• JellyBean

Larmet 15,00 första måndagen

"Signalerna Viktigt Meddelande och Faran Över provas klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december"

Var det någon annan som noterade att det kom 15,01?
    Vad jag minns har det alltid börjar exakt 15,00.
  • Svar på tråden Larmet 15,00 första måndagen
  • Anonym (Sara)

Hesa Fredrik?

Nej, det var ingenting jag noterade. Minns inte ens att jag hört något larm på väldigt länge. Är du inte lite sent ute? Det är den tjugoandra idag.

• Kerubmamman

Sirenerna aktiveras manuellt, så det är inte konstigt om det startar ?sent?. Det händer till och med att det glöms bort.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Progressiv
    JellyBean skrev 2019-03-22 21:58:08 följande:

"Signalerna Viktigt Meddelande och Faran Över provas klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december"

Var det någon annan som noterade att det kom 15,01?

Vad jag minns har det alltid börjar exakt 15,00.

Är det satellit-tiden som avses då, eller? Är det inte varje månad det sjuder, förresten?
  • Kerubmamman
    Progressiv skrev 2019-03-23 01:08:52 följande:
    Är det satellit-tiden som avses då, eller? Är det inte varje månad det sjuder, förresten?

Nej, det är sista månaden i varje kvartal.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Progressiv
    Kerubmamman skrev 2019-03-23 01:15:31 följande:

Nej, det är sista månaden i varje kvartal.

Tycker mig höra den oftare. Men med tanke på att tiden går allt fortare i min ålder så är det väl inte så konstigt.
  • Anonym (H)
    Progressiv skrev 2019-03-23 01:18:21 följande:

Tycker mig höra den oftare. Men med tanke på att tiden går allt fortare i min ålder så är det väl inte så konstigt.

Det var varje månad senast under andra världskeiger. Sen var det fyra gånger per år. sen 1961 är det första helgria måndagen i mars, juni, september och december.
  • Progressiv
    Anonym (H) skrev 2019-03-23 05:49:18 följande:

Det var varje månad senast under andra världskeiger. Sen var det fyra gånger per år. sen 1961 är det första helgria måndagen i mars, juni, september och december.

• JellyBean
    Progressiv skrev 2019-03-23 01:18:21 följande:
    Vad är det som du märkt att du känner att tiden går fortare?

Jag får inte längre ihop vissa andningsövningar. " Förr i tiden" kunde jag ta exakt 10 andetag på 30 sekunder...nu går inte det...utan nu får jag bara in 6-7 andetag och jag har gjort som jag alltid gör...
  • Progressiv
    JellyBean skrev 2019-03-24 08:40:54 följande:

Vad är det som du märkt att du känner att tiden går fortare?

Jag får inte längre ihop vissa andningsövningar. " Förr i tiden" kunde jag ta exakt 10 andetag på 30 sekunder...nu går inte det...utan nu får jag bara in 6-7 andetag och jag har gjort som jag alltid gör...

Återkommande grejer, i största allmänhet. Är runt 30 och syftade väl på hur det upplevdes som 15-20-åring.
  • Anonym (Hesa Fredrik)
    Hesa Fredrik föddes år 1931. Varför heter han Fredrik?

Första gången Hesa Fredrik testades tyckte Dagens Nyheters dåvarande krönikör Oscar Fredrik Rydqvist att larmsignalen lät lika hes som han själv. Uttrycket spred sig snabbt, bland annat genom Karl Gerhard, en av den tidens mest berömda artister.

Det officiella namnet på Hesa Fredrik är Viktigt meddelande till allmänheten, VMA. Hesa Fredrik har kusiner i en rad andra länder runt om i världen.

www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/hesa-fredrik/

hesafredrik.nu/

www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-har-fungerar-hesa-fredrik
Svar på tråden Larmet 15,00 första måndagen