• aldrigstanna

    Tolka spermatest...

    Hallå där ute. Som många andra förstår vi ingenting av spermatestet... Någon som vet?

    Volym 3 ml

    Spermkonc. 35.4milj /ml

    Spermier totalt 106.1 milj

    Total motilitet PR+NP: 64%

    Progressiv motilitet 49%

    Non progressiv motilitet NP 15%

    Immotilitet 36%

    Efter gradient rörliga spermier

    SCSA, DFI: 14%

    SCSA, HDS 6%

    Morfologi normala 5%

    Morfologi huvuddeffekt 95%

    Morfologi hals, mellanstycke 41%

    Morfologi svansdefekt 40%

    Normal dfi. Låg gradientkoncentration.

    Mycket tacksam för hjälp att tyda... Läkaren sa varken det ena eller det andra...

  • Svar på tråden Tolka spermatest...
  • SvenOlsson

    Antalet spermier är lågt, men inte onormalt lågt. Likaså är procenten progressivt rörliga lågt, men nog inte det största problemet. Det största problemet är nog att bara 5% har normal morfologi, så även om de tar sig fram till ägget kan de inte åstadkomma en lyckosam graviditet.

  • aldrigstanna

    Ja, lite det jag läst mig till också. Framförallt 5% normala morfologi sky oroar. Skapligt irriterande att läkaren på plats kör ett mantra om normalt, hem och ha sex.

  • SvenOlsson
    aldrigstanna skrev 2019-03-21 22:42:38 följande:

    Ja, lite det jag läst mig till också. Framförallt 5% normala morfologi sky oroar. Skapligt irriterande att läkaren på plats kör ett mantra om normalt, hem och ha sex.


    Det är svårt att förstå hur läkaren tänker i det fallet. Jag kan bara förstå det om läkaren inte har möjlighet att erbjuda IVF-behandling, där de manuellt väljer ut en bra spermie som befruktar ägget. Då är fortsatta naturliga försök enda valet som finns, trots de dåliga oddsen. Kan det finnas en orsak till att läkaren inte kan erbjuda IVF, tror ni?
Svar på tråden Tolka spermatest...