• Anonym (Änkan)

Bolån som ensamstående med barn

Någon ensamstående som fått bolån på över 1 miljon?

Har en månadslön på 30000

2 hemmaboende barn.

Finns det någon som fått låna över 1 miljon?

Vilken bank gick ni till?

• Svar på tråden Bolån som ensamstående med barn
  • Anonym (qwerty)

Ja, jag har.

Men ditt fall behöver inte se likadant ut. Det beror ju liksom på vilken bank det är, ålder på barnen, hur länge du haft din tjänst, vad för slags anställning du har, i vilken bransch du jobbar i, din ålder, hur dina övriga lån ser ut, vilken kommun du ska flytta till och framförallt: Hur stor kontantinsats du har.

• Anonym (Swedbank)

Jag har lån på 1,3 miljon. Ensamstående med 2 barn på heltid och lön på 31000kr.

Var kund hos Swedbank sen tidigare, de var de enda som erbjöd bostadslån.

• Anonym (Z)

Storbankerna har relativt lika villkor som jag uppfattat det. Räkna på ditt presumtiva boende, vad kostar det, vad har du för kontantinsats, har du andra skulder och lån osv. Det är svårt att svara när man inte vet mer.

Själv har jag över 2 miljoner i bolån men då har jag hög inkomst och låg belåningsgrad på huset. Men det säger egentligen ingenting. Allt beror på hur ekonomin ser ut.

• Anonym (V)
    Anonym (Änkan) skrev 2019-03-18 20:36:21 följande:

Någon ensamstående som fått bolån på över 1 miljon?

Har en månadslön på 30000

2 hemmaboende barn.

Finns det någon som fått låna över 1 miljon?

Vilken bank gick ni till?

Frågan är mer komplex än så. Avgift? (om lägenhet). Hur hög kontantinsats kan du lägga in? Vilken belåningsgrad blir det? Amorteringskrav? Gör en test på någon av bankernas hemsidor och se hur det faller ut. Har du 15% kontantinsats borde det inte vara några problem, men som sagt testa. Lycka till!
  • Anonym (Ja)

Jag är ensamstående med två barn i lågstadieåldern. En bruttolön på 48 000 och lån på ca 2 000 000. Jag har lån hos Swedbank.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Swedbank) skrev 2019-03-18 20:48:43 följande:

Jag har lån på 1,3 miljon. Ensamstående med 2 barn på heltid och lön på 31000kr.

Var kund hos Swedbank sen tidigare, de var de enda som erbjöd bostadslån.

Får jag fråga om det är 31 000 före skatt, eller får du ut 31'?
  • Egon den stora

Omöjligt att svara generellt.

Hur höga blir lånet i förhållande till värdet? Vad kostar huset att driva? Många banker har ju ansökan på nätet så att man kan fylla i värden och testa sig fram. Sbab är rätt smidiga där.

Svar på tråden Bolån som ensamstående med barn