• Anonym (-)

    Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?

    Fick i fredags höra namnet på vår nya brukare. En av männen som sexuellt utnyttjat mig som barn. Han ska inte vara dement heller.

    Hur hade ni reagerat på den situationen? Hjälp vad ska jag ta mig till? Tänk om det som hänt kommer fram, kommer bli så skvallrad om. Men samtidigt, ska jag behöva sköta om en sån gris?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-23 19:21
    Kan tillägga att det är svårt med ny tjänst som uska. Har fått timvikariera på stället i två år innan jag fick min tjänst här.

  • Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?
  • Anonym (n)

    Skulle hålla koll på lediga tjänster och söka när det dyker upp ett.
    Nu har du ett fast jobb och det är lättare att få ett annat då.

  • EmberEyes

    Vad har du för relation med din chef/arbetsledare? Det bästa är att lyfta frågan där.
    Kanske du skulle känna dig tryggare med att gå via ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud eller facket?

  • Anonym (-)
    EmberEyes skrev 2019-03-23 19:24:50 följande:

    Vad har du för relation med din chef/arbetsledare? Det bästa är att lyfta frågan där.
    Kanske du skulle känna dig tryggare med att gå via ditt arbetsmiljöombud/skyddsombud eller facket?


    Funderat en del på det men dels känns det känsligt och äckligt att prata om, och innebär det inte att chefen i slutändan kommer få reda på information?
  • Anonym (-)
    Anonym (n) skrev 2019-03-23 19:24:25 följande:

    Skulle hålla koll på lediga tjänster och söka när det dyker upp ett.
    Nu har du ett fast jobb och det är lättare att få ett annat då.


    Det är väl det som gäller ändå. Synd bara, trivdes rätt bra med dessa kollegor.
  • Anonym (-)
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-23 19:34:16 följande:

    Jag hade pratat med chefen.


    Hur ska man formulera sig? 

    Gråter i panik, har aldrig känt mig så här handfallen och tafatt...
  • Anonym (-)
    Anonym (T) skrev 2019-03-23 19:41:03 följande:

    Kan du inte bli flyttad till en annan avdelning?


    Risk för skvaller är ju ganska skyhög.

    Hela situationen känns som pest eller kolera
  • EmberEyes
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:44:23 följande:
    Risk för skvaller är ju ganska skyhög.

    Hela situationen känns som pest eller kolera
    Jag kan inte se hur du ska slippa jobba med just denna brukaren utan att chefen informeras. Oavsett om du går via AMO, facket, eller företagshälsovården så måste ju chefen veta att du inte ska behöva arbeta med just denna brukaren.
  • Anonym (liv)
    Anonym (-) skrev 2019-03-23 19:44:23 följande:
    Risk för skvaller är ju ganska skyhög.

    Hela situationen känns som pest eller kolera
    Du måste ju inte säga att du byter avdelning pga mannen. Säg bara att du vill prova en annan avdelning, det händer titt som tätt på mitt jobb att folk byter avdelning och det är inget som någon skvallrar om. Jobbar du på somatisk, säg att du vill prova på demens, jobbar du på demens, säg att du vill prova på somatisk, eller lämna avdelning helt och hållet och gå över till hemtjänsten om ni har det på din arbetsplats.
Svar på tråden Du jobbar på äldreboende och det kommer en ny brukare = det är mannen som våldtagit dig som barn, hur hade du reagerat?