• Äldre 20 Mar 16:14
    725 visningar
    3 svar
    3
    725

    Kan inte bestämma namn på bebis

    Det är så att jag och sambon har inte kommit överens om namn överhuvudtaget, vilket har lett till att vi tvingats kompromissa fram namnen och de har gjort att dessa aldrig känts helt hundra för mig. Vi har nu ?bytt? namn 2 gånger redan (vår pojk blir snart 2 månader). Jag har sån ångest över detta och vill att namnet ska kännas helt rätt och inte halvrätt som det gör nu. Vi kallar honom just nu för Leonel, och det är i princip det enda namn vi kommer hyfsat överens om. Kommer jag att vänja mig vid detta även om det inte känns sådär självklart från början?

    Känns också dumt att byta igen, sambon är trött på mitt velande och våra familjer tycker vi är omständiga som byter hela tiden.

  • Svar på tråden Kan inte bestämma namn på bebis
  • Äldre 20 Mar 16:58
    #1
    +1

    Ja, du är velig och omständig. Om ni nu har kommit överens om Leonel så stanna där. Om du inte var nöjd med det namnet borde du sagt "nej, vi är inte överens."och fortsatt spåna då. Hur många gånger till tänkte du att ni ska ändra namn annars? "Max fem gånger"?

    Hur kan det komma sig att ni är såpass oense om namnet? Började ni inte prata namn senast när ni började försöka bli gravida? Ni har ju haft nästan ett år på er att hitta något som båda gillar.

  • Äldre 21 Mar 04:33
    #2

    Både jag och sambon hade favoritnamn som den andre ogillade så gjorde varsin favoritlista och letade längre ner efter namn som båda gillade. Man får lyfta sig över "100% för mig" och försöka hitta namn som är 97% för bägge! Vi valde ett namn som funkar hela livet och går att uttala internationellt, med enklast möjliga stavning.

  • Äldre 22 Mar 19:35
    #3
    +4

    Har så svårt att sätta mig in i dessa dilemman. Både jag och min partner va överens om namnen innan vi ens BÖRJADE skaffa barn. Vi hade en lista med tre pojk-respektive flicknamn som vi bägge godkände.
    Blir man oplanerat gravid har man ju ändå 9månader att kunna komma överens.

    Om ni nu lyckats enas om ett namn så låt honom heta Leonel [mammas favorit namn] [pappas favoritnamn] Efternamn.
    Så får ni med de namnen ni vill ha och visar det sedan att han vill byta namn när han blir äldre får han göra det.

Svar på tråden Kan inte bestämma namn på bebis