• Äldre 20 Mar 21:13
    4047 visningar
    7 svar
    7
    4047

    Gravid efter hysteroskopi?

    Hej, jag har försökt att bli gravid i ca 1,5 år nu. Har ett litet barn sen tidigare (född 2015). Gjort en kejsarsnitt för drygt 3 år sen samt en skrapning p g a missed abortion för ca 1 år sen. Efter att mensen kom igång igen efter barn nr 1 har den varit ytterst sparsam. Vid östrogentillskott inför syskonförsök reagerar knappt min slemhinna. Misstänker att jag har intrauterina adhesioner. Ska be om remiss för en hysteroskopi snarast. Haft upprepade missfall sedan syskonförsök påbörjades för ca 1,5 år sen.

    Min fråga är om det finns fler därute som drabbats av liknande besvär och som blivit hjälpta av en hysteroskopi?

    Mvh

    S

  • Svar på tråden Gravid efter hysteroskopi?
  • Sat 6 Apr 2019 17:32
    #1

    Hej, jag undrar hur det gick för dig? Har du redan gjort hysteroscopy?

    Vi har försökt att bli gravida sedan 2016 men inte lyckats än. Så åkte vi till en privat klinik i Malmö. Det visade sig att jag hade en tjock slemhinnan via UL. Har nu fått en tid för att göra utredning genom en hysteroscopy i Maj. Har själv funderat om någon har lyckats att bli gravid efter en hysteroscopy.

  • Sat 6 Apr 2019 18:30
    #2

    Hej, nej inget hystero ännu. Sverige är svåra med att ordna den behandligen för en, men jag kämpar på. Denna månad på cykeldag 10 har jag dock lyckats på en slemhinna på över 8 mm, vilket är bra. Så nu står jag och velar om jag ska åka till DK nu i veckan för insättning eller inte ... 

    Men när dom såg att din slemhinna var tjock, misstänker dom ärrvävnad?

  • Sun 7 Apr 2019 19:33
    #3

    Hej S, jag ber om ursäkt att jag har inte svarat direkt på din tråd. När de kollade via UL kunde hon inte berätta orsaken till varför den är för tjock. Och samtidigt fick jag reda på att min livsmoder form inte ser ut som den ska. Vilket innebär att jag fick en remiss för att göra en utredning genom hysteroscopy för att kolla noga inuti. Om jag ska vara ärlig, jag är orolig. Rädslan för vad de kommer att hitta. Eller kommer det att påverka oss i framtiden med att bli gravida?

  • Sun 7 Apr 2019 22:30
    #4
    MsClara skrev 2019-04-07 19:33:19 följande:

    Hej S, jag ber om ursäkt att jag har inte svarat direkt på din tråd. När de kollade via UL kunde hon inte berätta orsaken till varför den är för tjock. Och samtidigt fick jag reda på att min livsmoder form inte ser ut som den ska. Vilket innebär att jag fick en remiss för att göra en utredning genom hysteroscopy för att kolla noga inuti. Om jag ska vara ärlig, jag är orolig. Rädslan för vad de kommer att hitta. Eller kommer det att påverka oss i framtiden med att bli gravida?


    Nej, hon sa bara jag vet inte. Inkompetent läkare skulle jag säga. 
  • Sat 13 Apr 2019 10:49
    #5
    MsClara skrev 2019-04-07 19:33:19 följande:

    Hej S, jag ber om ursäkt att jag har inte svarat direkt på din tråd. När de kollade via UL kunde hon inte berätta orsaken till varför den är för tjock. Och samtidigt fick jag reda på att min livsmoder form inte ser ut som den ska. Vilket innebär att jag fick en remiss för att göra en utredning genom hysteroscopy för att kolla noga inuti. Om jag ska vara ärlig, jag är orolig. Rädslan för vad de kommer att hitta. Eller kommer det att påverka oss i framtiden med att bli gravida?


    Hej,

    Igår fick jag äntligen träffa en ängel av en ny gynekolog som också bekräftade att jag har ärr i livmodern. Dessutom precis som dig har en annorlunda form på livmodern. Ingen annan gyn har sett detta. Så jäkla galet. Ska få hysto här i Sv inom 4 veckor. Hur har det gått för dig? Får du hysto i Sv?
  • Sun 19 May 2019 23:43
    #6

    Igår fick jag äntligen träffa en ängel av en ny gynekolog som också bekräftade att jag har ärr i livmodern. Dessutom precis som dig har en annorlunda form på livmodern. Ingen annan gyn har sett detta. Så jäkla galet. Ska få hysto här i Sv inom 4 veckor. Hur har det gått för dig? Får du hysto i Sv?[/quote]

    Hur har det gått för dig med hysto? Jag väntar på en tid för spolning + hysto och se om jag har ärr i livmodern.

    Har väntat flera månader på min kallelse och blir så besviken varje dag man kollar i brevlådan om den kommit eller ej. Vill bara få undersökas och se vad som är fel!

    Berätta gärna om du har gjort och hur det gått!

  • Niickn­ame
    Fri 13 Aug 2021 13:29
    #7

    Hej när brukar mensen komma igång efter hysto, någon som vet?

Svar på tråden Gravid efter hysteroskopi?