• Ok1020

    IBF, hur?!

    Jag och min kille har försökt att bli gravida i ca 8 mån.. snart funderar jag på att kontakta vården för han har ett barn sen tidigare som tog lång tid att få till. Problemet är att vi inte är skrivna på samma adress. Vi kommer inte kunna göra det heller av olika anledningar. Blir man inte beviljad utredning då? Måste man varit skrivna på samma adress i 2 år?? Finns det nått kryphål elr fusk att ta till??? Är desperat och sååå orolig. Hjälp den som har färska uppgifter och erfarenheter!!!

  • Svar på tråden IBF, hur?!
  • SvenOlsson

    Man blir ju lite nyfiken på varför ni försöker bli gravida utan att bo ihop. Sambolivet brukar ju annars komma före föräldraskap

  • Ok1020
    SvenOlsson skrev 2019-03-19 09:00:08 följande:

    Man blir ju lite nyfiken på varför ni försöker bli gravida utan att bo ihop. Sambolivet brukar ju annars komma före föräldraskap


    Ja du, antagligen för att vi bor ihop och har gjort det länge men vi inte är skrivna på samma adress av privata anledningar. Vi bor ihop 100% av tiden
  • Loviisa89
    Ok1020 skrev 2019-03-19 07:44:12 följande:

    Jag och min kille har försökt att bli gravida i ca 8 mån.. snart funderar jag på att kontakta vården för han har ett barn sen tidigare som tog lång tid att få till. Problemet är att vi inte är skrivna på samma adress. Vi kommer inte kunna göra det heller av olika anledningar. Blir man inte beviljad utredning då? Måste man varit skrivna på samma adress i 2 år?? Finns det nått kryphål elr fusk att ta till??? Är desperat och sååå orolig. Hjälp den som har färska uppgifter och erfarenheter!!!


    Jag är inte helt säker men jag tror att ni kan få utredning utan att bo ihop, men sen om det visar sig att ni behöver ivf så tror jag att det är krav på att man bor ihop. Och jag tror inte att de kan bevisa att ni bor ihop om ni inte är skrivna på samma adress. Vet dock inte om det är en viss tid man ska ha varit skriven på samma ställe, det skulle kunna vara olika i olika landsting.
    Insta: Ivfskafunka
  • Anonym (Pelle)
    Ok1020 skrev 2019-03-19 09:13:57 följande:

    Ja du, antagligen för att vi bor ihop och har gjort det länge men vi inte är skrivna på samma adress av privata anledningar. Vi bor ihop 100% av tiden


    Bostadsbidrag som ensamstående?
  • Ok1020
    Anonym (Pelle) skrev 2019-03-21 12:52:20 följande:

    Bostadsbidrag som ensamstående?


    Hur menar du?
  • Anonym (Förstår du nog...)
    Ok1020 skrev 2019-03-21 19:14:33 följande:

    Hur menar du?


    En anledning att inte vara skrivna på samma adress men ändå bor ihop 100% är att man sysslar med bidragsfusk. Du kan t.ex vara berättiga bostadsbidrag som singelhushåll men om din pojkvän är skriven på din adress så har ni en för hög inkomst tillsammans så ni inte får nåt bidrag. Det är alltid lite mysko när man är skrivna på olika adresser fast man bor ihop. Det är dessutom inte lagligt, man ska vara skriven på den adress som man oftast har dygnsvilan.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Förstår du nog...) skrev 2019-03-22 08:08:17 följande:

    En anledning att inte vara skrivna på samma adress men ändå bor ihop 100% är att man sysslar med bidragsfusk. Du kan t.ex vara berättiga bostadsbidrag som singelhushåll men om din pojkvän är skriven på din adress så har ni en för hög inkomst tillsammans så ni inte får nåt bidrag. Det är alltid lite mysko när man är skrivna på olika adresser fast man bor ihop. Det är dessutom inte lagligt, man ska vara skriven på den adress som man oftast har dygnsvilan.


    Precis så! Det finns som sagt någonting som heter folkbokföringslagen som säger att man ska vara skriven på adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Så dessa "privata anledningar" verkar verkligen mysko. Och nu vill ni fuska till er hjälp från samhället för att få barn. You can not have your cake and eat it too.
  • Ok1020

    Okej tack för peppen, det är inte så det ligger till, lägenheten min partner har är lovad till en person i familjen och hyrs ut i andra hand. Någon jäkla bidragsfusk är det inte. Han har lägre inkomst än jag och jag har varken bostadsbidrag eller nått annat tjafs. Tack för inget.

  • Ok1020
    Loviisa89 skrev 2019-03-19 09:57:18 följande:

    Jag är inte helt säker men jag tror att ni kan få utredning utan att bo ihop, men sen om det visar sig att ni behöver ivf så tror jag att det är krav på att man bor ihop. Och jag tror inte att de kan bevisa att ni bor ihop om ni inte är skrivna på samma adress. Vet dock inte om det är en viss tid man ska ha varit skriven på samma ställe, det skulle kunna vara olika i olika landsting.


    Okej, tack!
  • Akira Öken
    Ok1020 skrev 2019-03-22 14:43:23 följande:

    Okej tack för peppen, det är inte så det ligger till, lägenheten min partner har är lovad till en person i familjen och hyrs ut i andra hand. Någon jäkla bidragsfusk är det inte. Han har lägre inkomst än jag och jag har varken bostadsbidrag eller nått annat tjafs. Tack för inget.


    Ett bra sätt att undvika spekulationer av detta slag är att ge relevant information från början. Anledning till att ni inte är sammanboende är relevant i sammanhanget.

    Ni kanske får ta ställning till hur länge ni som par kan vänta på detta lägenhetsbyte och ställa det mot er möjlighet att bli föräldrar tillsammans.

    Ni har ju bott tillsammans, då är det ju bara att säga det? Om det inte handlar om fusk borde ni kunna resonera med vårdgivaren kring detta om ni skulle bli ifrågasätta.

    Oftast (Men inte alltid) brukar man behöva ha försökt i ett år innan det blir aktuellt med utredning. Men det skadar ju inte att ta en kontakt med sjukvården redan nu. Lycka till!
  • Anonym (Förstår du nog...)
    Ok1020 skrev 2019-03-22 14:43:23 följande:

    Okej tack för peppen, det är inte så det ligger till, lägenheten min partner har är lovad till en person i familjen och hyrs ut i andra hand. Någon jäkla bidragsfusk är det inte. Han har lägre inkomst än jag och jag har varken bostadsbidrag eller nått annat tjafs. Tack för inget.


    Men det förklarar fortfarande inte varför din kille inte är skriven hos dig. Man kan hyra ut sin lägenhet i andra hand och vara skriven på en annan adress. Det vill säga om man har fått godkänt att hyra ut sin lägenhet... Och bidragsfusk eller inte, du ber ju om tips på fusk för att kunna komma runt regeln om att man måste vara sambo ett visst antal år innan man kan få ivf betalt av landstinget. Så du verkar ju inte helt främmande för fusk... Du kan ju kolla med privata kliniker, dom har kanske andra regler, men det är ju klart, där måste du ju betala allt själv...
  • Anonym (Suck)

    Hej!

    Vi kunde få igenom en ivf utan att vara skrivna på samma adress.

    Fråga inte i detta forum då det uppenbarligen finns folk med mindre begåvning som inte vet vad dom pratar om.

    Lycka till!

  • Ok1020

    Tack! Folk verkar uppenbarligen ha för liten inkomst när dom blir upprörda och tror att man ska fuska till sig ett barn bara för att man inte bor på samma adress. Kanske dags att sadla om och börja tänka på sitt eget liv istället för att bli avundsjuka på att andra har pengar?

  • Anonym (Puck)

    Lustigt att så många som inte vet är snabba på att svara och lustigt att se hur snabba vissa är på att passa på klanka ner och att förtycka.

    Vad det gäller TS fråga:

    För det första, att det inte blivit något barn efter åtta månaders försök är inget ovanligt. Fyra av fem par lyckas bli gravida inom tolv månaders försök. Det är därför man måste vänta minst 12 månader (i vissa landsting bara sex månader om man är över en viss ålder) för att få till en utredning. I snitt för dom som inga problem har är 7-8 månaders försök. För de som behöver hjälp att bli gravida är 1/3 för att felet ligger hos kvinnan, 1/3 fel hos mannen och hos 1/3 hittar man inga fel. För många är inte ivf det första steget utan ofta är felet sådant att det kan åtgärdas på annat vis, tex medicinering. Så det är inte givet att om ni behöver hjälp med bli gravida så behöver det inte nödvändigtvis betyda attest är ivf ni får

    För att exakt få veta vilka krav ert landsting ställer är det enklast att du kollar vad ditt landsting säger. Tex Västra Götalands regler kan du läsa om här: www.sahlgrenska.se/omraden/omrade-1/verksamhet-gynekologi-och-reproduktionsmedicin2/a-o/infertilitetsutredning/

    Vad det gäller hur ni kan komma runt och få en utredning om ert landsting har krav på att man ska vara sammanboende så har ni ju fyra månader på er att skriva er på samma adress innan ni får utredning. Annars så får ni helt enkelt fundera på vilket som är viktigast för er, ett gemensamt barn eller lägenheten. Ett annat alternativ är att göra en privat utredning

  • Ok1020

    Tack för ett bra svar! Jag vet att det är en gräns vid 1 år men tänker liksom hur det blir om vi passerar det sträcket. Frågan är, kan man hyra ut en lägenhet men skrivas på en annan adress också. Alltså 2 adresser?

Svar på tråden IBF, hur?!