :)


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • vilms07

    Tack för era svar, det hjälper att höra andras erfarenheter! Hoppas på fosterfett här också, hon hade mkt när hon kom ut.

  • Lillflickan

    Vår lilltjej blev underkänd två gånger på båda öronen. På tredje försöket blev ena örat godkänt men inte det andra. Då fick vi komma på en mer avancerad undersökning och då blev båda öronen godkända. Tror hon var dryga två månader vid fjärde undersökningen när hon godkändes.

    Vad jag har hört och även lyckats läsa mig till är att det är större chans att mätningen är fel än att det är en hörselskada. Särskilt om man inte har ärftlighet på hörselskada.

    Lycka till!

Svar på tråden Underkänd på hörseltestet på BB