Lättstött och långsint
Min 7-åring är lättstött och långsint och jag vet inte hur jag ska ge henne mer tolerans och komma över små oförrätter lite lättare.
Jag har försökt att lära dem att inte avbryta varandra eller oss vuxna och det har hon tagit till sig väldigt när det gäller att andra (läs storebror) inte ska avbryta henne.
Själv avbryter hon förstås, men anstränger sig, så det händer mest när man andas in... ;)
Grejen är att när hon blir avbruten och särskilt om hon hinner glömma vad hon tänkte säga, så blir hon vansinnig! Hon kan skrika och skälla om det här en halvtimme eller mer, HÖGT!
Hon märker också ord väldigt bokstavligt och hakar upp sig på något man har sagt och har lite svårt för liknelser och talesätt som t.ex. "alltid", "ofta" och så ska det diskuteras i upprörd stämma LÄNGE att hon inte alls gör X alltid eller ofta. Hur många gånger, är det ofta o.s.v.
Om man säger "springer" men man menar gå, så ska ordvalet preciseras och manglas i oändlighet och med tårar för att vi inte förstår och tröttnar på hennes petande i ord.
Hon vill ha det korrekt från början! Det är svårt att vrida tillbaka och rätta till det man sagt fel, i synnerhet för storebror. Mig har hon väl lite mer överseende med.
Jag försöker förstå vad det är hon blir upprörd för och medla mellan henne och övriga familjen. Speciellt brodern, som ju också är ett barn och inte så noga med att uttrycka sig korrekt eller lyssna på vad hon säger exakt alltid. Han blir jättetrött på henne. Hon känner sig missförstådd och frustrerad.
Jag säger till henne att hon får bli arg och ska säga ifrån när brodern gör något dumt, men när han har hört och tagit till sig så räcker det! Det är då hon vill fortsätta i oändlighet!
Tips någon?
Jag har funderat på om hon har någon diagnos eller om det är hennes personlighet bara.
Hon påminner mycket om sin farmor, hahaha! Mycket charmig och rolig, men kan vara jättesvår och intrigsökande också! Jag önskar att jag kunde bromsa den utvecklingen av min dotter!!
I den familjen har de rader av nära familjemedlemmar som har sagt upp kontakten med varandra!