• Äldre 23 Mar 11:16
    1319 visningar
    26 svar
    26
    1319

    Separera Hus o barn

    Hej

    sedan gav min sambo ett besked om att hennes kännslor har sinat.

    Till slut efter mycket hit o dit orkade jag inte mer så jag sa stopp.

    Vi har 2 små barn.

    Hus som vi äger 50% var.

    Jag har hela tiden sagt att jag kan tänka mig köpa ut henne till en peng men inte för hur mycket som helst,o då är min tanke att barnen ska slippa 2 nya hem direkt....

    Nu har hon fixat en lägenhet som hon får tillträde till rätt snart.

    Barnen ska bo VV.

    Men nu vill hon ha sin beskärda del annars ska huset säljas!!!

    Vad ska jag göra? ringa socialen o berätta att min fd tvingar o sälja så barnen o jag inte har någonstans att bo? :(

    Rent Ekonomiskt så har bara jag möjlighet att ha kvar huset men inte att låna massa pengar för att lösa ut henne... jag måste ha en bogenär redan i dagsläget men vill verkligen att jag o barnen ska kunna landa i detta ( nuvarande trygghet)

    Hon har dessutom visat upp ett märkligt beteende denna tid o en tid innan. Trötthet/depprision o äter sen 8 år tillbaka ssri för nedstämdhet.

    Lämnat barnen på dagis när hon varit ledig så de har ifrågasatt (till mig) om hon aldrig är ledig längre,bytt jobb osv.

    Handlar/planerar väldigt dåligt med mat m.m o ser inte att maten är slut till barnen.

    Kan jag få hjälp av socialen då vi inte verkar kunna komma överens utan vi blir tvingade o flytta.

  • Svar på tråden Separera Hus o barn
  • Äldre 23 Mar 13:30
    #1

    Vad menar du att soc ska hjälpa dig med?

  • Äldre 23 Mar 13:32
    #2

    Boende,vi måste ju ha någonstans o bo om hon nu tvingar att sälja huset. Jag kan ju inte bo VV på gatan med 2 små barn?

  • Äldre 23 Mar 13:33
    #3

    Boende,vi måste ju ha någonstans o bo om hon nu tvingar att sälja huset. Jag kan ju inte bo VV på gatan med 2 små barn?

  • Äldre 23 Mar 13:41
    #4
    cityturk skrev 2019-03-23 13:33:32 följande:

    Boende,vi måste ju ha någonstans o bo om hon nu tvingar att sälja huset. Jag kan ju inte bo VV på gatan med 2 små barn?


    Det ska du inte räkna för mycket med. Barnen har ett hem hos sin mamma och det där med förtur är inte självklart som det var förr.

    När jag skilde mig fick en av föräldrarna förtur, den andra räknade dem med skulle bo kvar.

    Vi löste det genom att jag fick förtiden, vi sålde huset och han köpte en bostadsrätt.

    Detta är dock femton år sedan. Och det lär ju inte blivit mer fördelaktigt, snarare tvärtom.
  • Äldre 23 Mar 13:42
    #5
    cityturk skrev 2019-03-23 13:32:31 följande:

    Boende,vi måste ju ha någonstans o bo om hon nu tvingar att sälja huset. Jag kan ju inte bo VV på gatan med 2 små barn?


    Boende klarar du nog hitta om du har råd ha hus själv? Vad hindrar dig att söka lägenhet? Hon kanske kan avvakta med förälsjning tills du har lägenhet? Och varför ska hon ge massa pengar till dig? Hon vill kanske ha dom till sig själv och era barn
  • Äldre 23 Mar 13:44
    #6
    BeautifulLiz skrev 2019-03-23 13:41:35 följande:

    Det ska du inte räkna för mycket med. Barnen har ett hem hos sin mamma och det där med förtur är inte självklart som det var förr.

    När jag skilde mig fick en av föräldrarna förtur, den andra räknade dem med skulle bo kvar.

    Vi löste det genom att jag fick förtiden, vi sålde huset och han köpte en bostadsrätt.

    Detta är dock femton år sedan. Och det lär ju inte blivit mer fördelaktigt, snarare tvärtom.


    Åhhh, jäkla autocorrect!

    Varför kan man inte redigera sina inlägg?

    Dem ska givetvis vara DE.
  • Äldre 23 Mar 13:56
    #7

    Det måste ju finnas ett lämpligt boende att köpa.

    Köerna för lgh är långa.

    Därför jag undrar om socc kan hjälpa.

    O om ni läst hela inlägget så verkar hon inte lämplig som förälder just nu med tanke på vad jag/dagis/familj har sett så varför ge henne förtur till barnen?

  • Äldre 23 Mar 14:02
    #8
    cityturk skrev 2019-03-23 13:56:56 följande:

    Det måste ju finnas ett lämpligt boende att köpa.

    Köerna för lgh är långa.

    Därför jag undrar om socc kan hjälpa.

    O om ni läst hela inlägget så verkar hon inte lämplig som förälder just nu med tanke på vad jag/dagis/familj har sett så varför ge henne förtur till barnen?


    Hennes lämplighet att ha hand om barnen avgör inte du.
    Vill du ta den fajten så gör det, du får nog räkna med att hennes bostad betyder en hel del. Inte ger soc vårdnaden till en bostadslös iallafall.

    Som sagt, räkna inte med för mycket. Men ring dem och ställ frågan.
  • Äldre 23 Mar 14:14
    #9

    Jag tycker ni har lite rätt båda två.

    1: Det är självklart att ditt ex vill få ut det fulla värdet av huset och det har hon rätt till.
    2: Du ska samtidigt få tid att hitta ett nytt boende innan en ev försäljning (det får inte dra ut på tiden förstås)

    Om din sambo är snäll så skulle ni kunna skriva att du köper huset billigare men att när sista ungen gått ur gymnasiet då säljer och hon får den summa hon är berättigad. Att du skulle få köpa det billigare utan något skrivet blir helt fel- vad skulle hindra dig att sälja efter en kort tid?

  • Äldre 23 Mar 14:14
    #10

    ehh jag är ju inte bostadslös,men är väll väldigt lämpligt att jag kan bo kvar o lösa ut henne.

    Då har ju barnen det som de har idag.

Svar på tråden Separera Hus o barn